Constructing Hope Scale in the Students of Intermediate Stage

Authors

  • Akhlas Ali Husain(Ph.D) Prof. كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى
  • Muhammad Najam Abdullah كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/fa/16/4

Keywords:

Hope scale

Abstract

Abstract :

This study aimed to construct the hope scale in the students of the intermediate stage in Baquba district . The population of the study consisted of (8057) and the sample was (400) students. The instrument validity was verified by using two methods , which are the content validity ( judges' validity) and construct validity. Also the instrument reliability was proved through two methods, that are the retest method and internal consistency by using Cronbach’s Alphas  equation . The results showed acceptable significances of  validity and reliability for this type of scales.

Recommendations:

The researchers recommended the following points :

1- The educational conductors should make use of the scale conducted by the two researchers in their present research for measuring the hope in the students of the intermediate stage.

2- The schools measurement should be assured to provide the programs and entertain activities that enforced the spirit of hope in students during the studying year in a general form.

Suggestions :

Te recent research, the researchers suggested to carry out the following studies:

1- Conducting more studies similar to the present study on certain samples (like: patients, divorced women)

2- Conducting a study similar to this  on other studying stages such as secondary stage and making a comparison between it and the present study.

 

Author Biographies

Akhlas Ali Husain(Ph.D) Prof., كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى

تدريسية في كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى

Muhammad Najam Abdullah, كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى

طالب في كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى

References

المصادر العربية :

 كراجه , عبد القادر (1997): القياس والتقويم في علم النفس رؤيه جديده , ط 1, جامعه اهل البيت , دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع , عمان.

 البكوش , خيرية عبدالله (2014) : العلاقة بين الامل والشعور بالألم لدى عينه من مرضى السرطان ,مجلة الجامعة – العدد 26-المجلد الثاني , ليبيا.

 جومان (2000) : الذكاء العاطفي , ترجمة ليلى الجيالي /مراجعه محمد يونس , المجلس الوطني للثقافة والفنون ,الكويت .

 حسين , اخلاص علي (2011) : الامل وعلاقته بقلق المستقبل لدى طلبة الجامعة , مجلة ديالى , العدد السادس والخمسون .

 الحنفي , عبد المنعم ,(1991) موسوعة التحليل النفسي , المجلد الاول ,مكتبة مدبولي , القاهرة

 الخنجي, خالد محمد فرج قاسم (2006) : علم النفس الايجابي وتجويد الحياه , جامعه السلطان قابوس .مسقط.

 خيري ,عجاج (2000) :الذكاء الوجداني : الاسس والتطبيقات ,ط1, القاهرة و كتبة زهراء الشرق.

 سيد صبحي (2003): الانسان وصحته النفسية , الدار المصرية , مكتبة الاسرة.

 الصالحي , مياده عبد الحسن (2005) : الامل وتحقيق الاهداف وعلاقتها بالمكانة النفسية والاجتماعية لدى طلبة الجامعة . اطروحة دكتوراه غير منشورة جامعه ديالى.

 العامري ,علي محسن ياس, المياحي نيران يوسف جبر (2014) : ارشاد الازمات والطوارئ , دار الكتب والوثائق , بغداد, العراق.

 عبد السلام عبد الغفار (ب ت) مقدمة في الصحة النفسية , دار النهضة العربية للنشر .

 الغريب , رمزية (1985): التقويم والقياس النفسي والتربوي ,مكتبة الانجلو المصرية , القاهرة .

 فريدمان , هاورد (2013): الشخصية النظريات الكلاسيكية والبحث الحديث , ترجمة احمد رمو الطبعة الاولى , بيروت.

 فيصل عباس (1996) الاختبارات النفسية تقنياتها واجراءاتها , دار الفكر العربي , بيروت.

 محجوب , وجيه (2002) : البحث العلمي ومناهجه , كتاب منهجي.

 محمد , علي عودة (2012) : مناهج البحث في التربية وعلم النفس, دار الافكار للدراسات والنشر ,ط1,سورية ,دمشق .

 النعيمي , مهند محمد عبد الستار (2014) : القياس النفسي في التربية وعلم النفس , ط1 , مطبعه المركزية , جامعه ديالى.

 وزارة التربية (1981) : العراق , المديرية العامة للتخطيط التربوي – الاحصاء.

المصادر الاجنبية

 Ebel,R,L(1972) : Essential of education measurement prentice-Hall ,New Jersey

 Kelly ,E,L(1955) :Consistency of the Adult personality . In American psychology No .10.

 Magelletta .p,& Oliver ,J.M,.(1999). The hope construct will and ways : their relation with self-efficacy , optimism , and general will-being .journal of clinical psychology ,(55),5 539-551

 Nunnally J.C.(1978) . Psychometric Theory Grew-Hill. New York.

 Snyder , C.R.(Ed) (2000a) : Handbook of hope : Theory , measures , and application .San Diego ,CA :Academic press.

 -Snyder ,C,R.(1994) .The psychology of hope :You can get there from here .New York :Free Press.

 Snyder ,C,R., Harris ,c., Anderson ,J.R,.Hottran ,S.A.,lrving L.M., Sigman , S.T., yoshinobu L Gibb ,J., Langellee ,c., & Haruay , p (1991) .The well and the ways :Development and validation of an individual differences measure of hope . Journal of personality and social psychology .60.570-585

 Snyder ,C.R. ,Rand ,k.L.,& Sigmon ,D.R (2002) .Hope theory : A member of the positive psychology family .In C.R .Snyder &S .Lopez (Eds) , Handbook of positive psychology (pp.257-266) New York :Oxford University Press.

 Snyder ,C.R.(2000b) .The past and possible futures of hope .Journal of Social and Clinical psychology ,19,11-28.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
أ . م . د اخلاص علي حسين and محمد نجم عبدالله, “Constructing Hope Scale in the Students of Intermediate Stage”, jfath, vol. 20, no. 1, pp. 80–98, Aug. 2023.