The effectiveness of the six- dimensional strategy (PDEODE) in developing historical awareness for fifth preparatory students/ Literary Branch in History

Authors

  • Hasanain Adnan Mortada Universty Of Alameed

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/27/1/18

Keywords:

Effectiveness- Six-Dimensional – Historical awareness

Abstract

To achieve the research objective, the researcher formulated the following hypotheses:

  • There are no statisticalley. significant differences at level (0.05) between the average scores of the experimental students who study history using the six-dimensional strategy and average scores of the control group students who study the same subject in the usual way in the degrees of the historical awareness scale.
  • There are no statistically significant differences at the level (0.05) between the average scores of experimental group students who study history with the six-dimensional strategy between the scores of the tribal and post-historical awareness scale.
  • There are no statistically significant differences at the level (0.05) between the average scores of the control group students who study history in the usual way between the scores of the tribal and post-historical awareness scale.

The research community is represented by the literary fifth grade students in the General Directorate of Education in Karbala Governorate. The total number of students (the research sample) was (49) students, with (24) students in the experimental group studying history using the six-dimensional strategy, and (25) students in the control group that was taught in the usual way. An experimental control group, the equivalence between the two research groups was conducted with the variables (chronological age, intelligence, historical awareness scale, previous achievement), as the results showed the equivalence of the two research groups in those variables, He prepared a measure of historical awareness that consisted of (30) items distributed over three dimensions (national historical awareness, national historical awareness, and global historical awareness). Its validity and psychometric properties were verified, and its paragraphs were found to be stable by adopting the Krumbach's alpha equation, which amounted to (0.85). The control group in developing historical awareness, and in light of the findings of the current research, the researcher developed a set of conclusions, recommendations and suggestions

References

إبراهيم؛ مجدي عزيز (2009) : معجم مصطلحات ومفاهيم التعليم والتعلم ؛ ط 1؛ عالم الكتب للنشر والتوزيع ؛ القاهرة ؛ مصر.

ابو علام؛ رجاء محمد (2006): مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية؛ ط5؛ دار للنشر والتوزيع؛ عمان؛ الاردن.

إسماعيل؛ محمد عبد الرحمن(2019):أثر استخدام نقطة المنتصف(محايد) في مقياس ليكرت في الخصائص السايكومترية للمقياس وقياس الأتجاهات؛ مجلة الإدارة العامة المجلد(59)؛العدد(3)؛الرياض؛ السعودية.

الاسمر؛ آية رياض صابر (٢٠١٤): اثر استخدام الاستراتيجية البنائية الابعاد السداسية في تنمية المفاهيم الهندسية ومهارات التفكير البصري في الرياضيات لدى طالبات الصف الثامن الأساسي بغزة (رسالة ماجستير غير منشورة) كلية التربية؛ الجامعة الاسلامية؛ غزة؛ فلسطين.

جادر؛ عدنان حسين؛ وعبد الله أبو حلو(2009): الأسس المنهجية والاستخدامات الإحصائية في بحوث العلوم التربوية والإنسانية؛ ط1؛ دار إثراء للنشر والتوزيع؛ عمان؛ الأردن .

جمهورية العراق؛ وزارة التربية (2012): مناهج الدراسة الاعدادية؛ المديرية العامة للمناهج؛ بغداد؛ العراق.

الحريري؛ رافدة (2007): التخطيط الاستراتيجي في المنظومة المدرسية؛ دار الفكر ناشرون وموزعون؛ عمان؛ الاردن .

الحريري؛ رافده (2011): طرائق التدريس بين التقليد والتجديد؛ ط1؛ دار الفكر للنشر والتوزيع عمان؛ الأردن.

حمدان؛ صلاح الدين حسن (2018): استراتيجيات التدريس الحديثة؛ ط1؛ دار المسيرة للنشر والتوزيع؛ عمان؛ الأردن.

الخزرجي؛ حيدر خزعل نزال (2017): دراسات تطبيقية في طرائق تدريس التاريخ؛ ط1؛ جعفر العصامي للطباعة والتجليد الفني؛ بغداد .

الخزرجي؛ سليم إبراهيم (2011): أساليب معاصرة في تدريس العلوم؛ ط1 دار أسامة للنشر والتوزيع؛ عمان؛ الاردن.

الخطيب؛ عباس نوح سليمان محمد (2012): طرائق التدريس العامة؛ ط1؛ دار الرضوان للنشر والتوزيع؛ عمان ؛ الاردن .

دحلان؛ محمد خير الله وعبد الجواد(2021): فاعلية استخدام إستراتيجية PDEODE لطلبة المرحلة الأساسية العليا في تحصيلهم للمفاهيم الفيزيائية وتفكيرهم العلمي؛ مجلة جامعة النجاح للأبحاث؛ العلوم الإنسانية؛ المجلد(26) العدد(9)؛ فلسطين.

