The Educational Connotations Elicited from the Discourse of (Dost Thou not See) in the Light of the Holy Quran
DOI:
https://doi.org/10.23813/fa/16/12Keywords:
ConnotationsAbstract
Abstract
This study aims at eliciting the educational connotations of the verses which begin with "Dost Thou not See" in a total number of (31) verses in the Holy Quran . The deductive approach is adopted. Next, after consulting a group of explication books, the verses were objectively divided into five divisions; universal, educational, social, historical and humanistic. After that, each verse was explicated so as to deduce types of seeing in it then finding out the educational connotations of each division separately.
Moreover, it is recognized via the research that these glorious verses conveyed various types of seeing as; tangible, mental, sentimental, consecutive, historical and humanistic. It is also noticed that these verses are pregnant with educational connotations, some of them are in the various fields of education like the mental, sentimental and the moral. Furthermore, they guide the addressee to delve into the scopes of the human soul, the universe, history and sociology. It is worth noting that these verses are in the interrogative form because this form is more instigating diligence, attention and attentiveness. They carry a state of exclamation and focus on events and issues mentioned in them as well as referring to transcendental issues. The most significant prefix in the form of "Dost Thou not See" is that which is not seen by the addressee to connote the notion that Allah's speech in the verse is far more truthful than the eyesight which might get frail or decrepitude.
References
المصادر :-
القرآن الكريم
ابن كثير، عماد الدين(1990 )، تفسير القرآن العظيم، دار الحديث، القاهرة.
ابن عاشور، محمد الطاهر(د.ت)، تفسير التحرير والتنوير، الدار التونسية للنشر، تونس.
أبوجحجوح، يحيى محمد(2011)، عمليات العلم ومهارات التفكير المستنبطة من القرآن الكريم وتطبيقاتها في تدريس العلوم،بحث منشور في مجلة الجامعة الإسلامية، العدد/1، غزة، فلسطين
البرواري، حسين علي(2015)،أنواع الرؤية، مقال منشور على النت، تحت الرابط: hussenali 67@yahoo.com
جرار، آلاء(2015)، مجالات علم الاجتماع، مقال منشور على النت تحت الرابط: http://mawdoo3.com/
الجوزية ،ابن القيم (2005)،التفسير القيم، دار ابن الهيثم، ط1، القاهرة.
حدايدي، عبد الرحمن بن محمد(1430)، ( الدلالات التربوية المستنبطة من أحاديث سنن الفطرة في الإسلام وتطبيقاتها في الأسرة والمدرسة)، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية، جامعة أم القرى، مكة المكرمة.
حنايشة ،عبد الوهاب محمود ابراهيم ( 2009 )،التفكير وتنميته في ضوء القرآن الكريم، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الدراسات العليا، جامعة النجاح الوطنية، نابلس، فلسطين.
الخرباوي، ثروت(2015)، رؤية في رؤية الهلال، بحث منشور على موقع اللغة العربية(صاحبةالجلالة)، بتاريخ 25/10/2015تحت الرابط : ww.arabiclanguageic.org/view_page.php?id=3993
الخطابي، حمد محمد (1405 )، غريب الحديث، جامعة أم القرى، مكة المكرمة.
الرازي،محمد بن أبي بكر(1983 )، مختار الصحاح، دار الرسالة، الكويت.
زيتون، عايش(1996)، أساليب تدريس العلوم، دار الشروق، عمان، الأردن.
الشوكاني، محمد بن علي(2007) ، تفسير فتح القدير، تحقيق يوسف الغوش،دار المعرفة، بيروت.
الصابوني، محمد علي(2001)، صفوة التفاسير، دار الفكر ، بيروت .
الطبري(1994)، تفسير الطبري، تحقيق بشار عواد معروف وعصام فارس، مؤسسة الرسالة.بيروت.
العايدي، محمد صبحي(2015)، ضوابط اعتبار العمل بالحساب الفلكي، بحث pdf منشور على النت تحت الرابط : ww.rjgc.gov.jo/Page_Images/falak/6.pdf
عبد، عقيل عكموش (2007)، الدلالة النفسية في سورة مريم، بحث منشور في مجلة القادسية في الآداب والعلوم التربوية، العددان3-4، المجلد6، العراق .
عوض، عبد الله يوسف (2009)، الدلالات التربوية لمفهوم التقوى في القرآن الكريم، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، الجامعة الإسلامية، غزة، فلسطين.
قطب ،سيد( 2004) ، في ظلال القرآن ، دار الشروق ، القاهرة.
مخلوف، حسنين محمد (د.ت)، كلمات القرآن الكريم، دار إحياء التراث العربي .
المدرس، عبد الكريم محمد(1991 )،مواهب الرحمن في تفسير القرآن، دار الحرية للطباعة ، بغداد.
مصطفى ، إبراهيم وآخرون(د.ت)، المعجم الوسيط، دار الدعوة، الإسكندرية، مصر.
النجار، زغلول (2007)، تفسير الآيات الكونية في القرآن الكريم، مكتبة الشروق الدولية، القاهرة .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.