Mental wandering and its relationship to some variables among female students of the Kindergarten Department
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/1/4Keywords:
Arabic Language : Mind Wandering , Kindergarten studentsAbstract
The current research aims to identify:
1 - Mind wandering among the students of the Kindergarten Department
2 - The differences in mind wandering among female students of the kindergarten department according to the stage variable (second, third, fourth) and of the kindergarten department according to the university variable (University of Baghdad, Al Iraqia University, College of Basic Education)
The research sample consisted of (400), one of the female students of the Kindergarten Department. The researcher also used the appropriate statistical procedures of validity and reliability for both tools. After data collection and statistical processing, the research reached the following results:
1- The kindergarten students were mind wandering. 2- No significant differences were observed in mind wandering among the students of the kindergarten department according to the stage variable. 3- According to the university variable, there were significant differences in the mind-wandering among the female students of the Kindergarten Department
References
الامام ، مصطفى والعجيلي ، صباح وعبد الرحمن، انور حسین (1990) : التقويم والقياس، دار الحكمة، بغداد.
الجبوري، محمد محمود عبد الجبار (1990): الشخصية في ضوء علم الدين، وزارة التعليم العالي، جامعة صلاح الدين، تكريت
الحنان, أسامة محمود محمد, (2020): برنامج قائم على التلمذة المعرفية في تدريس الرياضيات لتنمية التنور الرياضي وخفض التجول العقلي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية, مجلة تربويات الرياضيات, المجلد (24), العدد(2), مصر.
الشايب، عبد الحافظ (2009): اسس البحث التربوي، دار وائل للنشر والتوزيع، ط1، عمان.
عبد الرحمن، انور حسین وعزيز حنا داؤد (1990): مناهج البحث التربوي، جامعة بغداد، العراق.
العتيبي, سالم معيض حميد, (2020): التنبؤ بالتجول العقلي في ضوء ما وراء التعلم وقوة السيطرة المعرفية لدى طلبة الجامعة, (اطروحة دكتوراه), جامعة ام القرى, كلية التربية, المملكة العربية السعودية.
علام، صلاح الدین محمود (2000) : القياس والتقويم النفسي والتربوي – اساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة، دار الفكر العربي، ط1، القاهرة
فرج، صفوت (1980): القياس النفسي دار الفكر العربي، ط1 ، القاهرة. فلية ،
فاروق عبده وعبد المجيد ، السيد محمد (2009) . السلوك التنظيمي في إدارة المؤسسات التعليمية . دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ،عمان الأردن.
الفيل، حلمي محمد( 2018) برنامج مقترح لتوظيف انموذج التعلم القائم على السيناريو في التدريس SBL في تنمية مستويات عمق المعرفة وخفض التجول العقلي لدى طلاب كلية التربية النوعية جامعة الإسكندرية. مجلة كلية التربية، جامعة المنوفية، مج 33،ع ۲
محمد، شفیق (2001) : البحث العلمي الخطوات المنهجية لاعداد البحوث الاجتماعيـة مكتبة الجامعة الارزاربطية، الاسكندرية.
النعيمي, نبراس مجبل صالح, (2003): تطور معرفة الاطفال باستراتيجيات الضبط الذاتي, رسالة ماجستير, جامعة بغداد،العراق.
المصادر الاجنبية
Anastasi (1988); Psychological Testing ,6 th ed, New York, The Macmillan publishing co. Inc.
Anastasia anne (1976); psychological testing ,8thedition New York, Macmillan company.
Anderson, P.(2001): Assesment and Development of Executive Function (EF) During Childhood, Child Neuropsychology, 8(2), pp.71-82.
Bertuletti, L. (2012): Impact D'une Reeducation Orthophonique Des Fonctions Executive SUR Le Langage Oral Chez Le Sujet Aphasique, stude De Cas, Memoire En Vue De L'obtention Du Certifical De Capacite d'Orthophoniste, Departement D'orthophonie, Universite Victor Segalen Bordeaux,2.
Ghselli, E.E et al .(1981) Measurement Theory for the Behavioral Sciences, Sanfrancisco, Freeman and Company.
Herr, D., Barbara, Laura, K., Andrew, B., Esme, B., Lorna, G.(1998): Everyday Planning Difficulties Following Traumatic Brain Injury: A Role for Autobiographic Memory, Brain Injury, 12(10),PP.875-886.
James , W.(1961): Disorders of Attention and Perception in Early Schizophrenia, British Journal of Medical Psychology, Vol.34,(2),PP.103-116.
Leach, J.(2005): Paralysis in an Emergency: The Role of the Supervisory Attentional System, Aviation Space and Environental Medicine,76(2),PP.134-136.
Luo, Y., Zhu, R., Ju, E., & You, X.(2016): Validation of the Chinese Version of The Mind- Wandering Questionnaire(MWQ) and the Mediating Role of Self- Esteem in The Relationship Between Mind –Wandering and Life Satisfaction for Adolescents, Persona, Personality and Individlity and Individual Differences, 92.
Noel, Marie- Pascale Et Censabella, Sandrine. (2007): Bilan Neuropsychologic De L'enfant: Evaluation, Mesure, Diagnotique, Belgique, Edition Mardage.
Norman, D. A., Shallice, T. (1980): Attention to action: Willed and automatic fo Cognitive behavior, In Gazzaniga, MS, Neuroscience: a reader. Oxford: Blackwell,(978-0-631-21660-5) ISBN,pp377.
NormanD.A., Shallice, T. (1981): Attention to Action: Willed and Automatic Control of Behaviour, In Lansman, Marcy., Hunt, Earl, ED205944,pp.373.
Nurgitz, Rebecca(2019): Mind Wandering and Academic Success: Insight into Student Learning and Engagment. The Degree of Master of Arts at University of Windsor, ScholarshipatUWindsor,Ontario,Canada,PP.190
Posner M. I., Petersen, SE.(1990): The attention system of the human brain, Annu Rev. Neurosci,13(1),PP.25-42.
Randall J. (2015). Mind Wandering and Self- directed Learing: Testing the Efficacy of Self-Regulation Interventions to Reduce Mind Wandering And Enhance Online Training Performance.PhD Dissertation, Rice University.
SmallwoodJ., O'Connor, R., Sudbery, M., & Obonsawin, M.(2007): Mind – Wandering and dysphoria, Cognition and Emotion, V(21), N(4).
Stuss, D.T.,& Benson, D.F.(1984): Neuropsychological Studies of the Frontal Lobes, Psychological Bulletin, 95, PP. 3-28.
Sullivan,Y. (2016). Costs and Benefits of Mind Wandering in a Technological Setting Findings and Implications. phD Dissertation, University of North Texas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.