Active open thinking among university students

Authors

  • Latifa majed Mahmud
  • Athraa raad qasim

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/27/2/2

Keywords:

Active open thinking

Abstract

The aim of the current research is to identify active open-minded thinking among university students. To achieve the objectives  of the research, the  two researchers built a psychological escape scale according to (Brown, 1988) theory, and after verifying the validity and reliability of the scale, the scale was applied to a sample of (400) students from Diyala University and they were chosen by the method  The proportional random method, and after statistically processing the data, it was found that university students have psychological escape and that there are no statistically significant differences in psychological escape according to gender. In light of the results of the current research, the research came out with a number of

References

-أثناسيوس ، زكريا والبياتي ، عبد الجبار توفيق (1977) : الإحصاء الوصفي والإستدلالي في التربية وعلم النفس ، بغداد

-أحمد ، نصر محمود صبري (2005) : البناء العاملي للتخيل العقلي في علاقته بالإبتكارية وحل المشكلات ، أطروحة دكتوراه ، كلية التربية – جامعة الزقازيق

-الاسدي ,عباس حنون مهنا(2013):علم النفس المعرفي,بغداد,مطبعة العدالة.

-البديري,حلا يحيى(2015):اليقظة الذهنية لدى طلبة الجامعة, ,كلية التربية ,المجلد 8,العدد1.

-التميمي,محمود كاظم(2014):علم النفس المعرفي,ط1,دار الصفاء للنشروالتوزيع ,عمان, الأردن.

الحربي,ناصر عبد الله سعد(2006):علاقة الجمود الفكري(الدوجماتية)بأنماط التعلم والتفكير لدى طلاب وطالبات المرحلة الثانوية في المدينة المنورة,اطروحة ماجستير ,جامعة أم القرى.

الاسدي ,عباس حنون مهنا(2013):علم النفس المعرفي,بغداد,مطبعة العدالة

سارانتاكوس، ، لمياء ياسين (1977) : أسس تربوية في علم النفس، ط 1، مركز دار الدكتور للطباعة، بغداد.

فان دالين ، ديوبولد ب (1986) : مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ترجمة محمد نبيل نوفل وسليمان الخضري الشيخ وطلعت منصور غبريال ، ط2 ، مكتبة الأنجلو المصرية ، القاهرة

عبداله, صلاح الدين محمود(2014):الاختبارات والمقاييس التربوية والنفسية, كلية التربية, جامعة الأزهر ,دار الفكر للنشر والتوزيع, عمان ,الأردن.

الكبيسي مجيد وهيب (2010):الإحصاء التطبيقي في العلوم الاجتماعية، بغداد، مطبعة مؤسسة مصر مرتضى للكتاب العراقي.

كوكب، عامر (1993):أسس التفكير السليم ومناهجه في كتاب السنة، القاهرة، جامعة عين شمس.

المنصور , منير(2005):سيكولوجية النجاح. منشورات دار المنار لبنان، كلية التربية جامعة صلاح الدين، اربيل.

ليسكي، احمد(1991):قياس الأسلوب المعرفي الإدراكي بالميول المهنية ,كلية العلوم الرباط,المغرب.

يوسف,سليمان عبد الواحد(2011):الفروق الفردية في العمليات العقلية المعرفية,دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة,عمان ,الأردن.

Anastasi .A,and Urbina .S,(1979). psychological testing ,7th printice, Hill.

Baron, J., Badgio, P., & Gaskins, I. W. (1988):Cognitive style and its improvement. A normative approach. In R. J. Sternberg (Ed.), Advances in the psychology of human intelligence (Vol. 3,). Hillsdale, NJ: Erlbaum

Baron, J., Granato, L., Spranca, M., & Teubal, E.(1993):Decision making biases in children and early adolescents. Exploratory studies. Merrill-Palmer Quarterly, 39.

Brown , K.W. , & Ryan , R.M. (2003) : The benefits of being present : mindfulness andIts Role in psychological , well - Being , Journal of Personality and social Psychology, 84(4) : 822-848 .

Costa, P. T. Jr; & Mccrae, R.R. (1992): Revised NEO personality inventory (now- PI- R) and NEO five factor inventory (NEO- FFI) professional manual, Odessa, F1 pychological assessment resources.

De raad, G.A.(1983): Educational Psychology and practice. Addison Wesley, New York.

Published

2023-06-11

How to Cite

[1]
لطيفة ماجد محمود and عذراء رعد قاسم محمد, “Active open thinking among university students”, jfath, vol. 27, no. 2, pp. 29–45, Jun. 2023.