The effect of the six hats strategy on the achievement of Islamic education among middle school students

Authors

  • D. Khaled Khalil Ibrahim Al-Azzawi كلية التربية الاصمعي / جامعة ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/1/08

Abstract

Despite the efforts made in the field of methods of teaching Islamic education
And its teaching methods remained restricted to concepts that prevailed in the past, as we find a lot of teachers who taught
They still focus on traditional methods instead of focusing on activating student impact.
and involving him in the educational process.
Therefore, the modern educational view tended to pay attention to the role of the active and effective learner.
The participant and his peers did a group work, and they focused their attention on the comprehension of the knowledge and the rest of the
Higher mental processes, showing the negative effects caused by the indoctrination or reflexive method
Focusing on memory and memorization only, and that traditional routine method that remains specificIt is the role of the student to receive the information and come and go to this seat as standard for now officers
(The teacher, 2007, p
1
. (
Poor selection of the teaching method was considered one of the reasons leading to poor achievement
The academic performance of students studying Islamic education in traditional methods leads to
Transforming the student into a machine for memorizing facts and information without going into depth and thinking about what leads to
1 to the negative impact of the learner in the educational process (Al-Obeidi, 2007 p
(.The era in which we live witnessed a great intellectual movement, in the forefront of which is the improvement of the methods of
education and its development, and the use of educational technologies and educational methods in the best manner,
The goal of general education has become to teach learners how to learn, and to overcome the
The educational problems that education faces, and which should be addressed through two processes
1 Teaching and learning and improving their methods (Hussain, 2007 p
(.

A study (Al-Azzawi, 1999) indicated that (the vast majority of teachers,
Teachers in all educational stages face difficulties in the way of teaching this subject.
material in order to reach a good achievement in memorizing and remembering, retaining information, and understanding
The educational material and its interpretation (Al-Azzawi, 1999, pp. 7-8).

 


We can explain the current research problem by answering the following question:
Number forty-eight. Al-Fath Magazine. February of 2012 Dr. Khaled Khalil Ibrahim Al-Azzawi
-144-
Is there an effect of using the six hats strategy on the achievement of stage students?
Preparatory school in the subject of Islamic education

References

لمصادر :

١-أبو جادو، محمود محمد علي: نظرية الذكاء الناجح – الذكاء التحليلي والإبداعي

والعلمي ، برنامج تطبيقي ، ٢٠٠٧م .

٢-الجمعان، عبد الرحيم: التفكير بطريقة القبعات الست، مركز رعاية الموهوبين

٢٠٠٤م .

٣ -حسين ، نغم علي: أثر خطة كلير في تحصيل طالبات الصف الرابع العام في

مادة التربية الإسلامية رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية / ابن رشد /

جامعة بغداد ٢٠٠٧.

٤-الخزرجي، مثنى إبراهيم محمد: أثر إستراتيجية القبعات الست في التحصيل لدى

طلاب المرحلة المتوسطة في مادة التاريخ ، جامعة ديالى ، كلية التربية

الأصمعي، ٢٠١١) رسالة ماجستير غير منشورة) .

العدد الثامن والاربعون . مجلة الفتح . شباط لسنة ٢٠١٢ د. خالد خلیل ابراھیم العزاوي

-١٦٠-

٥ -دي بونو ، ادوارد: الإبداع الجاد استخدام قوة التفكير الجانبي لخلق أفكار

جديدة، ترجمة باسمه ألنوري ، السعودية ، ٢٠٠٥م .

٦ -دي بونو، ادوارد: التفكير بطريقة القبعات الست ، ترجمة عبد اللطيف خياط ،

دار الإعلام ، عمان ، ٢٠٠٢م .

٧-الساعدي، عمار جبار عيسى: أثر القبعات الست في الأداء التعبيري ومهارات ما

بعد المعرفية عند طالبات معاهد أعداد المعلمات، جامعة بغداد ، كلية التربية ،

ابن رشد، (رسالة ماجستير غير منشورة ، ٢٠٠٩. (

٨-الصاوي، محمد وجيه دراسات في الفكر التربوي الإسلامي، ط١ ، الكويت ،

مكتبة الفلاح، ١٩٩٩م .

٩ -عاقل، فاخر: معجم العلوم النفسية، ط١ ،بيروت – لبنان، دار الرائد العربي،

١٩٨٨م .

