satisfaction with the work and its relation to the Educational Instructor"s Level of Ambition

Authors

  • م.د اميرة مزهر حميد معهد الفنون الجميلة / ديالى
  • Aahlam Mahdi Abdullah معهد الفنون الجميلة / ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/fa/16/7

Keywords:

satisfaction with the work- Level of Ambition

Abstract

Abstract :

The study aims at identifying the relationship between the satisfaction with guiding work and the level of ambition. To fulfill the objectives of the study, the scale of the satisfaction with the guiding work and the level of ambition was adopted by the two researchers. The researchers built this scale on a sample consisting of 140 educational instructors. They also extracted the psychometric properties of the two scales. After treating the data statistically using the link of the Pearson coefficient and the T-test for one or two samples, the results showed that there is no satisfaction with the work from the side of the two instructors, and that there are differences of statistical significance on the level of satisfaction according to the variable in favor of females. The results showed also that the level of the instructor's ambition was average, and there are no differences of statistical significance in the level of ambition according to variable type, and there is mutual relations between satisfaction the guiding work and the level of ambition.   

Author Biographies

م.د اميرة مزهر حميد, معهد الفنون الجميلة / ديالى

معهد الفنون الجميلة / ديالى

Aahlam Mahdi Abdullah, معهد الفنون الجميلة / ديالى

معهد الفنون الجميلة / ديالى

References

المصادر:

- الالوسي،جمال حسين(1990) الصحة النفسية،مطبعة جامعة بغداد ،كلية التربية .

-اسعد ، محمد ورسلان ، نبيل(1998) الرضا الوظيفي للقوى البشريه العاملة في المملكة العربية السعودية ، جامعة الملك عبد العزيز ، كلية الادارة والاقتصاد ، جدة

-الجبوري، سناء لطيف(2002 )مستوى الطموح وعلاقته بقوة تحملالشخصيةلدى طلبة الجامعة، الجامعة المستنصرية، كلية التربية، رسالة ماجستير غير منشوره..

-الربيعي ،علي جابر(1994)شخصية الانسان (تكوينهاوطبيعتها )،دار الشؤونالعامة ،افاق عربية /بغداد

-الزبون، سليم(1996) المرشد النفسي التربوي مسؤولياته وواجباته، ط 1، دار.

-السرسي ،أسماء وعبد المقصود ايمان (2000)دراسة الحاجات النفسية لدى الأطفال في مراحل تعليمية متباينة ،مجلة كلية التربية ،العدد24،جامعة عين شمس

-السيد،عبد الرحمن(1998) نظريات الشخصية ،دار قباء .

-الشيخ ، جواد محمد وشرير، عزيزه عبدالله (2008)الرضا الوظيفي وعلاقته ببعض المتغيرات الديموجرافية لدى المعلمين ، مجلة الجامعة الإسلامية ، سلسلة الدراسات الإنسانية ، المجلد السادس عشر، العدد الأول.

-الشيخ ، سوسن سالم (1997) دراسة النموذج الإسلامي للرضا الوظيفي "نموذج مقترح" ، المجلة العربية بكلية التجارة فرع جامعة الأزهر للبنات ، العدد 13.

-الشيخي ،حسن (2003)الامعيارية ومفهوم الذات والسلوك الانحرافي لدى المنحرفين وغير المنحرفين ،أطروحة دكتوراه ،كلية العلوم الإنسانية ،جامعة نايف ،السعودية

-الصيرفي ،محمد(2007) السلوك الاداري والعلاقات الانسانية ،دار الوفاء للطباعة والنشر ،مصر .

- مظلوم ، علي حسين(2008) مستوى الطموح الاكاديمي وعلاقته بحوادث الاحداث الضاغطة لدى طلبة الجامعة ، مجلة جامعة بابل ،العلوم الانسانية ، المجلد 18، العدد 1

-المعمر، منصور محمد(1993) الرضا الوظيفي لدى الموجهين التربويين والموجهات التربويات وعلاقته بأدائهم الوظيفي ، رسالة ماجستير ، كلية التربية – جامعة الملك سعود..

