The impact of the overlapping waves strategy in the development of the HTTP fifth grade in literary history students thinking
DOI:
https://doi.org/10.23813/fa/16/5Keywords:
: http thinkingAbstract
Abstract:
The research paper aims at the realization of the familiarization with The Effect of strategy of overlapping waves in the development of the multiple thinking by the fifth-class students / Literary branch in the subject of 'history'. To attain this goal, the researcher has formulated the following zero hypotheses:
The research sample comprises (46) students intentionally selected from Al-Hasan Ibn Ali Secondary school for boys, whose students, i.e. (21 students) has formed the experimental sample. Another sample is taken from Jamal Abd-il-Nasser preparatory school; it totals (25) students forming the control group. The two groups have been subjected to a process through which they are compared to come up with the variables (the pre-tests multiple thinking and the cultivation of the parents, and the score obtained at the subject of history for the previous academic year. The tool adopted by the researcher involves the test of multiple thinking prepared by Al-Jumaili in 2014. This test comprises ten activities within the specified capabilities set by (Cleford), (fluency and flexibility, authenticity, sensitivity to problems and the realization of details and the redundancy). The researcher has used the T-test for two interrelated samples and the K-square as statistic means. The results have proved the excellence of the experimental group over the control-group students in the multiple thinking test. Moreover, there appears to be a difference statistically calculated at the level (0.5) between the two pre- and post- tests for the multiple thinking by the experimental-group students, and in the interest of the post-test. There also appears a statistically calculated difference by the control- group students.
The researcher has come up with these recommendations:
- Training courses ought to be held to train the teachers how to use modern strategies and methods in teaching of history which all develop multiple thinking.
- The output of teaching should be improved, especially by using new strategies based upon learning through thinking especially the strategy of overlapping waves as the researcher has come up with the following proposal:
- New strategies ought to aim at the new approaches aiming at the development of multiple thinking.
- Strategies and new teaching patterns ought to be developed.
- The trial of the overlapping-wave strategies and the other variables such as the final attainment, the thinking and researching as well as the habits of reasoning and memorization skills and others.
Keyword: waves, overlapping waves, multiple thinking
Asst. Prof.. Salma Majeed Hameed, (Ph.D.)
References
المصادر :
o إبراهيم , محمد وآخرون . 2013 , التفكير تعليمه مهاراته عاداته , ط1 , الفراهيدي للنشر ، بغداد.
o احمد ، حازم محمد وصاحب اسعد ويس ،2012،أسباب تدني مستوى التحصيل الدراسي لدى طلبة المدارس الثانوية من وجهة نظر المدرسين والمدرسات والطلبة ، المجلد (8)، العدد (28) ، السنة الثامنة جامعة تكريت ، ، كلية التربية ،
o توفيق ، عبد الجبار . 1983 ، التحليل الإحصائي في البحوث التربوية والنفسية الطرق اللامعلمية ، ط1 ، مؤسسة الكويت للتقدم العلمي ، الكويت .
o التميمي ، سلوان عبد احمد ، 2011 .اثر إستراتيجية التعلم المستند إلى مشكلة في تنمية مهارات التفكير التاريخي لدى طلاب المرحلة المتوسطة ،جامعة ديالى ، كلية التربية ، رسالة ماجستير غير منشورة .
o الدليمي ، إحسان عليوي و عدنان محمود المهداوي ، 2005 ،القياس والتقويم في العملية التعليمية ، ط2 ، بغداد ، .
o ألحسناوي ، شيماء عباس عبيد ، 2007 . اثر طريقة الاستكشاف الموجه في تنمية التفكير الناقد لطالبات الصف الثاني المتوسط في مادة علم الأحياء ،جامعة بابل ، كلية التربية ، رسالة ماجستير غير منشورة
o الحشحوش , خالد محمد . 2012, طرق تدريس التربية الرياضية الحديثة .ط1 , مكتبة المجتمع العربي للنشر , عمان .