١٠-عبد العزيز، صالح: التربية الحديثة ، مادتها – مبادئها – تطبيقاتها العلمية ،

ط٤ ،ج٣ ، القاهرة دار المعارف المصرية ، ١٩٩٦م .

١١ -العبيدو، عثمان عبد المنعم: أثر أسلوب التعلم التعاوني في تحصيل طلاب

الصف الثاني المتوسط في مادة التربية الإسلامية، جامعة بغداد ، كلية التربية ،

ابن رشد ، ( رسالة ماجستير غير منشورة، ٢٠٠٠م ).

١٢ -العبيدي، بشرى رعد إبراهيم خضير: أثر أسلوبي التقارير القصيرة

والملخصات العامة في تحصيل طالبات الصف الرابع العام في مادة التربية

الإسلامية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية / ابن رشد / جامعة بغداد،

. ٢٠٠٧

١٣ -العبيدي، ثمينة مهدي محمود: أثر استعمال الحقيبة التعليمية في تحصيل

طالبات الصف الرابع الإعدادي في مادة التربية الإسلامية ، جامعة بغداد / كلية

التربية ابن رشد ، ٢٠٠٥) ،رسالة ماجستير غير منشورة) .

١٤ -العتابي، فراس حربي هاشم: أثر طريقتي الاستقصاء والحوار في تحصيل

مادة أصول الدين الإسلامي والاحتفاظ به لطلبة أقسام طرائق تدريس القرآن

الكريم والتربية الإسلامية ، جامعة بغداد ، كلية التربية ابن رشد ،

٢٠٠٣م.(رسالة دكتوراه غير منشورة) .

١٥ -العزاوي، وفاء تركي عطية: أثر استخدام أسئلة التحضير القبلية في تحصيل

طالبات الصف الخامس الأدبي في مادة التربية الإسلامية، جامعة بغداد / كلية

التربية ابن رشد ، ١٩٩٩) رسالة ماجستير غير منشورة) .

١٦ -عـلاّم، صلاح الدين محمود: القياس والتقويم التربوي والنفسي أساسياته

وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة، ط١ ،القاهرة، دار الفكر العربي، ٢٠٠٠م .

العدد الثامن والاربعون . مجلة الفتح . شباط لسنة ٢٠١٢ د. خالد خلیل ابراھیم العزاوي

-١٦١-

١٧ -كاظم، رغد إسماعيل جواد: أثر الاختبارات الموضوعية والمقالية في

تحصيل طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة التربية الإسلامية ، جامعة بغداد

/ كلية التربية / ابن رشد ، ٢٠٠٥ م (رسالة ماجستير غير منشورة) .

١٨ -الكبيسي، زينة مجيد ذياب: أثر أسلوبي الندوة والعصف الذهني في تحصيل

طالبات الصف الرابع العام في مادة التربية الإسلامية واستبقائه، جامعة بغداد ،

كلية التربية / ابن رشد ، (أطروحة دكتوراه غير منشورة، ٢٠٠٥. (

١٩-المدرس، نور نظم الدين نجم الدين: أثر إستراتيجية التعلم التعاوني الاتقاني في

تحصيل طالبات الصف الرابع العام في مادة التربية الإسلامية، رسالة

ماجستيرغير منشورة، كلية التربية / ابن رشد / جامعة بغداد، (٢٠٠٧.(

٢٠ -مرسي، محمد عبد المنعم: المعلم والمناهج وطرق التدريس ، ط١، دار عالم

الكتب للنشر والتوزيع ، الرياض ١٩٨٥م .

٢١-مهدي، عباس عيد وآخران: أسس التربية ، جامعة بغداد ، مديرية دار الكتب

للطباعة والنشر ، ١٩٩٣ م .

٢٢-موسى، عبد المعطي نمر ، وآخرون : أساليب تدريس الشريعة الإسلامية منهج

وتطبيق ، ط١ ، أربد – الأردن ، دار الكندي ، ١٩٩٢م .

٢٣ -الهاشمي، عبد الرحمن وطه علي حسين الدليمي ، المناهج بين التفكير

والتجديد تخطيطاً وتقويماً وتطويراً، ط١ ، دار أسامة للنشر والتوزيع ، عمان ،

الأردن ، ٢٠٠٨م .

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
د. خالد خليل إبراهيم العزاوي, “The effect of the six hats strategy on the achievement of Islamic education among middle school students”, jfath, vol. 16, no. 1, pp. 1–32, Aug. 2023.