الدليمي، طه علي حسين والهاشمي، عبد الرحمن. (2008): إستراتيجيات حديثة في فن التدريس؛ ط1؛ دار الشروق للنشر والتوزيع؛ عمان؛ الاردن.

دواي؛ علي حطاب(2020): أثر استراتيجية الأبعاد السداسية في الأداء التعبيري عند طلاب الصف الاول المتوسط ؛ بحث منشور؛ مجلة كلية التربية الاساسية؛ الجامعة المستنصرية؛ العدد(109)؛ المجلد(26).

الربيعي؛ محمود داوود (2018): طرائق التدريس واساليبه؛ ط1؛ مؤسسة الصادق الثقافية؛ بابل؛ العراق.

الزاملي؛ علي عبد جاسم؛ وآخرون (2009): مفاهيم وتطبيقات في التقويم والقياس التربوي؛ ط1؛ مكتبة فلاح للنشر والتوزيع؛ الأردن؛ عمان.

زيتون؛ عايش محمود (2007) : النظرية البنائية واستراتيجيات تدريس العلوم؛ دار الشروق للنشر والتوزيع ؛ عمان؛ الاردن.

السر؛ ودحلان، عمر علي؛ وعبد الجواد؛ إياد إبراهيم (2021): استراتيجيات معاصرة في التدريس وتطبيقاتها العملية؛ كلية الأقصى؛ غزة؛ فلسطين.

سمارة؛ نواف احمد؛ وعبد السلام موسى(2008) : مفاهيم ومصطلحات في العلوم التربوية؛ دار المسيرة؛ عمان؛ الاردن.

شحاته؛ حسن وزينب النجار (2009): معجم المصطلحات التربوية والنفسية؛ طٔ؛ الدار المصرية اللبنانية ؛ مصر.

الشعراوي؛ علاء عبد الصادق وآخرون (2019): "أستخدام استراتيجية الخرائط الذهنية في تدريس التاريخ لتنمية التفكير المتشعب والوعي التاريخي لدي تلاميذ الصف الثاني الإعدادي"؛ بحث غير منشور؛ كلية التربية؛ جامعة بنها؛ مصر.

صقر؛ خالد (2014): في بناء الوعي التاريخي؛ ط1؛ مركز تفكر للبحوث والدراسات؛ القاهرة؛ مصر.

طنوس؛ انتصار جورج (2011): اثر استراتيجية تدريسية( PDEODE ) قائمة على المنحى البنائي في فهم واحتفاظ المفاهيم العلمية واكتساب العمليات العلمية لدى طلبة المرحلة الاساسية في ضوء موقع الضبط لديهم؛ اطروحة دكتوراه غير منشورة؛ الجامعة الاردنية؛ الاردن .

عباس؛ محمد خليل؛ ونوفل؛ محمد بكر؛ والعبسي؛ محمد مصطفى؛ وأبو عواد؛ فریال محمد (٢٠١٤): مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس؛ دار المسيرة للنشر والتوزيع؛ عمان؛ الاردن.

عبد الرزاق، لميس نديم(2014): "دور الجامعة في تنمية العلاقات الأجتماعية" والمسؤولية الوطنية؛ رسالة ماجستير غير منشورة؛ كلية التربية؛ جامعة دمشق؛ سوريا.

العدوان؛ زيد سليمان؛ وأحمد عيسى داود (2016): النظرية البنائية الاجتماعية وتطبيقاتها في التدريس؛ ط1؛ مركز ديبونو لتعليم التفكير؛ عمان ؛ الأردن.

العطوي؛ سعد سليمان مهدي (2018): واقع استخدام استراتيجية التعليم المتمايز في تدريس مقرر لغتي الجميلة من وجهة نظر معلمي ومشرفي اللغة العربية بالمرحلة الابتدائية؛ بحث منشور؛ المجلة العلمية؛ مج (34)؛ ع (3)؛ كلية التربية جامعة أسيوط؛ المملكة العربية السعودية.

علي؛ أنوار محمود(2012): "دور التربية في التغير الاجتماعي"؛ بحث منشور؛ مجلة كلية العلوم الإسلامية؛ مجلد(6) العدد(12)؛ الموصل؛ العراق.

عمر؛ الشيماء محمد(2020): "وحدة إثرائية مقترحة قائمة على دوافع بعض الثورات الشعبية في مصر لتنمية الوعي التاريخي لدى طلاب المرحة الثانوية"؛ مجلة كلية التربية المجلد(109)؛ العدد(5)؛ المنصورة، مصر.

عوده؛ احمد سليمان؛ فتحي ملكاوي (2002): القياس والتقويم والعملية التدريسية؛ ط2؛ دار الامل؛ لنشر والتوزيع؛ عمان؛ الاردن .

عيسى؛ راجي (2016) : اساليب تدريس العلوم في المرحلة الاساسية ومرحلة رياض الاطفال؛ دار الثقافة؛ عمان؛ الاردن.

