Leading Modes and their relation to the Teaching Competencies for Instructors of Physical Education and Sport Sciences

Authors

  • Prof(PH.D.) Furat Jabbar Saadlla كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى
  • علي عباس فاضل كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة ديالى / جامعة ديالى

Keywords:

Leading modes

Abstract

Ali Abbas Fadhil

Abstract :

The study aims to recognize the relationship between the leadership modes far the lecturers of the physical education and sport sciences and their teaching competencies . The study sample involves 65 lecturers . The descriptive approach has been used for the variable connectivity relations to achieve the study goals , as two measuring tools were used to measure the variable of the research sample. The research finding out that there are three leadership modes which are often practiced by physical education and sport sciences lecturers in Diyala university . The level of Democratic style , The level of the Autocratic style and the level of the Free style . In addition to that , There is a good level of teaching competencies of the lecturers in Diyala university . Statistically . there is a significant and positive correlation between the Democratic and the teaching competencies level for the lecturers of the physical education and sport sciences . On the other hand , there is a negative correlation between the level of Free style the  Autocratic and the lecturers competencies

Author Biographies

Prof(PH.D.) Furat Jabbar Saadlla, كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى

تدريسي

علي عباس فاضل, كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة ديالى / جامعة ديالى

طالب

References

قائمة المصادر والمراجع

أولاً: المراجع العربية

- سعادة، جودت احمد، وإبراهيم، عبدالله محمد (2001). تنظيمات المناهج وتخطيطها وتطويرها، ط1، عمان: دار الشروق للنشر والتوزيع.

- سعادة، جودت احمد، وآخرون (2006). التعلم النشط بين النظرية والتطبيق، ط1، عمان: دار الشروق للنشر والتوزيع.

- سعادة، جودت احمد (2010). أساليب تدريس الموهوبين والمتفوقين، ط1، عمان: ديبونو للنشر والتوزيع.

- شبر، خليل إبراهيم، وجامل، عبد الرحمن، وأبو زيد، عبد الباقي (2006). أساسيات التدريس، ط1، عمان: دار المناهج للنشر والتوزيع.

- مريزيق، هشام، ودرويش، جعفر (2008). أساليب تدريس الرياضيات، عمان: الراية للنشر والتوزيع.

ثانياً: المراجع الأجنبية

- Klassen، J.S. (2002)، A Theoretical Framework For The Ineorpoation Of History In Science Education .The University Of Manitoba (Canada)، DAL-A 64/06، 2003 .

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
ا. د فرات جبار سعدالله and علي عباس فاضل, “Leading Modes and their relation to the Teaching Competencies for Instructors of Physical Education and Sport Sciences ”, jfath, vol. 21, no. 2, pp. 1–24, Aug. 2023.