عادات العقل وعلاقتها ببعض المتغيرات لدى طلبة جامعة شقراء
Keywords:
: Mind HabitsAbstract
Abstract:
This research aims at knowing the level of practicing productive mind habits and their relation to certain variables related to the students of the college of Education at Alshakraa university. The researcher has designed a measure of mind habits that consists of 16 habits under three or four headings. The sample consists of 222 students (174) female and (48) male students. The approach adopted in this study was descriptive.
The researcher used Pearson's and T-tests and concluded the followings:
1-The students of the college of education practice the sixteen mind habits with a percentage of (70.93 %) but the results varied in using productive mind habits. The habit of being open-minded scored (81.16%), then the habit of response with astonishment and horror (79.17%), then the habit of exchanged thinking (78.01%) and finally persistence (75.75%).
2-There is no statistical relation at level (0.05a) of the students of Alshakraa university for these habits and their accumulated average.
3-There is no significant statistical difference at (0.)5) level at practicing productive mind habits according to the variable of specialty whether scientific or human.
4- There is no significant statistical difference at (0.)5) level at practicing productive mind habits in accordance to their specialty.
References
المصادر :
القران الكريم .
بربخ، الهام (2015م). العلاقة بين عادات العقل ومظاهر السلوك الايجابي لدي طلبة جامعة الازهر بغزة. (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية، جامعة الأزهر بغزة.
البشيتي، هيام( 2015م). فاعلية برنامج محوسب قائم علي الذكاءات المتعددة في تنمية القوة الرياضية لدي طالبات الصف الثالث الابتدائي بغزة. (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية، الجامعة الإسلامية بغزة.
الجفري، سماح بنت حسين صالح(2010م). أثر استخدام غرائب صور ورسوم الأفكار الابداعية لتدريس مقرر العلوم في تنمية التحصيل وبعض عادات العقل لدى طالبات الصف الأول المتوسط بمدينة مكة المكرمة. (رسالة دكتوراه غير منشورة)، كلية التربية، جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية.
الحارثي، إبراهيم (2002م). العادات العقلية وتنميتها لدى التلاميذ، مكتبة الشقري، الرياض.
الخفاف، ايمان (2016م): عادات العقل لدى معلمات رياض الاطفال وعلاقتها ببعض المتغيرات. مجلة العلوم النفسية والتربوية، العدد 2، المجلد 1، ص- ص301،328، بغداد، العراق .
الدليملي، طه وحراشة، إبراهيم (2009م). تدريس مهارات اللغة العربية باستراتيجيات عادات العقل والذكاء العاطفي بين التنظير والتطبيق. مجلة الثقافة والتنمية، العدد9، المجلد (28)، ص- ص68، 106.
الرابغي، خالد (2005م). أثر استخدام برنامج تدريبي قائم على عادات العقل وفق نظرية كوستا وكاليك في التفكير على دافعية الانجاز لدى طلاب الصف الأول ثانوي بالمملكة العربية السعودية، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة البلقاء التطبيقية، الأردن.
رياني، علي (2012م): اثر برنامج إثرائي قائم على عادات العقل في التفكير الإبداعي والقوة الرياضية لدى طلاب الصف الأول المتوسط بمكة المكرمة، (رسالة دكتوراه غير منشورة)، كلية التربية، جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية.
السلطاني، حمزة و الجبوري، نجلاء (2015م). اثر عادات العقل في الإستيعاب القرائي لدى طالبات الصف الرابع العلمي، مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، العدد (19)، جامعة بابل.
طراد، حيدر عبد الرضا (2011م). اثر برنامج كوستا وكاليك في تنمية التفكير الإبداعي باستخدام عادات العقل لدى طلبة المرحلة الثالثة في كلية التربية الرياضية، مجلة علوم التربية الرياضية، العدد 1، المجلد 5، جامعة بابل.
عبد الوهاب، صلاح والوليلي، اسماعيل (2011م). العلاقة بين كل من عادات العقل المنتجة والذكاء الوجداني وأثر ذلك على التحصيل الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية من الجنسين. مجلة كلية التربية.العدد 76، ج1. جامعة المنصورة.
العتيبي، وضحي (2013م). فاعلية خرائط التفكير في تنمية عادات العقل ومفهوم الذات الأكاديمي لدي طالبات قسم الأحياء بكلية التربية. مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية، العدد 5،المجلد 1 ، ص– ص188، 250 .
عفانة، نداء(2013م). اثر استخدام إستراتيجية التعلم بالدماغ ذي الجانبين في تدريس العلوم لتنمية بعض عادات العقل المنتج لدى طالبات الصف التاسع الأساسي بغزة. (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية، الجامعة الإسلامية بغزة.
عفانة،عزو وحمش، نسرين (2012م). مستوي ممارسة عادات العقل المنتج وعلاقته ببعض المتغيرات لدى طلبة التعليم الأساسي في الجامعة الإسلامية بغزة. مؤتمر كليات التربية بين النظرية وإشكاليات التطبيق.
قطامي، يوسف وعمور، أميمة (2005م). عادات العقل والتفكير النظرية والتطبيق. عمان: دار الفكر للنشر والتوزيع.
كاظم، حيدر والطريحي، فاهم (2013م). السلوكيات الذكية المستندة الى نصفي الدماغ عادات العقل والسيادة الدماغية.عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.
كوستا، ارثر وكاليك، بينا (2003م). استكشاف عادات العقل. ترجمة مدارس الظهران الأهلية بالمملكة العربية السعودية: دار الكتاب للنشر والتوزيع – الدمام.
