Mental wandering among the students of the Department of History at the College of Education - Al-Mustansiriya University
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/1/13Keywords:
Mental wanderingAbstract
The current research community consisted of (429) male and female students from the Department of History at the College of Education - Al-Mustansiriya University for the academic year (2021-2022), and for the morning study only, with (195) male and (234) female students. To achieve the objectives of the research, the researcher adopted the descriptive (associative) approach as a method for her study, and the researcher prepared a scale of mental wandering consisting of (34) items, five alternatives were identified for the scale (always, often, sometimes, rarely, never) and the parallels of these alternatives (1-2-3-4-5).
The researcher extracted the psychometric characteristics of the scale and to complete that, the tool was applied to a sample of (206) male and female students from the research community mentioned above, then the data was analyzed using the Statistical Portfolio for Social Sciences (SPSS) and the results were as follows:
- There is a correlation between mental wandering and academic achievement.
- Because of Corona’s delinquent circumstances, university students were affected by mental wandering.
In light of the research results, the researcher presented a number of recommendations and suggestions.
References
إجراء دراسة ارتباطية للتجول العقلي مع التحصيل الدراسي للمرحلة المتوسطة أو الاعدادية .
القيام بدراسة التجول العقلي وعلاقته بالتعليم عن بعد.
العبيدي ,عفراء ابراهيم خليل وعلاء الشيب(2016):التفكير ما وراء المعرفي (رؤية نظرية ومواقف تطبيقية ),ط1,دار أسامة للنشر والتوزيع , عمان ,ألاردن
السامرائي , محمد عبد الرزاق (1990) : تعدد الرشد في القرارات الاستراتيجية , دراسة تطبيقية , كلية الادارة والاقتصاد , جامعة بغداد .
الحيلة , محمد محمود , والمرعي (1999) : طرائق التدريس العامة , دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة
حلمي, محمد حلمي (2018): برنامج مقترح لتوظيف انموذج التعلم القائم على سيناريو في التدريس وتأثيره في تنمية مستويات عمق المعرفة وحفظ التجول العقلي لدى كلية التربية النوعية جامعة الاسكندرية ومجلة 33 عدد(2)
الحنفي , عبد المنعم , ب . ت , موسوعة مدارس علم النفس , مكتبة مدبولي , القاهرة.
السامرائي ,هاشم (2000): طرائق التدريس العامة وتنمية التفكير ,دار الامل للنشر والتوزيع ,أربد عمان
العتيبي, سالم معيض حميد(2020): التنبؤ بالتجول العقلي في ضوء ماوراء التعلم وقوة السيطرة المعرفية لدى طلبة الجامعة , اطروحة دكتوراه غير منشورة , جامعة ام القرى , المملكة العربية السعودية
محمد,خلف الله حلمي ,(2020):فعالية مدخل التعلم العميق في تنمية التفكير السابر والبراعة الرياضية وخفض التجول العقلي لدى طلاب المرحلة الثانوية ,مجلة تربوية الرياضيات ,23(4):217-251
معلا , وائل (2014) : قضايا معاصرة في التعليم العالي , منشورات الهيئة العامة السورية للكتاب , وزارة الثقافة , دمشق , سوريا
المكدمي,ياسر محمود وهيب (2016): موضوعات في القياس والتقويم التربوي والاختبارات ,ط1,المطبعة المركزية ,جامعة ديالى للنشر والتوزيع ,ديالى
ملحم , سامي محمد (2002): صعوبات التعلم ط3 دار المسيرة للنشر والطباعة ,الاردن , عمان.
ملحم , سامي محمد, (2000):مناهج البحث التربوي ,علم النفس , دار المسيرة والتوزيع , عمان ,الاردن.
الموسوي , خديجة حيدر (1994) :دراسة مقارنة لمدى المسايرة بين طلاب المرحلة الاعدادية على وفق اساليب المعاملة الوالدية (رسالة ماجستير غير منشورة ) كلية التربية الجامعة المستنصرية.
فهد , بن عابد (2019) : التعلم المنظم ذاتياً والتحصيل الدراسي العلمي التاسع , المدينة المنور
ابو جادو, صالح محمد علي (2009) : علم النفس التربوي , ط7 , دار اليسرة
عودة,أحمد سليمان, والخليلي , خليل يوسف (1988): الاحصاء للباحث في التربية والعلوم الانسانية , دار الفكر, عمان
بولص , جورج افرام (1977) : اتجاهات الطلبة جامعة بغداد نحو بعض المفاهيم التربوية الاجتماعية (رسالة ماجستير غير منشورة) جامعة بغداد كلية التربية , العراق
الهيتي , صلاح الدين حسين (2004): الاساليب الاحصائية في العلوم الادارية , تطبيقات , ط1,دار وائل للطباعة والنشر , Spss استخدام, عمان
جامع , محمد نبيل (2012) : تطوير التعليم في ظل النهضة العربية المعاصرة , دار الجامعة الجديدة , القاهرة, مصر
الدليمي , عصام حسن وصالح ,علي عبد الرحيم, (2014): البحث العلمي اسسه ومناهجه,(ط1), عمان دار الرضوان للنشر والتوزيع.
Schooler,J (2013) : penetrating the fog of the decoupled mind the effects of alience in the sustained attention to response task., Can ,J Exp , psychol Revue Canadienne De psychologi Experimentale,67(1)pp.32-40.
Smallwood,j .,O Connor, R., Sudbery ,m., &Schooler , J,W.(2007)counting the cost of an absent mind : Mind wandering as an underrecgnized influence on educational performance. Psychonomic Bulletin &Review,14 ,230
Smith TEinn D&Dowdy C1993.Teching student with mild Disabilities-150 New york ,Harcourt Brace jorich publishers
Smallwood,j .,O Connor, R., Sudbery ,m., &Schooler , J,W.(2007)counting the cost of an absent mind : Mind wandering as an underrecgnized influence on educational performance. Psychonomic Bulletin &Review,14 ,230
Randall ,.J.(2015) Mind Wandering and self –directed-148 learning:testing the Efficency of mind.
Ruby,f,j., smallwood, j., Engen, H.,and singer, T(2013)., How self-Generated. Thought. Shapes mood -the Relation between mind wandering and mood Depends on the socio
Mills,c.,Dmellos., Bosch, N&Diney,A.(2011) Mind wandering durning learning with an Inteligent tutoring system. In: conati., Hepp.ernan N.,mitrovica, verdegom.(eds) Artificial Intelligent Mc Vay ,J,C&kane M.J(.2012): Doe Mind Wandering Reflect -Executive Function or Executive Failure
Mcvay,j.& Kane,m&smallwood(2010) ,j.,O connor R, sudbery,M Obosawin M2007.
Engle,R., Tuhols Ki,s.,lang hlin,j.,&Conway,A.(1999). Workingmemory short -term memory, and general fluid intelligence :Alatent variable approad journal of Experimental psy cholog ceneral 125,304-331.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.