The Effect of an Educational Unit for the Development of Performance Skills in Perspective Drawing for the Intermediate students School
DOI:
https://doi.org/10.23813/fa/16/16Keywords:
PerspectiveAbstract
Abstract:
The problem of the current research Is determined by the (known as the effectiveness of an educational unit for the development performance skills in drawing students to the foreseeable middle school). The goal of research is to prepare the educational unit to develop a perspective drawing medium schools in the city of Baquba center Diyala provinee and to know the effect module on the level of development of intermediate school students in drawing perspective. The situations of the researcher are to purpose zero hypothesis, are: (There is no statistical difference at a level of significance (0.05) between the average marks acquisition skills for students of the experimental group according to their performance on the skills test components Before- after, in drawing perspective) f determines Choose students from intermediate stage schools to spend the city of Baquba center (Diyala province) - Benin, for the academic year (2014-2015). And limits of the substantive material of perspective within the vocabulary prepared by the Curriculum Committee in the Iraqi Ministry of Education.
In research procedures, the study applied to the sample after doing several stages, including stage preparation and design tools research and Procedures validity and reliability of the search tool (prepared by the researcher), and for the preparation of form to evaluate the performance skills to draw perspective and consisting of 10 paragraphs of the two samples, one reconnaissance report (20) students from the second stage students average among boys' schools in the district center of Baquba - Diyala province, and the other pilot of (60) students from the same school research samples, and after the application of statistical methods, search out a set of findings, conclusions and recommendations. The most important instruction unit prepared by researcher highly effective in improving the performance skills of the students perspective drawing the intermediate stage.
References
- المصادر:
- ابو جادو ، صالح محمد علي ،" علم النفس التربوي "، ط2 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، الاردن ، 2000.
- الحاج محمد ، احمد علي ،" اصول التربية (الاصول المجتمعية والعلمية والخاصة للتربية )" ، ط2 ، دار المناهج ، عمان ، 2003 .
- حبيب ، رواء حمدي رشيد ،" اثر التدريس باستخدام الفلم التعليمي في التحصيل المعرفي والمهاري لمادة المنظور لدى طلبة قسم التربية الفنية" ، رسالة ماجستير غير منشورة ، الجامعة المستنصرية ، 2013 .
- حسن ، نبيل ، " المنظور الهندسي والظل ، الكمبيوتر والمنظور والبرمجة ، " الموسوعة المعمارية ، دار الراتب الجامعية ، بيروت ، 1986 .
- حسين ، سمير محمد حسن ، " دراسات في مناهج البحث العلمية ، بحوث الاعلام "، ط3 ، عالم الكتب للنشر ، القاهرة ، 1999.
- حماد ، محمد ، " تبسيط رسم المنظور "، دار الكتب العلمية للنشر والتوزيع ، القاهرة ، مصر .
- الخوالدة ، محمد محمود واخرون ،" طرق التدريس العامة "، ط1 ، مطابع المدرسي ، صنعاء ، 1993 .
- الدباج ، عبد الكريم عبد الحسين ، " علاقة المعرفة النظرية في مادة المنظور برسم المنظر الطبيعي " ، مجلة مركز دراسات الكوفة ، العدد الحادي والثلاثون ، 2013.
- الدرايسة ، محمد عبدالله واخرون ، " التصميم الثلاثي الابعاد – المنظور الهندسي " ، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع ، عمان ، 2010 .
- الشال ، عبد الغني النبوي ، " مصطلحات في الفن والتربية الفنية " ، جامعة سعود ، الرياض ، 1984.
- شحاتة ، حسن ،" التعليم الجامعي والتقويم الجامعي بين النظرية والتطبيق "، ط1 ، مكتبة الدار العربية ، القاهرة ،2001 .
- الشيخلي ، اسماعيل ابراهيم ، " المنظور " ، مطبعة التعليم العالي ، كلية الفنون الجميلة ، بغداد ، 1978.
- الطشاني ، عبد الرزاق الصالحين ، " طرائق التدريس العامة "، ط1 ، منشورات جامعة عمر المختار ، البيضاء ، 1998 .
- عباس ، رمزي جميل ،" أثر استخدام طريقتي العرض والاستكشاف في تدريس مادة المنظور لطلبة الصف الثاني – قسم التربية الفنية كلية الفنون الجميلة – جامعة بغداد للعام الدراسي 1991-1992.،مجلة كلية التربية الاساسية ، العدد السابع والاربعون،2006.
- عبد الحميد ، جابر ، مدرس القرن الحادى والعشرون الفعال ، المهارات والتنمية المهنية، القاهرة ، دار الفكر العربى ،2000.
- عبد اللطيف ، عبد محمد ، " تأثير اللون في الرسوم المتحركة " ، (رسالة ماجستير غير منشورة ، القاهرة ، 1989 .
- عبد الله على أبو لبده وآخرون ،" المرشد فى التدريس" ، دبى،دار القلم،1996.
- عبو ، فرج ، " علم عناصر الفن " ، ج1 ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، اكاديمية الفنون الجميلة ، جامعة بغداد ، العراق ، 1982 .
- العزيز,سعيد عبد"المدخل الى الابداع " ط2 ,دار الثقافة للنشر والتوزيع,2009
- قطامي ، يوسف محمود " مبادىء علم النفس التربوية "، ط1 ، دار الفكر ، عمان ، 2009 .
- الكناني ، ماجد نافع " بيئة تعليمية متعددة الأغراض لتدريس مادة التربية الفنية في مدارس المرحلة الثانوية " ، مجلة كلية التربية الاساسية ،العدد الثاني والخمسون، 2007.
- الكناني ، ماجد نافع عبود ، " بناء نظام تعليمي لتطوير الادراك الحسي في مادة المنظور ، ( اطروحة دكتوراه غير منشورة ) ، جامعة بغداد ، كلية الفنون الجميلة ، بغداد ، 1998
- الليثي ، فادي فاروق ، " المنظور المعماري " ، الهيئة المصرية العامة للكتاب ، القاهرة ، 1976 .
- ملكية لويس ، " الطرق المختلفة في رسم المنظور المسرحي واستباط طريقة عملية مبتكرة " ، الهيئة المصرية العامة للكتاب ، بيروت .
- Victory Edward "Science for he elementarySchools " 3rd edition ,Mac Millan publishing company .Inc. .New York ,1975.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.