الفتلاوي؛ سهيلة محسن كاظم (2005): المنهاج التعليمي والتدريس الفاعل؛ دار الشروق؛ عمان؛ الأردن.

فرج الله؛ عبد الكريم موسى احمد (2017): مقدمة في الإحصاء التربوي؛ ط1؛ فلسطين.

فرج؛ عبد اللطيف بن حسين (2009): التدريس الفعال؛ ط1؛ دار الثقافة؛ عمان؛ الأردن.

قزامل؛ سونيا هانم علي (2009): معاير الوعي التاريخي اللازمة لأعداد اخصائي الاعلام التربوي في ضوء الاعتماد الاكاديمي لمؤسسات وبرامج التعليم العالي النوعي في مصر والعالم العربي الواقع والمأمول؛ كلية التربية النوعية المنصورة مصر.

قطامي؛ نايفة (2013) : استراتيجيات التعلم والتعليم المعرفية؛ ط1؛ دار المسيرة للنشر والتوزيع؛ عمان؛ الاردن.

الكبيسي؛ رسول ادم (2016): المفاهيم الجغرافية؛ ط1؛ مؤسسة مصر مرتضى للكتاب العراقي؛ لبنان؛ بيروت.

كعوان؛ فارس(2011): المؤرخون الجزائريون ونمو الوعي التاريخي(1830-1962) مساهمة في التاريخ الثقافي والفكري؛ كلية العلوم الانسانية؛( رسالة ماجستير غير منشورة)؛ كلية العلوم الإنسانية والعلوم الأجتماعية؛ جامعة منتوري قسنطينة؛ الجزائر.

كمال؛ أحمد بدوي(2020):" استخدام مدخل التاريخ المغاير في تدريس الدراسات الاجتماعية لتنمية مهارات الفهم التاريخي والتفكير المتشعب لدي تلاميذ المرحلة الاعدادية"؛ (رسالة ماجستير غير منشورة)؛ كلية التربية؛ جامعة بني سويف؛ مصر.

محمد؛ وائل عبدالله؛ ريم احمد عبد العظيم (2012): تحليل المحتوى والمنهج في العلوم الإنسانية؛ دار المسيرة للنشر والتوزيع؛ عمان؛ الاردن .

مقلد؛ محمد محمود (1986): كيف تصوغ هدفاً تعليمياً سلوكياً؛ مجلة رسالة التربية؛ العدد: 12؛ مسقط .

ملحم؛ سامي محمد ( 2001): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس؛ ط2؛ دار وائل للطباعة والنشر؛ عمان؛ الاردن.

المياحي؛ إيثار عبد المحسن (2019): المناهج وطرائق التدريس رؤى معاصر في تدريس العلوم؛ ط1؛ دار صفاء؛ عمان؛ الاردن.

المياحي؛ جعفر عبد كاظم (2010) : القياس النفسي والتقويم التربوي؛ دار كنوز للنشر؛ عمان؛ الاردن.

النعيمي؛ فيصل غازي(2012): "من الحدث التاريخي الى تأسيس القدسي"؛ بحث منشور؛ مجلة التربية والعلم؛ مجلد 22؛ العدد4؛ الموصل؛ العراق.

Ammert, Niklas, (2010): To Bridge Time: Historical Consciousness in Swedish History Textbooks’. Journal of Educational Media, Memory, and Society, no2

Anastasi, A. (1988): Psychological Testing, (6th) New York: Macimillan.

Bevernage, B. (2013): History, memory, and state-sponsored violence, London: Routledge.

Blanusa, Nabojsa (2005 ): Historical Consciousness of Young People in Europe at Turn of the Millennium , Faculty of Political Science ,Th University of Zagreb .

Franz, Edmundovich Sheregia, ( 2016): Public Сonsciousness of Russians in the Socio-Cultural and Historical Dimension, Problems of Identity, international journal of environmental & science education, vol. 11, no. 16.

Jenkins, K. et. al.. (2009): Manifesting, Producing, and Mobilizing Historical Consciousness in the “Postmodern Condition. History and Theory, Wesleyan University, Vol. 48, pp. 257-27

Rusen, J: (2001): What is Historical Consceousness? A Theoretical Approach to Empirical Evidence, paper presented at Canadian Historical Consciousness in International Context : Theoretical Frame works. University of British Columbia , Vancouver , B.C.

Schunk ,D.H, ,(2000): Learning theories ,An education al perspective (3 rd ed), New Jersey : prentice hall.

Tambyah, M. M. (2017): Teaching for ,Historical Understanding’: What Knowledge(s) do Teachers Need to Teach History? Australian Journal of Teacher Education, 42(5).

Published

2023-04-06

How to Cite

[1]
حسنين عدنان مرتضى, “The effectiveness of the six- dimensional strategy (PDEODE) in developing historical awareness for fifth preparatory students/ Literary Branch in History”, jfath, vol. 27, no. 1, pp. 384–414, Apr. 2023.