o زارع ، احمد .2012 ، برنامج تدريبي مقترح في اكتساب معلمي الدراسات الاجتماعية مهارات استخدام التعلم المنظم ذاتيا وأثره على التحصيل وتنمية مهارات التفكير المتشعب لدى تلامذتهم ،المجلة العلمية ، كلية التربية ، جامعة أسيوط المجلد0 (28)العدد (2) .
o زاير ، سعد علي وآخرون . 2014 , الموسوعة التعليمية المعاصرة , ج1 , جامعة بغداد
o زنقور ،ماهر محمد صالح . 2013 ، استخدام المدخل المفتوح القائم على حل المشكلة في تدريس الرياضيات لتنمية مهارات التفكير المتشعب وبعض عادات العقل لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي ، مجلة تربويات الرياضيات ،المجلد (16 ) كلية التربية بالوادي الجديد ، جامعة أسيوط
o السليتي , فراس . 2008 , استراتيجيات التعلم والتعليم النظرية والتطبيق , ط1 , عالم الكتب الحديث وجدار للكتاب العالمي ، عمان .
o العدوان،زيد ومحمد الحوا مدة ،2011 تصميم التدريس بين النظرية والتطبيق ،دار المسيرة ،عمان
o العجرش ، حيدر حاتم فالح . 2013 ، استراتيجيات وطرائق معاصرة في تدريس التاريخ ، ط1 ، مؤسسة دار الرضوان للنشر ، عمان ، .
o العزاوي ، رحيم يونس كرنو . 2008 ، منهج البحث العلمي ، ط1 ، دار دجلة ، عمان .
o علي , وائل عبد الله محمد . 2009, فاعلية استخدام استراتيجيات التفكير المتشعب في رفع مستوى التحصيل الدراسي في مادة الرياضيات وتنمية بعض عادات العقل لدى تلامذة الصف الرابع الابتدائي ( د. ت ) , معهد الدراسات العربية ، جامعة القاهرة .
o عبيد ، وليم .2009 ، استراتيجيات التعلم والتعليم في سياق ثقافة الجودة ، ط1 , دار المسيرة , عمان .
o عمران ، تغريد .2001 ، نحو أفاق جديدة في التدريس ، نهايات القرن وإرهاصات قرن جديد ، ط1 ، دار القاهرة للكتاب ، مصر .
o قطامي ، يوسف وآخرون 2003 أساسيات تصميم التدريس، ط2 ، دار الفكر ، عمان
o قطامي ، نايفة .2004 ، تعليم التفكير للمرحلة الأساسية ،ط2 ،دار الفكر ، الأردن .
o _____ وآخرون . 2010،علم النفس التربوي النظرية والتطبيق ، دار وائل , عمان .
o قطامي ، يوسف . 2013 ، استراتيجيات التعلم والتعليم المعرفية ،ط1 دار المسيرة .
o اللقااني,احمد حسين . 1978اتجاهات حديثة في تدريس التاريخ ,عالم الكتب , القاهرة .
o موسى , عقيلي محمد محمد وطاهر محمود الحنان . 2012 , برنامج مقترح قائم على مهارات التفكير اللغوي والتاريخي وأثره على زيادة الوعي ببعض القضايا المحلية و العالمية لدى طلاب المرحلة الثانوية , كلية التربية بالوادي الجديد , مصر.
o مؤنس , حسين . 1984 , التاريخ والمؤرخون ، دار المعارف , القاهرة
المصادر الأجنبية
Corson ,R.J.& - Auerbach.A.J 1978concise Encyclopedia of psychology. John Wiley, London
- Hughes .A.(2003 ) . Testing for language Teachers . Cambridge University Press
- Kagan,M,Dona (1988)Measurements of Divergent and Complex Thinking Educational And psychological Measurement .48 .3-4
Levine,Gustave1981,IntroductoryStatisticsforPsychology,academic press New York
- Madsen , H. (1983 ) An Intr education to Theoretical linguistics Cambrdge:Cambridge University Press
Oni: ne library.wiley.com /doi/lo.1111/1540-5834.00075/// - http:
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.