The effect of the error tree model on the development of thinking skills History among Diyala University students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2010/14/1/7Abstract
One of the human instincts is to remember past events. Talking about empty facts, standing up for well-being drawings, and taking care of preserving the transitory ones to the extent that made them write them on the leather and papers for fear of being lost and forgotten. A person always strives to preserve the past and catch up with the coming. This is God’s Sunnah upon which people have established itself in opposition to any science. Rather, the Orientalism of secrets and the exploration of concealment are among the requirements of man, but if he clings to the fathers and grandfathers, the souls will be more fond of him, and to him he will be removed and the best of words. Every nation of the nations studies the history of all mankind, but it makes the history of its ancestors science. The presenter, the sacred lesson, and the goal to which the thoughts that arise must be directed towards it, and the goal towards which it must motivate the passengers of its impulses (Arslan, C. 1, 2001, 6).
References
المصادر العربیة
١ -ابو حلو ، یعقوب ، و توفیق مرعي و صالح الطیطي و ابو شیخة عیسى ، العلوم
الاجتماعیة وطرائق تدریسھا ، عمان ، جامعة القدس المفتوحة ، ١٩٩٤ .
٢ -ارسلان ، الامیر شكیب ، الحلل السندسیة في الاخبار والاثار الاندلسیة ، ج١ ، بیروت ،
دار الكتب العلمیة ، ٢٠٠١ .
٣ -الامین ، شاكر ، واخرون ، اصول تدریس المواد الاجتماعیة ، بغداد ، دار الحكمة ،
. ١٩٩٢
٤ -بلقیس ، احمد وتوفیق مرعي ، المیسر في علم النفس التربوي ، ط١ ، عمان ، دار الفرقان
. ١٩٨٢ ،
٥ -البیاني ، عبد الجبار توفیق ، وزكریا اثناسیوس ، الاحصاء الوصفي والاستدلالي في
التربیة وعلم النفس ، جامعة البصرة ، دار الكتب ، ١٩٧٧ .
٦ -الجامعة العربیة المفتوحة ، مفردات التربیة العلمیة ، الوحدة الثالثة ، التوجیھات المختلفة
لنظم اعداد المعلم ، ٢٠٠٩ ) الانترنت ).
٧ -خریشة علي كاید ، و حسین محمد الصفدي ، معرفة طلبة معلمي مجال الدراسات
الاجتماعیة في كلیات التربیة بالجامعات الاردنیة لمھارات البحث والتفكیر التاریخي ،
مجلة جامعة دمشق ، المجلد ١٧ ، العدد ( ٣ ، ( ٢٠٠١ .
٨ -خریشة ، علي كاید ، مھارات التفكیر التاریخي في كتب التاریخ للمرحلة الثانویة ، مجلة
كلیة التربیة ، جامع
العدد الرابع والأربعون . مجلة الفتح . نیسان لسنة ٢٠١٠ م.د. سلمى مجید حمید
١٠ -الزند ، ولید صقر ، التصامیم التعلیمیة ، الریاض ، اكادیمیة التربیة الخاصة ، ٢٠٠٤
١١-الزوبعي ، عبد الجلیل ، ومحمد الغنام ، مناھج البحث في التربیة ، ج٢ ، بغداد ،
.١٩٨٦
١٢ -سعادة ، یوسف ، الاتجاھات العالمیة في اعداد معلمي المواد الاجتماعیة ، القاھرة ،
مؤسسة الخلیج العربي ، ١٩٨٥ .
١٣-السید ، عبد الحمید ، التاریخ في التعلیم الثانوي ، ، القاھرة ، مكتبة الانجلو
المصریة ، ١٩٧٣ .
١٤ -الصعوب ، ماجد ، التاریخ في التعلیم الثانوي ، القاھرة ، ٢٠٠٣ .
١٥-قطامي ، یوسف ، ونایفة قطامي ، نماذج التدریس الصفي ، عمان ، دار الشروق ، ١٩٩٨
.
١٦-اللقاني ، احمد حسین ، اتجاھات في تدریس التاریخ ، القاھرة ، عالم الكتب ، ١٩٧٩
١٧-محمد ، مصطفى عبد السمیع ، تكنلوجیا التعلیم – دراسات عربیة ، ط١ ، القاھرة ، مركز
الكتاب العربي ، ١٩٩٩ .
١٨-مقلد ، محمد محمود ، كیف نصوغ ھدفاً تعلیمیاً سلوكیاً ، التطبیق في مجال اللغة العربیة ،
رسالة التربیة ، سلطنة عمان ، ١٩٨٦ .
١٩-الملیجي ، حلمي ، علم النفس الحدیث ، ط٢ ، بیروت ، دار النھضة العربیة ، ٢٠٠٥ .
٢٠-مھران ، محمد ، التاریخ والتاریخ ، الاسكندریة ، دار المعرفة الجامعیة.
٢١-مؤنس ، حسین ، التاریخ والمؤرخون، القاھرة ، دار المعار捌 ، ١٩٨٤ .
٢٢-الناشف ، عبد الملك ، التاریخ طبیعتھ والطریقة التاریخیة في تدریسھ ، معھد التربیة ، (
اونروا ) الیونسكو ، عمان ، ١٩٨١ .
٢٣-الانبراوي ، فتحیة عبد الفتاح ، علم التاریخ دراسة في مناھج البحث ، القاھرة ، دار الافاق
العربیة ، ١٩٩٦ .
المصادر الأجنبیة
ed. nd New 24-Eble, Piobert L .Essentials of Education and Measurement , 2
Jersey ,Prentice .Hall ,1972
– Hass , Mary and Laughlin , Margaret (1998) A contemporary profile of
Edmentary Social studies Educators : Their Beliefs perceptions , and
classroom practices in the 1990s Journal of social studies Research
Psychologist Vol :29 ,No, 2
– Kathryn T. and Luther . W .( 1994) " Learning to think Historically " .
Educational psychologist Vol : 29 , No , 2 .
- Kay ,Treiber .(1998) Teaching historical Thinking to Elementary and
Middle school students price Laboratory school professional Development
Programs.
– NCH ( 1993) A vision of powerful teaching and learning in the social
studies : Building understanding and civic efficacy: social Education , 57 ,
(4) , 213 -223 .
– NCSS (1994) A vision of powerful teaching and learning in the social
studies : Building understanding and civic efficacy . In National council for
social studies . The curriculum standards for social stud
– Newman , F . (1991 ) Promoting higher – order thinking skills in social
studies over view of 15 high school departments –Theory and research in
social Education , x1x (4).
– NCHS (1994) National standards for history : Historical standards ,
Los Angeles University of California
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.