كوستا، ارثر وكاليك، بينا (2003م). تفعيل واشغال عادات العقل. ترجمة مدارس الظهران الأهلية بالمملكة العربية السعودية: دار الكتاب للنشر والتوزيع – الدمام.
كوستا، ارثر وكاليك، بينا (2003م). تقييم عادات العقل. ترجمة مدارس الظهران الأهلية بالمملكة العربية السعودية: دار الكتاب للنشر والتوزيع – الدمام.
كوستا، ارثر وكاليك، بينا (2003م). تكامل عادات العقل والمحافظة عليها. ترجمة مدارس الظهران الأهلية بالمملكة العربية السعودية: دار الكتاب للنشر والتوزيع – الدمام.
اللقماني، ايمان (2010م). عادات العقل لدى معلمات رياض الأطفال بمكة المكرمة وعلاقتها ببعض المتغيرات.( رسالة ماجستير غير منشورة). كلية التربية، الرياض: جامعة أم القرى .
المقيد، سامر (2017م): فاعلية برنامج مقترح قائم على عادات العقل في تنمية القوة الرياضية لدى طلبة الصف الرابع الأساسي بغزة. (رسالة ماجستير غير منشورة) الجامعة الاسلامية بغزة.
ثانيا – المراجع الأجنبية
Adams., D . & Hamm, M . (1998) . Collaborative Inquiry in Science Mat . and Technology . Portsmouth H : Heinemann . U .S . A .
Brian (2009). Mathematical Power of Special-Needs Pupils: An ICT Based Dynamic Assessment Format to Reveal Weak Pupils' Learning Potential. British Journal of Educational Technology, v40
Costa, A .& Kallick ,B .(1995). Assessment in the learning organization: Shifting the paradigm. Alexandria , VA: Associationfor Supervision and Curriculum Development
-----------------,(2007) Definition habits of mind. (on –line):http//www. habits of mind/ definition/ habits/ mind.
Diamond, M., & Hopson, J . (1999) . Magic trees of the mind :How to nurture your child's intelligence , creativity, and healthy emotions form birth through adolescence (p.p.107-108).New York: Penguin Putnam
Flores, Edna Horton (2009). The utilization of graphing calculators in algebra instruction for low SES students, ph. D dissertation, Illinois state university.
Gordon.m,(2011).'' Mathematical Habits of Mind: Promoting students thoughtful considerations'' Journal of Curriculum studies, Aug 2011, Vol.43 Issue4,p457-469, 13p, 1 GraphUnited state.
House, P,A (1990), Mathematical Connection: A long-overdue standard, School Science and mathematics, 90, p.p.517-527
Hyerle, David(1999): Visual Tools and Technologies .Alexandria ,Association for Supervision and Curriculum Development.
Marzano, R (1998), Adifficult kind classroom teaching with dimentions of learning, U.S.A ssociation for Supervision & Curriculum development. Alexandaria. VA.
Marzano,R.(2000).Transforming classroom grading. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Mathau,a,(2004).Smart Thinking, Skills for Critical Understanding and Writing. United king dun, Oxford University Press. n2 p.p.273-284 Mar
National Assessment of Educational Progress (2000): Cognitive Abilities ,http://www.naep.org/96-2000math/ch9.html.
National center for Education Statistics (NCES), 1989, The Curriculum and Evaluation Standards for school Mathematics, Reston, VA, The Council.
National council of teacher of mathematics (2000): principles and standards for school mathematics, Reston, VA, NCTM
National Council of Teachers of Mathematics (1989): The Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics, Reston, VA, The Council.
Parker, R.( 1991). Mathematical Power for all Kids. Aligning pedagogy. DAI, A56/12, P.:4690.
Piltin, P. (2010). "Evaluation of mathematical powers of 5th grade primary school students" Procedia social and behavioral sciences, 2,p.p.2975-2979.
Rickets. john .(2004).The Relationship between Critical Dispositions and Critical thinking skills of selected youth leader in the national FFa organization, journal of southern Agricultural Education Research, (1),54.
Sahin, S. and baki, A. (2010). "A new model to assess mathematical power" procedia social and behavioral sciences, 9,p.p. 1368-1372
Tanisli, D, & others,(2014). '' Primary School Teatcher Candidates Geometric Habits of Mind'', Anadolu University, Turkey, www.edam.com.tr/estp.
Tom, Lowrie (1999): Developing Children's Mathematics Power, ERIC Database, http://preview.fullrecord
Verner-Filion,j.,&Gaudreall,(2010). From perfectionism to Academic Habits of Mind: The Mediating Role of Achievement Goals. Personality and Individual Differences.
vider ,s (2005): Learning to Teach Mathematics in Secondary School, second edition, London: Routledge
Wen Hu,H (2009): Investigating Relationship between Atayal Students Mathematical Habits of Mind and Attention Persistence in Mathematical Learning ", University of Wisconsin – River Falls hsing – wen.hu@uwrf.edu.
Wing.S.C.& others (2008).''Examining Facilitators' Habits of Mind in an Asynchronous Online Discussion Environment.A Two Cases Study'',Technological University, Astralia.
Wirsema. J,(2009). '' Interational Mental Entail Possessing: Students Thinking As A Habits of Mind'', Journal of phonographic & Qualitative Research
Wolf, p,& Brandt,R.(1998). What do we Know from brain research? Educational Leadership,(56)13-38.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 مجلة الفتح
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.