The effect of using the brainstorming method in developing the skill of literary criticism in the subject of literature and texts among fifth grade literary students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2013/17/4/06Abstract
Summary
The research aimed to identify the effect of using the brainstorming method on development
The skill of literary criticism in the subject of literature and texts for fifth grade students
Literary. To achieve the aim of the research, a zero hypothesis was developed and subjected to experimentation
. The research was also limited to fifth grade literary students in Diyala Governorate.
For the first semester of the year 2009-2010.
The researcher used the experimental design with equal groups
The research sample consisted of (51) students who were divided into two groups, the first was experimental
She studied according to the brainstorming method, and the other, a control group, studied according to the method
traditional.
The equivalence process took place for the two research groups, and the researcher used the teaching task
In two schools in which the subject of the Arabic language is taught, after they were equal in the two schools that taught
Both of them were searched. Achieving the research objective required a tool prepared by the researcher
It is a test to measure the literary criticism skill of fifth grade students
Literary in the subject of literature and texts. For the purpose of ensuring the validity of use
The tool was presented by the researcher to a group of arbitrators for the purpose of identification
On her apparent sincerity. It was applied to a survey sample to measure strength
discriminatory, and to find out the validity of its use, a coefficient was extracted
The stability reached (0.75). The researcher applied the experiment on 2-26-2009.
After processing the statistical data using the T-test for two samples
Independently, the results showed the superiority of the experimental group, which was studied according to
The method of brainstorming on the members of the control group that was studied according to the method
Traditionalism in developing the skill of literary criticism
References
المصادر
١.ابراھیم ، طھ احمد ( ١٩٧٣ ( تاریخ النقد الادبي عند العرب من العصر
الجاھلي في القرن الرابع الھجري ، بیروت ، لبنان ، دار الحكمة .
٢ .ابو الوي ، ممدوح ( ٢٠٠٢ ( النقد الادبي رؤى وافكار ، جریدة الاسبوع
الادبي ، العدد ٨٢٦ ، ص ٢٢٤ – ٢٢٨ .
٣ .ابو جادو ، صالح محمد علي ( ٢٠٠٠ ( علم النفس التربوي ، ط ٢ ، دار
المسیرة للنشر والطباعة والتوزیع ، عمان، الاردن .
٤ .ابو سرحان ، عطیة عودة ( ٢٠٠٠ ( دراسات في اسالیب تدریب التربیة
الاجتماعیة والوطنیة ، ط١ ، عمان ، الاردن ، دار الخلیج ԩللنشر والتوزیع .
٥ .ابو مصنع ، كمال ( ١٩٦١ ( الكامل في النقد الادبي لطلالب البكلوریا ،
منشورات مكتبة دار الفكر .
.....................................العدد السادس والخمسون.مجلة الفتح.كانون الأول لسنة ٢٠١٣
-٢٠-
٦ .امین، احمد ( ١٩٥٢ ( النقد الادبي ، ج١ ، مطبعة لجنة التألیف ، القاھرة
٧ .الجاغوب ، محمد عبد الرحمن ( ٢٠٠٢ ( النھج القویم في مھنة التعلیم ، دار
وائل للنشر ، ط١ عمان الاردن .
٨ .جبور ، جبرائیل ( ١٩٣٩ ( كیف افھم النقد الادبي . مجلة المقتطف یولیة ،
القاھرة ، ص٣٥١-٣٤٦. (
٩ .الجبوري ، قیس صباح ناصر حسین ( ٢٠٠٤ ( اثر العصف الذھني في
تجمع طلالب الصف الرابع العام في مادة الادب والنصوص وتنمیة التفكیر
الابتكاري لدیھم ، جامعة بغداد ، كلیة التربیة ، ابن رشد ( اطروحة - دكتوراه
غیر منشورة ) الحصري ٢٠٠٠ ، ص ٦٣. (
١٠ .الحمادي ، علي ( ١٩٩٩ ( طریقة لتولید الافكار الابداعیة ، ط١ ، دار ابن
حزم للطباعة والنشر والتوزیع ، بیروت ، لبنان .
١١ .داؤد ، عزیز حنا وانور حسین عبد الرحمن ( ١٩٩٩ ( مناھج البحث التربوي
وزارة التعلیم العالي والبحث العلمي ، جامعة بغداد ، دار الحكمة للطباعة والنشر .
١٢ .الدایني ، غسان سالم ( ١٩٩٦ ( اثر الاسالیب التربویة في التفكیر الابداعي
العراقي وعلاقتھ ببعض المتغیرات ، جامعة بغداد ، كلیة الاداب .
١٣ .الدلیمي ، كامل محمود نجم وطھ علي حسین ( ١٩٩٩ ( طرائق تدریس اللغة
العربیة ، مطبعة جامعة بغداد.
