Evaluating the Performance of Teaching Staff Members in the Department of History, College of Basic Education in the Light of Historical Thinking
DOI:
https://doi.org/10.23813/fa/16/14Keywords:
thinking skillsAbstract
Abstract :
This study aims at evaluating the performance of teaching staff members in the department of history, college of basic education in the light of historical Thinking. The study sample consisted of 20 male and female teaching staff members from the College of Basic Education, Department of History in the academic year 2014-2015. The study instrument that aided the researcher was the questionnaire because it is an important device to introduce the responders to organized and carefully chosen stimulations. Accordingly, the researcher prepared a list of the needed skills consisted of 27 items distributed to five aspects. The results were analyzed ysing the appropriate statistical devices (Chi Square, Cronbach Formula Alpha, Weighted Mean Equation).
The most important results that the researcher reached at are: The first aspect (time sequence) includes six items that were all applicable by teaching staff by the skills of historical thinking from the study sample's perspective.
The second aspect (historical understanding and comprehension) includes six items that were all applicable by teaching staff by the skills of historical thinking from the study sample's perspective.
The study recommended that approval of the historical thinking skills that were identified in the study to be utilized in the evaluation of teaching staff members in the department of history. Teaching staff members need to pay attention to continuous development and enhancement of teaching performance to ensure quality and distinction.
The researcher concluded the adequacy of teaching staff members in using historical thinking skills as well as the weakness of some members in using teaching strategies that develop historical thinking skills like brainstorming, problem-based teaching, cooperative learning, and active learning etc.
References
المصادر
ابراهيم ، فاضل خليل ، داود، فائز محمد ،2001، الطرائق التعليمية والتعلمية الشائعة الاستخدام لدى مدرسي التاريخ في المرحلة الاعدادية بمحافظة نينوى بالعراق ، بحث منشور ، مجلة العلوم التربوية والنفسية ، البحرين ، العدد 2 .
الاغبري ،بدر سعيد،1998، تصور الطلبة لشخصية الاستاذ الجامعي الكفؤ في التدريس الجامعي ، مجلة اتحاد الجامعات العربية ، العدد الرابع والثلاثون.
البنغلي ، غدادنة سعيد ، 2004، مدى استخدام معلمي الدراسات الاجتماعية لمهارات التفكير في تدريس تلاميذ المرحلة الابتدائية بدولة قطر ، بحث منشور ، مجلة رسالة الخليج العربي , العدد 96 .
التميمي ، سلوان عبد احمد ،2011، اثر استراتيجية التعلم المستند الى مشكلة في تنمية مهارات التفكير التأريخي لدى طلاب المرحلة الاعدادية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة ديالى ، كلية التربية الاصمعي .
الحيلة، محمد محمود ،1999، التصميم التعليمي نظرية وممارسة، ط1، دار المسيرة، عمان.
الدليمي ، خالد جمال ، العزاوي ، محمد عدنان ، بحث مقدم الى المؤتمر العلمي الثامن لكلية التربية للعلوم الانسانية ، إمكانية تطبيق أعضاء هيئة التدريس لمهارات التفكير التاريخي من وجهة نظرهم ، 2015.
العجلاني ، عمر بن علي ، 2005 , تقييم المهارات المهنية عند الاخصائيين الاجتماعيين ، رسالة ماجستير ، غير منشورة ، كلية الدراسات العليا ، جامعة نايف العربية للعلوم الامنية .
العزاوي، محمد عدنان محمد، 2012، تقويم اداء مدرسي التاريخ في ضوء مهارات التفكير التاريخي، رسالة ماجستير، كلية التربية الاصمعي، ديالى.
اللقاني ، احمد حسين, 1979 , اتجاهات في تدريس التاريخ , عالم الكتب , ط2 , القاهرة , مصر .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ، رضوان ، برنس احمد ، 1984 ، تدريس المواد الاجتماعية ، ط4، عالم الكتب ، القاهرة .
الهابس , عبد الله بن عبد العزيز المحمد ,1980, واقع منهج التاريخ في المرحلة المتوسطة من وجهة نظر المعلمين بالمنطقة الغربية في المملكة العربية السعودية، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة ام القرى .
خريشة , علي كايد , 2004 , مهارات التفكير التاريخي في كتب المرحلة الثانوية , مجلة كلية التربية , العدد 21, جامعة الأمارات العربية المتحدة .
دناوي , مؤيد اسعد , سعد حسين , 2008, تطوير مهارات التفكير الابداعي تطبيقات على برنامج الكورت , عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع , اربد , الاردن .
عودة، أحمد سليمان والخليلي، خليل يوسف ،1988، الاحصاء للباحثين في التربية والعلوم النفسية ، دار الفكر للنشر والتوزيع ، عمان- الاردن.
كمال ، احمد بدوي احمد ، 2011 ، فاعلية برنامج قائم على الذكاءات المتعددة في تدريس التاريخ لتنمية التفكير التاريخي لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية واثره على بعض نواتج التعلم لدى تلاميذهم ، اطروحة دكتوراه ، جامعة بني سويف ، كلية التربية.
National Standard for History : National Center For History in the Schools, Departments of Education, Humanities,Washington,DC,1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.