-جابر ،جابر(1990)نظريات الشخصية ،البناء ،النمو ،دار النهضة ،مصر

-جابر، قاسم حبيب(1999) الجامعة والتنمية خدمات متبادلة، بيروت، مجلة الفكر العربي، العدد 983 .

-جربو،صادق وكاظم (2001)دراسة مقارنة في الطموح والتحصيل الدراسيعند طلبة الدراستين الصباحية والمسائيةفي جامعة بغداد ،جامعة بغداد ،كلية التربية ،رسالة ماجستير غير منشورة .

-دافيدوف، لندال(1983 ) مدخل علم النفس، ترجمة سيد طواب وآخرون، دار مكدوجل وهيل، ط3، القاهره.

-شلتز، دوران (1983 ) نظريات الشخصية، ترجمة حمد دلي الكربولي وعبد الرحمن القيسي، جامعة بغداد، كلية الاداب.

- صالح، قاسم حسين(1988 )الشخصية بين التنظير والقياس، بغداد، مطبعة جامعة بغداد.

-عابد،علي حسن (2011)مستوى الطموح وعلاقته بالشعور بالنقص لدى طلبة الجامعة ،رسالة ماجستير ،كلية التربية /جامعة بغداد (2011)

-عاقل ، فاخر(1984) علم النفس دراسة في التكيف البشري ، الطبعة التاسعة ، دار العلم للملايين ، بيروت.

-عباس ، كامل عبد الحميد(1990 )قياس مسيتوى الطموح لدى أبناء الشهداء في المرحلة المتوسطة ، كلية التربية ، جامعة بغداد ، أطروحة دكتوراه غير منشورة .

-عبد اللطيف ، حسن(1997) الرضا عن الحياة الجامعية لدى طلاب جامعة الكويت ،المجلة التربوية ،جامعة الكويت ، العدد 43 .

-علام ،صلاح الدين محمود (1993) القياس والتقويم التربوي والنفسي،اساسياته وتطبيقاته وتوجهاته ،دار الفكر العربي.

-عليمات، محمد(1994) الرضا عن العمل لدى معلمي التعليم الثانوي المهني في الأردن ، أبحاث اليرموك ، مجلد 10 ، العدد 1.

-فيركسون ، جورج أي (1991) التحليل الإحصائي في التربية وعلم النفس ، ترجمة هناء العكيلي ، دار الحكمة للطباعة والنشر، بغداد .

-محمد ، صباح محمود)1996) الموسوعة التربوية والنفسية ، الجزء الأول ، عمان ، الأردن .المسيرة للطباعة والنشر، عمان، الأردن.

- Allen, I,(1996) psychologytesting, McMillan co., New York, U.S.A. - Iriving. S, 1990, positive, psychology states and coping

- Anastasi, Anne & Urbina, Susana(1997) : psychological Testing, New Jersey, prentice Hall.

- Lam.L & Kirby. S,(2000) Emotional Intelligence, vol. 142, no. http//w3. accplevated-Learning

- Oholloran. A. N(2000) Quesstionaire design and attitude measurement, London, Heieman press,2000)

- Rubenzer. R. I.Stress(1999) management for learning disables, in www. Stress. Rubenzer. R. I. com. Google search.

- Schwarzer. P,(1997) Educational and psychological , New jersey, prentice-Hall.

- Sjobery. L. A,(2001)Emotional Intelligence, center for Economic psychology Stockholm school of Economics Sweden.

- Truell,Price &etal(1991). Implementers Teacher Job satisfaction in school management, Santiago, Preiffer, U .S A.

- Worell. I.(1998) Level of aspiration and academic success, the journal of Educational psychology : Vol:50:no.1089).

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
م.د اميرة مزهر حميد and م.د.احلام مهدي عبدالله, “satisfaction with the work and its relation to the Educational Instructor"s Level of Ambition”, jfath, vol. 20, no. 1, pp. 184–216, Aug. 2023.