The effect of different types of infographics on the development of academic achievement in the computer course for second year secondary school students in Riyadh

Authors

  • Hessa bint Mohammed Al-Shaya استاذ تقنيات التعليم المشارك/ جامعة الأميرة نورة بنت عبدالرحمن بالرياض غدير بنت علي الزهراني

Keywords:

an infographic

Abstract

This study aimed to evaluate the impact of different patterns of an infographic on the academic achievement in the computer course for secondary school students. The sample consisted of two experimental groups. The first group consisted of 20 students using static infographic pattern. The second group consisted of 21 students using the motion infographic pattern. The static and motion infographics were designed according to the Instructional infographic design model. The researcher prepared achievement test to collect the data. After processing the results of the test by using T test, the results showed the following:1-There was a statistically significant difference in the average score at level of (P≤0.05) between the pre-and post-achievement test in favor of post-test for the first experimental. 2. There was a statistically significant difference in the average score at level of (P≤0.05) between the pre-and post-achievement test in favor of post-test for the second experimental group. 3. There was no statistically significant difference at the level of (P≤0.05) between average score between first experimental and second experimental groups post achievement tests. The study recommends training the general education computer teachers on the infographic patterns and their utilization in the teaching process.

References

المراجع العربية:

• أبو النادي، هالة جمال؛ الشمري، زينب حسن؛ الشمري، ذهب نايف. (2013). أنماط التعلم المفضلة لدى طلبة الجامعات السعودية ما بين الواقع والطموح. المجلة الدولية التربوية المتخصصة، 5(5)، 217-239.

• أبو زيد، صلاح محمد جمعة.(2016). استخدام الإنفوجرافيك في تدريس الجغرافيا لتنمية التحصيل و مهارات التفكير البصري لدى طلاب المرحلة الثانوية. مجلة الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية -مصر. ع79، أبريل، ص ص: 138 - 198

• أبو عصبة، شيماء محمد. (2015). أثر استعمال استراتيجية الإنفوجرافيك على تحصيل طلاب الصف الخامس الاساسي واتجاهاتهن نحو العلوم ودافعيتهم لتعلمها. رسالة ماجستير غير منشورة. كلية الدراسات العليا، جامعة النجاح الوطنية.

• الجريوي، سهام بنت سلمان محمد. (2014). فعالية برنامج تدريبي مقترح في تنمية مهارات تصميم الخرائط الذهنية الإلكترونية من خلال تقنية الإنفوجرافيك ومهارات الثقافة البصرية لدى المعلمات قبل الخدمة، دراسات عربية في التربية وعلم النفس - السعودية، ع (48)، ج (4)، ص ص 13-47.

• الجندي، محمد محمود عبدالسلام. (2012). فاعلية استعمال الخرائط الذهنية في تدريس مادة الكمبيوتر بالتعليم الثانوي التجاري في تنمية التحصيل المعرفي واداء الطلاب والميل نحو المادة. الثقافة والتنمية، 13(60)، 118-147.

• الحسيني، مها عبدالمنعم محمد.(2014). أثر استعمال تقنية الواقع المعزز (Augmented Reality) في وحدة من مقرر الحاسب الآلي في تحصيل واتجاه طالبات المرحلة الثانوية. رسالة ماجستير غير منشورة. كلية التربية، جامعة أم القرى.

• درويش، عمر محمد؛ الدخيني، أماني أحمد. (2015). نمطا تقديم الإنفوجرافيك (الثابت/ المتحرك) عبر الويب وأثرهما في تنمية مهارات التفكير البصري لدى أطفال التوحد واتجاهاتهم نحوه. الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم، 25(2)، 265-364.

• دواير، فرانسيس؛ مور، ديفيد مايك. (2007). الثقافة البصرية والتعلم البصري. ترجمة نبيل جاد عزمي. عمان: مكتبة بيروت.

• شلتوت، محمد (2014). مقال "فن الإنفوجرافيك بين التشويق والتحفيز على التعلم"، مجلة التعليم الإلكتروني، العدد (13) 1 مارس 2014.

• شلتوت، محمد شوقي. (2016). الإنفوجرافيك من التخطيط إلى الإنتاج. الرياض: مكتبة العبيكان.

• صادق، علاء. (2008). عصر الثراء البصري وتطبيقاته التكنولوجية. مجلة التطوير التربوي، 7 (44)، 22-23.

• الصيعري، هيفاء سعيد صالح. (2010). التعلم بالمشاريع القائم على الويب وأثره على تنمية مهارة حل المشكلات والتحصيل في مادة الحاسب الآلي. المؤتمر الدولي الخامس (مستقبل إصلاح التعليم العربي لمجتمع المعرفة تجارب ومعايير ورؤى. مصر. ج1.

• العتيبي، وضحى بنت حبات بن عبد الله (يناير 2013). فاعلية خرائط التفكير في تنمية عادات العقل ومفهوم الذات الأكاديمي لدى طالبات قسم الأحياء بكلية التربية، مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية، (5) 1، 188 – 250 .

• عزمي، نبيل جاد. (2001). التصميم التعليمي للوسائط المتعددة، مصر: دار الهدى للنشر والتوزيع.

• عيسى، معتز (2014). ما هو الإنفوجرافيك: تعريف ونصائح وأدوات إنتاج مجانية، مدونة دوت عربي، تم زيارة المدونة في 12/3/2016 http://blog.dotaraby.com.

• منصور، ماريان ميلاد. (2015). أثر استعمال تقنية الإنفوجرافيك القائم على نموذج أبعاد التعلم لمارزانو على تنمية بعض مفاهيم الحوسبة السحابية و عادات العقل المنتج لدى طلاب كلية التربية. مجلة كلية التربية بأسيوط، 31(5)، 126-167.