١٤ .روشكا ، الكسندر ( ١٩٨٩ ( الابداع العام والخاص ، ترجمة غسان عبد
الحي وابو الفخر ، عالم المعرفة ، مطابعة السیاسة ، الكویت .
١٥ .الزوبعي ، عبد الجلیل ابراھیم واخرون ( ١٩٨١ ( اختبارات المقاییس
النفسیة ، منشورات جامعة الموصل ، الموصل .
١٦ .الزیادات ، فتحي مصطفى وولید كمال القفاص ( ٢٠٠١ ( التفكیر الابداعي
مفھومھ اسالیب قیاس مھاراتھ ، تنمیة المنظمة العربیة للتربیة والثقافة والعلوم
ادارة برامج التربیة ، لبنان .
١٧ .السامرائي ، قصي محمد لطیف ( ١٩٨٧ ( اثر استعمال طریقة المناقشة
الجماعیة في تحصیل طلبة الصف الثاني متوسط في مادة التاریخ ، جامعة بغداد
كلیة التربیة ( ابن رشد ) ( رسالة ماجستیر غیر منشورة ) .
١٨ .سعادة ، جودت احمد وغازثي جمال خلیفة ( ١٩٩٧ ( اثر كل من الخبرة
التدریسیة والمستوى الملاحظ لاداء المعلمین بمدارس سلطنة عمان في اكساب
طلاھم مھارة قراءة رموز الخریطة الجغرافیة ، مجلة مركز البحوث التربویة .
جامعة قطر عدد ١١ ، سنة ٦ ، قطر ، ص١٨-١٢٠ .
١٩ .السعدي ، وفاء شاوي حسن ( ١٩٩٦ ( دراسة تقویمیة لتدریس النقد الادبي
في اللغة العربیة في كلیات جامعة بغداد ، جامعة بغداد لكلیة التربیة (رسالة
ماجستیر غیر منشورة ).
٢٠ .معاون ، عزیز واخرون ( ١٩٨٩ ( مبادئ القیاس والتقویم في التربیة ، دار
النشر والتوزیع ، عمان ، الاردن .
.....................................العدد السادس والخمسون.مجلة الفتح.كانون الأول لسنة ٢٠١٣
-٢١-
٢١ .الملكیة ، محمد صالح ( ١٩٧٩ ( فن التدریس للتربیة اللغویة وانطباعاتھا
الملكیة وانماطھا العملیة ، مكتبة الانجلو المصریة ، القاھرة.
٢٢ .شحاتھ ، حسن ( ٢٠٠٠ ( تعلیم اللغة العربیة بین النظریة والتطبیق ، ط٤ ،
مصر الدار المصریة اللبنانیة .
٢٣ .الشماع ، خلیل محمد وخضیر كاظم حمود ( ١٩٨٩ ( نظریة المنطمة ، ط١
، دار الشؤون الثقافیة العامة ، بغداد
٢٤ .الشمري ، جاسم فیاض حسین ( ١٩٩٥ ( اثر عصف الدماغ ومدخل النظم
على اتجاھات طلبة الجامعة علԩوفق خصائص شخصیة القدوة ، بغداد ، الجامعة
المصریة ، كلیة التربیة ( اطروحة دكتوراه غیر منشورة ).
٢٥ .صالح ، ھناء محمد ( ٢٠٠٤ ( اثر العصف الذھني في تنمیة التفكیر العلمي
والتحصیل الدراسي للمرحلة المتوسطة ، بغداد ، المعھد العالي للدراسات العقلیة
والنفسیة ، ( رسالة ماجستیر غیر منشورة ) .
٢٦ .الصفار ، ابتسام مرھون وناصر حلاوي ( ١٩٩٩ ( محاضرات في تاریخ
عند العرب . ط٢ ، جامعة بغداد .
٢٧ .طھ ، ھند حسین ( ١٩٨١ ( النظریة النقدیة عند العرب ، دار الرشید للنثر
بغداد ، سلسلة دراسات ( ٢٨٣ .(
٢٨ .الطیطي ، محمد محمد ( ٢٠٠١ ( تنمیة قدرات التفكیر الابداعي ، دار قسم
النشر والتوزیع والطباعة ، عمان الاردن
٢٩ .عاقل فاخر ( ١٩٧٥ ( الابداع وتربیة ط١ ، بیروت ، لبنان ، دار النشر
للملایین .
٣٠ .العجیلي ، صباح حسین ( ٢٠٠٢ ( توظیف استراتیجیات تنمیة التفكیر
الابداعي في التعلیم الجامعي ، دراسة تحلیلة ، خلاصة بحوث المؤتمر القطري
الثامن للعلوم النفسیة ، كلیة التربیة ، ابن رشد ، نیسان ،٢٠٠٢ .
