Social status and their relationship in accordance with professional kindergarten teachers in the city of Sulaymaniyah Center

Authors

  • M.D Joanne Ihsan Fawzi كلية العلوم الانسانية / جامعة السليمانية
  • M.D Hassan Fakhr al-Din Khaled كلية التربية الاساسية / جامعة السليمانية

DOI:

https://doi.org/10.23813/fa/16/10

Keywords:

Social status

Abstract

Abstract :

    The Human being is different from all other creatures because he is a gifted creature packed with self- knowledge. This self- knowledge enables him to choose the career that qualifies him to achiever his existence. In return, this career-choice will allow him to achieve his social status. Kindergarten teachers are one of the most important characters influencing a human being’s life because the can contribute to the type of future possibilities of the generation raised by these teachers. Thus, importance of this research comes from the previously mentioned fact.

This importance becomes more articulate bearing in mind that the other variable that this research is trying to know is the compatibility of these kindergarten teachers with their professions, and this is one of the most important and most clear criteria in the teacher. Feeling the social status and professional compatibility is the factor of separation in judging or deciding on a real teacher who gives her job its right due if he/she has both status and compatibility, and another teacher who lacks status and compatibility. The current study aims at the following:

Measuring the social status of kindergarten teachers.

Measuring the professional compatibility of kindergarten teachers.

Knowing the connection between the social status and professional compatibility of kindergarten teachers.

In order to accomplish the goals of the current research the researchers relied on building a scale of measuring the social status of a kindergarten teacher. After having the qualities of creditability, consistency, and the ability to distinguish this measuring scale in its final form consisted of 40 items. The researchers also applied professional compatibility scale that was prepared by (Fajhan 2010) which consisted of (50) items in its finals form after having the qualities of creditability, consistency, and the ability to distinguish.

To accomplish the researcher’s goals the researchers applied both measuring scales on a pilot sample group of (235) kindergarten teachers distributed on (24) kindergartens in Sulaymaniyah city. The data was later analysed with the aid of Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), and the findings were as the following:

Kindergarten teachers in Sulaymaniyah city are highly aware of their social status that the arithmetic average for the teachers was (141.221) compared to the estimated average that is (120).

The professional compatibility for kindergarten teachers in Sulaymaniyah city in very high that the arithmetic average for these teachers was (177.653) compared to the estimated average that is (150).

There is a (direct) positive relationship of statistical nature between the social status and professional compatibility, and the correlative coefficient between them is (0.817).

After discussing the outcomes of the current study the researcher proposed some recommendation to the entities involved in the matter.

Author Biographies

M.D Joanne Ihsan Fawzi, كلية العلوم الانسانية / جامعة السليمانية

كلية العلوم الانسانية / جامعة السليمانية

M.D Hassan Fakhr al-Din Khaled, كلية التربية الاساسية / جامعة السليمانية

كلية التربية الاساسية / جامعة السليمانية

References

المصادر :

أولاً: المصادر العربية:

• أحمد، محمد عبد السلام. (1981): القياس النفسي والتربوي، مكتبة النهضة العربية، القاهرة.

• ثورندايك، روبرت وهيجن، اليزابيث (1989): القياس والتقويم في علم النفس والتربية، ترجمة: عبد الله زيد الكيلاني وعبد الرحمن عدس، مركز الكتب الاردني، عمان.

• الداهري، صالح حسن (2005): مبادئ الصحة النفسية، ط1، دار وائل للنشر، عمان.

• دويدار،عبد الفتاح محمد (1994): في النفس وعلم النفس المرضي الاكليني، دار النهضة العربية ،بيروت.

• زهران، حامد عبدالسلام (1984): علم النفس الاجتماعي، الطبعة الخامسة، عالم الكتب، القاهرة.

• شلتز ،دوان (1983) : نظریات الشخصیة ، ترجمة حمد دلي الكربولي و عبد الرحمن القیسي ، مطبعة جامعة بغداد.

• صالح، قاسم حسين (2005): علم النفس الشواذ والاضطرابات العقلية والنفسية، مطبعة جامعة صلاح الدين، أربيل.

• طوبيا،نهى عبودي: (1994) المكانة الاجتماعية لدى طلبة الجامعة من ذوي مركز السيطرة الداخلي والخارجي،رسالة ماجستير غير منشورة،الجامعة المستنصرية، كلية الاداب.

• العبودي، ستار جبار غانم(1996) : البحث عن المكانة النفسیة الإجتماعیة و علاقته ببعض المتغیرات لدى الموظفین ،رسالة ماجستیرغیر منشورة ،الجامعة المستنصریة /كلية الآداب.

• عدس، عبد الرحمن وتوق، حمي الدين (1986 ) : المدخل الى علم النفس، مركز الكتب الاردنية، عمان.

• غانم، محمد حسن (2008): العلاج النفسي، ط1، مكتبة كربولي، القاهرة.

• فجحان، سامي خليل (2010): التوافق المهني والمسؤلية الاجتماعية وعلاقتهما بمرونة الأنا لدى معلمي التربية الخاص، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الاسلامية في غزة، كلية التربية، قسم علم النفس.

• كوش، دنيس (2007): مفهوم الثقافة في العلوم الاجتماعية، ترجمة: منير السعيداني، مراجعة: الطاهر لبيب، ط1، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت.

• المرشدي وحسن، عماد حسين،ايمان كاظم (2009): التوافق المهني لدى موظفي كلية التربية الاساسية جامعة بابل، مجلة كلية التربية الاساسية، جامعة بابل، العدد(1).

• نظمي ، فارس كمال ( 2001 ) :الإعتقاد بعدالة العالم و علاقته بالثقة الإجتماعیة المتبادلة لدى طلبة الجامعة ، أطروحة دكتوراه غیر منشورة ، جامعة بغداد ، كلیة الآداب.

ثانيا: المصادر الاجنبية:

• Arkoff P.L., (1968): Adjustment and mental health, M.C., Graw-Hill. New York.

• Buunk, B.P.,Collins,R.L., Taylor, Seven year;, N.w., Dakof, G.A,(1990): The affective consequences of social comparison: Either.

• Cartwright, DSL.(1979): Theories and Models of personality,WM.C. Brown Company Publishers, Dubuqe, lowa.

• Crano, W.D., and Messes, L.A. (1982):Social psychology:

• Direction has its ups and Downs. Journal of personality and social psychology. Vol. 59, No. 6

• Festinger, L., (1964): Theory of social Comparison processes,Human relations, oxford university press.

• Lawshe, C.H., (1953): psychology of industrial Relation, New York, McGraw – Hill, P.29-30.

• Mann, Loan.(1969): Social psychology. John Wiley and Sons.

• Merill, Franceic , (1965) : Introduction to sociology 3rd,New York .

• Myers , D.G. , (1986) : social psychology New York, Mc Grow- Hill.

• principles and themes of interpersonal behavior Illinois: Dorsa press.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
م.د. جوان احسان فوزي and م.د. حسن فخرالدين خالد, “Social status and their relationship in accordance with professional kindergarten teachers in the city of Sulaymaniyah Center”, jfath, vol. 20, no. 1, pp. 255–281, Aug. 2023.