After the use of maps to change the educational concepts of the physical preparation of the article Methods of Teaching Physical EducationEmpirical researchStudents of the fourth stage / Department of Physical Education in the College of Basic EducationFo

Authors

  • Nabil Abdel-Wahhab Al-Azzawi
  • Mahjoub Ibrahim Al-Mashhadani

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2009/13/5/18

Abstract

Knowledge was not an end in itself, but rather a means that helped man understand himself and understand himself. The phenomena surrounding it and its interpretation and for that and as a result of the human motives represented in the research In order to solve the problems that he faces in his life, man finds appropriate solutions for them. Research and experiment method. This can only be achieved with the presence of human energies that possess Therefore, practical education should be an important focus of scientific and technological specialization. in community education. The subject of teaching methods, in both its general and specific types, is one of the most important subjects that no one can An institution concerned with the preparation of teachers or schoolteachers to dispense with them and in all their specializations And its various branches and in all universities. Therefore, this article has become one of the basics of preparation Teachers and teachers

References

الإمام ، مصطفى محمود وآخرون : التقویم والقیاس ، بغداد ، مطابع دار الحكمة ، ١٩٩٠

-٢ ألبیاتي ، ماجد عبد الستار : "المفاھیم الحیاتیة الشائعة الخطأ لدى طلبة الصف الخامس

العلمي في محافظة دیالى " ، (رسالة ماجستیر غیر منشورة ) ، جامعة بغداد ، كلیة التربیة ، ١٩٨٨

.

-٣ الخوالدة ،محمد محمود وآخرون : طرق التدریس العامة ، ط١ ،الیمن ،مطابع الكتاب

المدرسي ١٩٩٦، .

-٤ دروزة ،أفنان نضیر :إجراءات في تصمیم المناھج .ط٢ ،نابلس جامعة النجاح الوطنیة

،مطبعة النصر .١٩٩٥،

-٥ ــــــــــــــــــــ: الأسئلة التعلیمیة والتقییم المدرسي ،ط،٢ نابلس، جامعة النجاح الوطنیة ،

مكتبة الفارابي ١٩٩٧.

-٦ ــــــــــــــــــــ:أساسیات علم النفس التربوي (استراتیجیات الإدراك ومنشطاتھا كأساس

لتصمیم التعلیم ) ،ط،١ نابلس،مطبعة الحریة التجاریة .١٩٩٥،

-٧ ـــــــــــــــــــ:"نماذج في تنظیم محتوى المناھج" ،مجلة جامعة دمشق للعلوم الإنسانیة

،العدد (١٣)،سوریا .١٩٨٨،

-٨ دیو بولد، ب . فان دالین :مناھج البحث في التربیة وعلم النفس ، ترجمة : محمد نبیل

نوفل وآخرون ، ط(٤)، القاھرة ، مكتبة الانجلو المصریة١٩٨٤، .

-٩ الربیعي،نجاح طارق عزیز :" المفاھیم الحیاتیة الشائعة الخطأ لدى طلبة الصف الثالث

المتوسط في مدینة بغداد"، (رسالة ماجستیر غیر منشورة )،جامعة بغداد ،كلیة التربیة / ابن

الھیثم١٩٩٥، .

-١٠ السلیمان، عبد العالي محمد و خلف نصار إلھیتي : مقدمة في منھجیة تحلیل المحتوى ،

بغداد، مركز البحوث التربویة والنفسیة .١٩٨٧،

العدد الثاني والأربعون . مجلة الفتح . تشرین الأول لسنة ٢٠٠٩ أ.م.د. نبیل عبد الوھاب

أ.م.د. محجوب إبراھیم

-١١ السنجاري ،عبد الرزاق یاسین :"اثر استخدام ثلاث استراتیجیات تدریسیة في تصحیح

المفاھیم الفیزیائیة الخاطئة لدى طلبة المرحلة الجامعیة "،(أطروحة دكتوراه غیر منشورة )، جامعة

بغداد ،كلیة التربیة/ ابن الھیثم، .١٩٩٧

-١٢ عبد الحمید،محمد جمال الدین :"بعض مداخل تحلیل المضمون وتطبیقاتھا في مناھج العلوم

الطبیعیة"،حولیة كلیة التربیة ،العدد(٤)، السنة (٤)، .١٩٨٥

-١٣ عودة ،احمد سلیمان : القیاس والتقویم في العملیة التدریسیة ، ط(٤) ،عمان ، دار الأمل

للطباعة.١٩٩٨،

-١٤ العیاصرة ،احمد حسن: "اثر استخدام استراتیجیات التغییر ألمفاھیمي في إكساب طلاب

الصف الأول الثانوي العلمي الفھم السلیم لمفھوم القوة"،(رسالة ماجستیر غیر منشورة)، الأردن

،جامعة الیرموك١٩٩٢،(نقلا عن دراسة السنجاري ).

-١٥ قلادة، فؤاد سلیمان: الأساسیات في تدریس العلوم ،الإسكندریة،دار المطبوعات الجدیدة،

.١٩٨٧

-١٦ محجوب ، وجیھ : طرائق البحث العلمي ومناھجھ ، بغداد ، دار الحكمة للطباعة والنشر

. ١٩٩٣،

-١٧ نادر، سعد عبد الوھاب وآخرون : طرائق تدریس العلوم لمعاھد المعلمین ،ط(١)

،بغداد،مطبعة وزارة التربیة رقم (١) ١٩٩١، .

-١٨ نشوان ،یعقوب حسین : الجدید في تعلیم العلوم ،ط(١)، عمان ، دار الفكر للنشر والتوزیع

.١٩٩٨ ،

-١٩ نوفاك، جوزیف وب ــ كوین :تعلم كیف تتعلم ،ترجمة : صبحي حمدان أبو جلالة واحمد

محمد قذافي یوسف ، طرابلس ، جامعة خلیج سرت ، ب .ت.

-٢٠ الھرمزي،جانیت نیسان : "اثر استخدام التعلم التعاوني في تغییر مفاھیم الطلبة بالصف

السادس الأساسي للمفھوم البیولوجي(أجھزة الجسم) "، (رسالة ماجستیر غیر منشورة )،الأردن،

الجامعة الأردنیة١٩٩٥، .

المصادر الأجنبیة

- Gowin, D. Bob :Education , Cornell university press, Ithaca , New

York, 1981 .

- Lain, Gurley: "Gowins Vee :Linking the lecture and laboratory"

,Science Teacher , March , 1992 (P 50 -57 )

- Novak J.D. , D.B. Gowin and Johansson G,T. : "The use of concept

mapping and Knowledge Vee mapping with junior high school science

students " , Science Education , vol (67), No (5), 1983 ,P (625 – 645)

- Ralph, Martin and others Teaching science for all children ,

Massachusetts, Library of Congress, 1994. .

- Sixth International Internet Education Conference & Exhibition,

September 2-4,2007 ICT learn 2007 .

- Mason, C.L. : " Concept Mapping . a Tool to Develop Reflective

Science Instruction" . Science Education , 1992

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
نبیل عبد الوھاب العزاوي and محجوب إبراھیم المشھداني, “After the use of maps to change the educational concepts of the physical preparation of the article Methods of Teaching Physical EducationEmpirical researchStudents of the fourth stage / Department of Physical Education in the College of Basic EducationFo”, jfath, vol. 13, no. 5, pp. 235–251, Aug. 2023.