٣١ .عزیز ، عمر ابراھیم ( ١٩٩٨ ( اثر العصف الذھني في تنمیة التفكیر
الابتكاري لطلبة المرحلة الاعدادیة ، جامعة بغداد ، كلیة التربیة ( ابن رشد)
(اطروحة دكتور غیر منشورة ) .
٣٢ .عودة ، احمد ( ١٩٩٨ ( القیاس والتقویم في الھیئة التدریسیة ، ط٣ ، دار
الامل ، الاردن .
٣٣ .غریب ، روز ( ١٩٧١ ( تمھید في النقد الادبي ، ط١، دار المكشوف
بیروت.
٣٤ .قطامي ، یوسف ونایفھ قطامي ( ٢٠٠٠ ( تعلیم التفكیر للمرحلة الاساسیة ،
ط١ ، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزیع ، الاردن.
٣٥ .القلا ، فخر الدین واخرون ( ١٩٩٢ ( دلیل تدریب المعلمین في مجال التربیة
السكالیة ، مكتب الیونسكو ، الاقلیمي للتربیة في الدول العربیة وصندوق الاسم
سكان / دمشق .
٣٦ .كوجك ، كوثر ( ١٩٩٧ ( اتجاھات حدیثة في المناھج وطرق التدریس ،
عالم القاھرة .
.....................................العدد السادس والخمسون.مجلة الفتح.كانون الأول لسنة ٢٠١٣
-٢٢-
٣٧ .كیومي ، محمد بن طالب بن مسلم ( ٢٠٠٣ ( اثر استعمال العصف الذھني
في التاریخ على تنمیة التفكیر الابتكاري لدى طلاب الصف الاول الثانوي عمان ،
جامعة السلطان قابوس ، سلطنة عمان ( رسالة ماجستیر غیر منثررة .
٣٨ .محمد ، حنفي إسماعیل ( ٢٠٠٤ ( التعلیم باستعمال استراتیجیات العصف
الذھني كلیة المعلمین في الباحة ( الانترنت ) .
٣٩ .محمد ، عبد العزیز عبدالله ( ١٩٨٥ ( سلامة للغة العربیة . المرحلة التي
مرت بھا منشورات مكتبة المنتدى العربي ، الموصل .
٤٠ .المطلبي ، عبد الجبار ( ١٩٨٠ ( مواقف في الأدب والنقد ، ط١ ، دار
الحریة طباعة ، بغداد .
٤١ .مندور ، محمد ( ١٩٧٢ ( النقد المنھجي عند العرب ومنھج البحث في الأدب
واللغة ، دار النھضة ، مصر ، القاھرة .
٤٢ .مصطفى ، عبدالله علي ( ١٩٩٤ ( مھارات اللغة العربیة ط١ ، دار ارام
للدراسات والنشر والتوزیع .
٤٣ .مؤسسة شومان ( ٢٠٠٣ ( العصف الذھني ، من إصدارات المؤسسة ،
عمان الاردن .
٤٤ .الھرش ، عاید حمدان سلیمان ( ١٩٩٩ ( الحاسوب وتعلیم اللغة العربیة مجلة
قسنطینیة للعلوم لانسانیة ، عدد ١٢ ، الجزائر ، ص٢١٧ -٢٣٠ .
٤٥ .ھلال محمد غنیمي ( ١٩٧٣ ( النقد الادبي الحدیث ، دار الثقافة ودار العلوم
بیروت ، لبنان .
٤٦ .وزارة التربیة ( ١٩٩٧ ( النقد الأدبي للصف السادس الأدبي ط٨ المركزیة
، بغداد.
الملحق
بسم الله الرحمن الرحیم
اختبار مھارة النقد الادبي
قال ابن عبد ربھ في قصیدة لھ :
أتقتلني ظلما ً وتجحدني قتلي وقد كان من عینیك لي شاھداعدل
اطلاب ذحلي لیس بي غیر شادن بعینھ سحر فاطلبوا عنده ذحلي
اغار على قلبي بعینھ شادن اطالبة فیھ ، اغار على عقلي
بنفسي التي ضنت علي بوصلھا لو سالت قتلي وھبت لھا قتلي
اذا جئتنا صدت حیاء بوجھھا فیعجبني ھجر الذ من الوصل
اقرائي النص قراءة جیدة واجیبي عن الأسئلة الاتیة بوضع علامة ( ) امام الاجابة التي
تریھا مناسبة .
٣ -ان الغرض الذي تمثلھ قصیدة ابن عبد ربخ ھو :
أ- المدح ( ) ج- الغزل ( )
ب- الرثاء ( ) د- الھجاء ( )
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.