The effect of interactive learning by computer on the skillful performance and cognitive achievement of weightlifting among students of the Faculty of Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2010/14/2/6Abstract
1 Introduction and the importance of the research:
Our current era is characterized as the age of advanced technology, information and explosion
knowledge, which led to the breeding of scientific and technological systems that prompted specialists to search for
New ideas to invest the data and technologies of this era in achieving specific goals, especially
In physical education. The developments in various fields, especially the sports field
Including the game of weightlifting, which is one of the oldest sports activities, as it was practiced by man
. It aims (1) spontaneously by lifting stones and rocks for self-defense
The important educational curricula in all faculties of physical education teach students
Motor skills, using available scientific and technological means and methods
To the goal required to assist and make the educational process a success. Ideas have popped up
The necessity of renewal in the methods and methods of teaching, as a result of which many methods were formed.
And modern trends in an attempt to improve the educational process, and one of the most important manifestations of innovation
Recently, education (technology) has emerged, represented by the computer as one of the most prominent
. Interactive programs emerged as a strong competitor in learning motor skills, as (2) their appearances
It works to involve the student in the lesson by stimulating his senses and increasing his motivation
And his interaction with the skill to be learned and clarify the difficult parts of the skill and statement
Common and technical errors of the skill, and thus the student reaches high advantages in performance
The skill, as indicated by (Nabil Mahmoud 2007), is the fast and accurate performance and the lack of skill.
False attempts, the ease of executing the movements and their smoothness, as well as the stability of the level of performance.
References
المصــــادر
١ .إبراھیم عبد الوكیل الفار ؛ تربویات الحاسوب وتحدیات مطلع القرن الحادي والعشرین
: (القاھرة ، دار الفكر العربي ، ١٩٨٨ . (
٢ .أسماء حكمت ؛ تأثیر استخدام التغذیة الراجعة الشفویة والمرئیة على مستوى أداء
مھارتي الإرسال والاستقبال في الكرة الطائرة : ( بحث منشور في مجلة التربیة
الریاضیة ، المجلد الرابع عشر ، العدد الأول ، ٢٠٠٥ . (
٣ .توفیق أحمد ومحمد محمود ؛ طرائق التدریس العامة ، ط١ ) : عمان ، دار المسیرة
للنشر والتوزیع ، ٢٠٠٢ . (
٤ .جنان حسین عطا ؛ فاعلیة استخدام الحاسوب في تنمیة بعض المھارات الجغرافیة لدى
طالبات الصف الأول المتوسط : ( رسالة ماجستیر ، جامعة دیالى ، كلیة التربیة
الأساسیة )
٥ .حوریة أحمد المالكي ؛ تكنولوجیا الحاسوب والعملیة التعلیمیة :(المجلة
التربویة،٢٠٠٣ . (
٦ .زیدان مصطفى ؛ نظریات التعلم وتطبیقاتھ التربویة ؛ ( عمان ، دار الشروق ، ١٩٨٢
. (
٧ .سامي ملحم ؛ مناھج البحث في التربیة وعلم النفس ، ط١ ): عمان، دار المسیرة للنشر.
٨ .سلیم سلامة الروسان ،وأخرون ؛ مبادئ القیاس والتقویم وتطبیقاتة التربویة والإنسانیة
:(عمان ، المطابع التعاونیة ،١٩٩١(ص٨٤ .
٩ .عبد الله عبد الرحمن الكندري ؛ تكنولوجیا التعلیم وتفعیل العملیة التربویة : ( بحث
منشور في تكنولوجیا التعلیم ـ دراسات عربیة ، مركز الكتاب للنشر ، ١٩٩٩ . (
١٠ .عبد الحمید شرف ؛ تكنولوجیا التعلیم في التربیة الریاضیة، ط١ ) : القاھرة ، مركز
الكتاب )
١١ .عبد الستار جبار ضمد ؛ فسیولوجیا العملیات العقلیة في الریاضة .تحلیل.تدریب.قیاس
،ط١ ): عمان ، دا
١٤ .عبد فلاح المنیزل ؛ الإحصاء الاستدلالي وتطبیقاتھ في الحاسوب باستخدام الرزم
الإحصائیة (spss ) : (عمان ، دار وائل للنشر ، ٢٠٠٠ . (
١٥ .قاسم لزام صبر ؛ موضوعات في التعلم الحركي : (كلیة التربیة الریاضیة ،جامعة بغداد
. ٥٥-٥٤ص) ٢٠٠٥،
١٦ .موسى النبھان ؛ أساسیات القیاس في العلوم السلوكیة:( الأردن،دار الشروق، ٢٠٠٤ (
١٧ .محمد سعد وأخرین ؛ تصمیم وإنتاجیة برمجیة كومبیوتر تعلیمیة معدة بتقنیة الھایبرمیدیا
وأثرھا على جوانب التعلم لمھارات ضربات الكرة بالرأس لطلبة كلیة التربیة الریاضیة
بطنطا : ( بحث منشور في مجلة نظریات وتطبیقات ، العدد ٤٨ ، ٢٠٠٣ . (
١٨ .محمد نصر الدین رضوان ؛ الإحصاء الاستدلالي في علوم التربیة البدنیة والریاضیة ،
ط١ ) : القاھرة ، دار الفكر العربي ، ٢٠٠٣ . (
١٩ .مصطفى عبد السمیع محمد واخرون ؛ الاتصال والوسائل التعلیمیة ، ط١ ) : القاھرة ،
مركز الكتاب للنشر ، ٢٠٠١ . (
٢٠ .مروان عبد المجید ؛ أسس علم الحركة في المجال الریاضي ، ط١ ) : عمان ، مؤسسة
الوراق ، ٢٠٠٠ . (
٢١ .نبیل محمود شاكر ؛ علم الحركة . التطور والتعلم الحركي. حقائق ومفاھیم : (
جامعة دیالى ، ب.م ، ٢٠٠٥ . (
٢٢ .نبیل محمود شاكر ؛ معالم الحركة الریاضیة والنفسیة والمعرفیة :ط١) العراق ،دیالى
،مطبعة المتنبي ،٢٠٠٧ . (
٢٣ .ودیع یاسین وحسن محمد ؛ التطبیقات الإحصائیة واستخدامات الحاسوب في بحوث
التربیة الریاضیة : ( جامعة الموصل ، دار الكتب للطباعة ، ١٩٩٩ . (
٢٤ .وجیھ محجوب ؛ علم الحركة والتعلم الحركي : ( بغداد، دار الكتب للطباعة ، ١٩٨٩ (
.
٢٥ .وجیھ محجوب ؛ البحث العلمي ومناھجھ : ( بغداد ، دار الكتب للطباعة ، ١٩٨٩ .(
Ardold , R ;Developing Sport Skills , Motor Theory into practice
: ( NewJersey , U.S.A . Mib2 , 1982) .
Christ man , E ; progreesive compatison of the effect of
computer assisted instruction : ( Journal of Research on computing in
educatin , Marshall University , 1992 ) .
Fread . M . Hechinger ; Rationale for the study of comprehenove
health education and physical education : ( New Jersey , 2002 ) .
Goktepe , Mastand Others ; Desgan and Impleention of atool for
Teaching programming : ( Computer and education . Vol . 13 . No2.
1989 ) .
Hof
Larry Katz ; TheInteractive sports CD – Rom – Amultimedia
Toolfor the coach and Teacher : ( Journal of sport Teahnology
Research centre ) University of North Florida , 2004 ) .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.