School social behavior among slow learners and normal students

Authors

  • M. M. Thaer Rashid Hassan جامعة ديالى/ كلية التربية الرياضية

Abstract

The childhood stage is one of the most important stages of human life, “and the most dangerous one, because it is a formative stage in which the individual’s personality and behavior traits are determined” (), and that the school has a great role in the child’s life, as it teaches him many new responses as well as academic skills and enables him to practice social relations through supervision and guidance Continuing, it is no longer a place that aims to "indoctrinate students with information and prepare them from a mental point of view only, but it has become a natural place for raising students by discovering their natural tendencies and talents and developing them for the benefit of students and society" (). Some students suffer from slow learning for one reason or another, whether it is educational, psychological, social or health, which leads to many problems in the classroom because of their sense of failure and the reflection of this on their relations with their colleagues and teachers with socially unacceptable behavior such as aggression or escaping from school and the weakness that will emerge from that. His ability to focus and then the impact on his academic achievement.

References

المصادر العربية

× إبراهيم احمد سلامة ؛الاختبارات والقياس في التربية البدنية: (القاهرة، مطبعة الجيزة . ( ١٩٨٠،

× إبراهيم ياسين الخطيب ( واخرون ) ؛ تعلم الطفل بطيئ التعلم ، ط١) : عمان ، دار الثقافة، ٢٠٠٢ . (

× احمد محمد الزيادي ( واخرون) ؛ تعليم الطفل بطيئ التعلم ، ط١) : عمان،دار الثقافة للنشر والتوزيع ، ٢٠٠١ . (

× إدارة المناهج والكتب المدرسية ؛ مناهج التربية الرياضية للمرحلة الابتدائية (الدوحة ، مطابع علي بن علي ، ١٩٨٨ . (

× او جين يم داتات ؛ خصائص الطلاب الموهوبين ومشكلاتهم ، ط١ ) : عمان ، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع ، ٢٠٠١ . (

× حامد عبد العزيز الفقي ؛ التأخر الدراسي تشخيصه وعلاجه ، ط٣ ) : القاهرة ، عالم الكتب ، ١٩٨٤ . (

× حسن محمد خير الدين ؛ العلوم السلوكية : ( القاهرة ، مكتبة عين شمس ، ١٩٨٤ (

× زيد بهلول سمين ؛ مشكلات التكيف السلوكي للأطفال البطيئي التعلم : ( رسالة ماجستير ، كلية التربية – جامعة بغداد ، ١٩٨٨ ( ٢٦٨

× طلعت حسن عبد الرحيم ؛ سايكولوجية التأخر الدراسي ،ط١ ) : القاهرة ، دار الثقافة والنشر ،١٩٨٠ . (

× عبد الرحمن عيسوي ؛ دراسات سايكولوجية : ( الإسكندرية ، منشأة المعارف ، ( ١٩٧٠

× عاصمة مجيد حساني ؛ مفهوم بطيء التعلم وفق منظور التجربة العراقية لصفوف التربيةالخاصة بالمرحلة الابتدائية : ( بغداد ، وزارة التربية ، منشورات معهد التدريب والتطوير التربوي ، ٢٠٠٠ .(

× عاصمة مجيد حساني ؛ واقع صفوف التربية الخاصة في العراق بين المعوقات والأفاق المستقبلية :( بغداد ، وزارة التربية ، منشورات معهد التدريب والتطوير التربوي . (٢٠٠٠،

× عدنان غائب راشد؛الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة الدارسون في المرحلة الابتدائية وأساليب تعليمهم : ( بغداد وزارة التربية ، معهد التدريب والتط وير التربوي ، . (٢٠٠٠

× قيس ناجي عبد الجبار وبسطويسي احمد ؛ الاختبارات ومبادئ الإحصاء في المج الالرياضي : ( بغداد ، مطبعة التعليم العالي ، ١٩٨٧ . (

× قيس ناجي عبد الجبار وشامل كامل محمد ؛ مبادئ الإحصاء في التربية الرياضية : ( بغداد ، مطبعة التعليم العالي ، ١٩٨٧ . (

× كامل طه الويس ؛ محاضرات علم النفس الرياضي لطلبة الماجستير : (كلية التربية الرياضية – جامعة بغداد ، ٢٠٠١ . (

× محمد شفيق ؛ العلوم السلوكية مدخل الى علم النفس الاجتماعي : (الإس كندرية، المكتب الجامعي الحديث ، ٢٠٠٠ . (

× محمد عبد العزيز الذهب ؛ التربية الخاصة مدخل عام : ( بغداد ، وزارة التربية ،منشورات معهد التدريب والتطوير التربوي ، ٢٠٠٠ . (

× مروان عبد المجيد إبراهيم ؛ أسس البحث العلمي لاعداد الرسائل الجامعية ، ط١ : (عمان مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع ، ٢٠٠٠ . (

× مروان محمد وجدي الشربتي ؛ بطء التعلم عند الأطفال التشخيص والتقصي ، ط١ ) :بغداد ، مطبعة اوفيست، ١٩٩٠ .(

× مصطفى محمود الأمام (واخرون ) ؛علم نفس الخواص : ( بغداد ، دار الكتب للطباعة والنشر ، ١٩٩٩ . (

× نبيل عبد الهادي (واخرون ) ؛ بطيء التعلم وصعوباته ، ط١ ) عمان ، دار وائل للطباعة والنشر ، ٢٠٠٠ . (

× نجيب اسكندر ؛ السلوك الاجتماعي وتغيره ( بحث منشور في مجلة سلسلة الدراسات ، القاهرة ، العدد ٣٨ ، ١٩٧٠ . (

× هيام احمد الزبيدي ؛ السلوك الاجتماعي المدرسي للتلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة : (رسالة ماجستير غير منشورة ، الجامعة الأردنية ، ١٩٩٥ . ( ٢٦٩

× وديع ياسين التكريتي وحسن محمد عبد العبيدي ؛ التطبيقات الإحصائية واستخدامات الحاسوب في بحوث التربية الرياضية : ( الموص ل ، دار الكت ب للطباعة والنشر ، ١٩٩٩ . (

المصادر الأجنبية

¨ Chazan, Maurice; The Incidence and nature of maladjustment

Among chiidrnen in school for the Education – ally Su ton

rmal: c british, Journal of Education al p ychology, 1964.

¨ Frankenatioon. f . ; The Roats of the Egos : c new York ,

notton 1966 )

¨ Johnson, o. Orville; Education for the slow learning ,Third

printed : C. U .S.A . hall , Inc , 1964 )

¨ Page. G.Terry. Etal; international Dictionary of education : C

Britain , g reat , 1977 ).

¨ Kirk Samuel A. and JAMES J. gallagheh; Education

Exceptional children, Third Edition : C . U. S. A Houghtor

Mifflin company , 1979 )

Published

2023-05-24

How to Cite

[1]
م٠م ثائر رشيد حسن, “School social behavior among slow learners and normal students”, jfath, vol. 9, no. 2, pp. 248–271, May 2023.