المراجع الإجنبية:

Advertising, MDG. (2014). Make Room for These 5 Hospitality Trends Redefining the Industry [Infographic]. Available online: http://www.mdgadvertising.com/blog/5-hospitalitytrends-changing-the-way-you-do-business-/

Arafah, B. (2010). Huge Infographics Design Resources: Overview, Principles, Tips and Examples. Retrieved June 8, 2017, from http://www.onextrapixel.com/2010/05/21/huge-infographics-design-resources-overview-principles-tips-and-examples

Bayarri, A. & Bonmati, L. (2016). Imaging Biomarkers: Development and Clinical Integration, New York: Springer.

Brigas, J., Gonçalves, J., y Milheiro, S. (2013). Proceedings Book for The Conference on Enabling Teachers for Entrepreneurship Education. Portugal: Instituto Politécnico de la Guarda.

Calvo, C. (2014). Motion Graphics. infográficos en temáticas sociales (Tesis: Doctorado).Universidad Politécnica de Valencia. Recuperado de: https://riunet.upv.es/handle/10251/45153.

Çifçi, Taner. (2016). Effects of Infographics on Students Achievement and Attitude towards Geography Lessons. Primary Education Program, Faculty of Education, Cumhuriyet University. Januarry.

Crooks, J. L. J. R. R. (2012). Infographics: The Power of Visual Storytelling. Canada: John Wiley& Sons, Inc., Hoboken, New Jersey

Davis, M., Quinn, D. (2014). Visualizing Text: The New Literacy of Infographics. Digital Literacies, 31(3), 16-18.

Holsanova, J., Holmberg, N., & Holmqvist, K. (2009). Reading information graphics: The role of spatial contiguity and dual attentional guidance. Applied Cognitive Psychology, 23(9), 1215-1226. http://dx.doi.org/10.1002/acp.1525.

Kibar, P. N., & Akkoyunlu, B. (2014, October). A new approach to equip students with visual literacy skills: Use of infographics in education. In European Conference on Information Literacy (pp. 456-465). Springer International Publishing.

Krum, R. (2013). Cool Infographics: Effective Communication with Data Visualization and Design. Wiley: Kindle Edition.

Lally, S. (2016). Five reasons to use infographics in online training. Professional Safety, 61(6), 26.

Lankow, J., Ritchie, J., Crooks, R. (2012). The Power of Infographics: Visual Storytelling. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

Lyra, K., Isotani, S., Reis, R., Marques, L., Pedro, L., Jaques, P., & Bitencourt, I. (2016). Infographics or Graphics Text: Which Material is Best for Robust Learning?. arXiv preprint arXiv:1605.09170.‏

Meeusah, N., & Tangkijviwat, U. (2013). Effect of data set and hue on a content understanding of infographic. ACA2013 Thanyaburi: Blooming Color for Life December, 11-14. http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/1263 (Access Date: 16.06.2016).

Mol, L. (2011). The potential role for infographics in science communication. Master's thesis, Biomedical Sciences, Vrije University, Amsterdam, Netherlands.

Morrison, G., Ross, S. & Kemp, J. (2006). Designing effective instruction. 4th edition. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.

Nash, S. (2015). Optimizing Knowledge Transfer between Geologists and Engineers: Infographics as Working Memory Boosters and Engagers for Learning

Ott, C., Robins, A., & Shephard, K. (2014, November). An infographic to support students' self-regulated learning. In Proceedings of the 14th Koli Calling International Conference on Computing Education Research (pp. 177-178). ACM.‏

Ott, C., Robins, A., & Shephard, K. (2014, November). An infographic to support students' self-regulated learning. In Proceedings of the 14th Koli Calling International Conference on Computing Education Research (pp. 177-178). ACM.‏

Purchase, A. V. M. H. (2011). On the Role of Design in Information Visualization. Information Visualization. doi: 10.1177/1473871611415996

Rezaei, N., & Sayadian, S. (2015). The Impact of Infographics on Iranian EFL Learners' Grammar Learning. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 2(1), 78-85.‏

Rezaei, N., & Sayadian, S. (2015). The Impact of Infographics on Iranian EFL Learners' Grammar Learning. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 2(1), 78-85.‏

Ru, G., & Ming, Z. Y. (2014, September). Infographics applied in design education. In Advanced Research and Technology in Industry Applications (WARTIA), 2014 IEEE Workshop on 984-986.

Rueda, R. (2015). Use of infographics in virtual environments for personal learning process on boolean algebra. Vivat Academia, 18(130), 37-47.

Sears, R. B. (2012). Evaluating the effectiveness of multimedia information graphics in the learning environment (Order No. 1529869). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1225888642).

Siricharoen, W. V. (2015). Infographic Role in Helping Communication for Promoting health and well-being. In Proceedings of the Second International Conference on Computer Science.

Smiciklas, M. (2012). The power of infographics: Using pictures to communicate and connect with your audiences. Que Publishing

Smiciklas, Mark. (2012). The Power of Infographics. Using Pictures to Communicate and Connect with Your Audiences. Que Publishing. USA: Pearson Education Inc.

Sudakov, I., Bellsky, T., Usenyuk, S. & Polyakova. (2015). Infographics and Mathematics: A Mechanism for Effective Learning in the Classroom. PRIMUS.

Sudakov, I., Bellsky, T., Usenyuk, S., & Polyakova, V. (2014). Mathematics and Climate Infographics: A Mechanism for Interdisciplinary Collaboration in the Classroom.

Williams, R. (2008). The non-designer's design book, 3rd edition. Berkeley, CA: Peachpit Press.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
حصة بنت محمد الشايع, “The effect of different types of infographics on the development of academic achievement in the computer course for second year secondary school students in Riyadh”, jfath, vol. 22, no. 1, pp. 84–117, Aug. 2023.