The effect of a research-based learning strategy on analytical thinking in science for second-grade intermediate students

Authors

  • Hossam Youssef Saleh College of Education for Human Sciences / University of Diyala
  • Noor Muhammad Reda College of Basic Education / University of Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/27/2/6

Keywords:

Brain-based learning, thinking, analytical, science subject

Abstract

 The research aims to verify the effect of the research-based learning strategy on analytical thinking in science for second year middle school students

In order to achieve the goal of the research, the following hypothesis was formulated:

1- There is no statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores

    The students of the experimental group who study according to the research-based learning strategy and the scores of the students of the control group who study according to the method

     Ordinary analytical thinking test.

The research was applied to second-grade intermediate students who were intentionally selected

      From Motosa (-) of the General Directorate of Diyala Education for the academic year 2021-2022, the research sample consisted of (48) students, with (24) students for the experimental group and (24) students for the control group.

The two research groups were rewarded with the following variables:

  1. Chronological age.
  2. Test the previous information.
  3. Analytical thinking test.

The search tool consisted of:

1- Analytical thinking: The researcher adopted the analytical thinking skills test, which is a test (Abu Riash, 2005) that included (16) paragraphs, which was presented to a group of experts to verify its validity and make some adjustments to suit the Iraqi environment. valid in its final form,

The researcher adopted the following statistical methods:.

T-test for two equal samples, the difficulty coefficient equation, the discrimination force equation, the efficacy equation for wrong alternatives, the Kewder-Richardson -20 equation, the Alpha-Krumbach equation.

After correcting the answers and processing the data statistically using the statistical bag for social sciences spss, the results showed:..

  1. There is a statistically significant difference between the experimental and control groups in the analytical thinking test variable in favor of the experimental group.

In light of these results, the researcher concluded that the adoption of research-based learning strategies had a significant and positive impact on the analytical thinking of second year intermediate students, and accordingly a set of recommendations and proposals were reached, the most important of which are: Adopting research-based learning strategies in science teaching, and suggesting the use of these strategies in other educational stages.

References

اولاً: المصادر العربية :

بو جادو ، صالح محمد علي ، ومحمد بكر نوفل ( 2007 ) : تعليم التفكير – النظرية والتطبيق , دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان , الاردن . ..

الزغول ، عماد عبد الرحيم (2003) : نظريات التعلم، ط1 ،دار الشروق للنشر، عمان- الأردن .

الزيات ، فتحي مصطفى (1984) : نمذجة العلاقات المسببة بين السن والذاكرة والمستوى التعليمي ومستوى الأداء في حل المشكلات ، مجلة كلية التربية ، جامعة المنصورة ، العدد(6)، المجلد الرابع ، المنصورة ، مصر .

الشربيني ، هانم ، والفرحاتي الفرحاتي (2004) : علاقة مهارات ما وراء المعرفة بأهداف الانجاز وأسلوب عزو الفشل لدى طلاب الجامعة ، مجلة دراسات في التعليم الجامعي ، العدد السابع ، مصر.

الصافي ، عبد الله بن طه (2000) : الفروق في استراتيجيات معالجة المعلومات في ضوء متغيري التخصص والتحصيل الدراسي دراسة لدى طلبة الجامعة ، كلية التربية ، جامعة الملك خالد ، ابها ، المجلة العلمية لجامعة الملك فيصل (العلوم الإنسانية ) ، المجلد الأول ، العدد الأول ، (مارس)،السعودية .

العدل ، عادل ، وعبد الوهاب صلاح (2003) : القدرة على حل المشكلات ومهارات ما وراء المعرفة لدى العاديين والمتفوقين عقليا، مجلة كلية التربية، جامعة ام القرى، العدد 27 ، ج3 ، السعودية .

الغريري ، ايمان عطية (2003 ) : أثر برنامج استراتيجيات معالجة المعلومات في التحصيل الدراسي ، وأنتقال أثر التدريب لطلبة كلية المعلمين بحسب مستوى ذكائهم ، كلية التربية / ابن رشد ، جامعة بغداد ، العراق .

لهويدي ، زيد (2015) : أساسيات القياس والتقويم التربوي ، ط1، دار الكتاب الجامعي ، العين ، الامارات العربية .

ثجيل ، علي محمد ( 2012 ) : أساليب التفكير وتعليمها ، دراسة ميدانية ، مجلة رماح للبحوث والدراسات ، العدد 9 ، ص 86- 125 . .

رزوقي ، رعد مهدي ، وآخرون ( 2018 ) : نماذج تعليمية – تعلمية في تدريس العلوم ، ط1 ، مكتب عادل للطباعة والنشر ، بغداد – العراق .

زيتون ، حسن ، وزيتون كمال (1995) : تصنيف الأهداف المدرسية محاولة عربية، دار المعارف ، القاهرة .

سعادة، جودت احمد (2006) : تدريس مهارات التفكير( مع مئات الأمثلة التطبيقية ) دار الشروق ، عمان -الأردن.

سلامة ، حسن علي (2019 ) : اتجاهات حديثة في تدريس الرياضيات ، دار الفجر للنشر والتوزيع ، القاهرة . عبد الحميد ، جابر (1999) : استراتيجيات التدريس والتعليم ، ط2 ، دار الفكر العربي ، القاهرة.

عبد الهادي ، نبيل احمد (2004) : نماذج تربوية تعليمية معاصرة ، دار وائل للنشر والتوزيع ، عمان- الاردن .

عمر, حسن عبد الباري (1999) :"مداخل تعليم التفكير واثره في المنهج المدرسي" ,المكتب العربي الحديث , الاسكندرية , مصر.

غانم ، محمود محمد (2009) : التفكير عند الأطفال ، عمان ، الاردن .

فواد ، سليمان قلادة ( 1981 ) : الأساسيات في تدريس العلوم ( الإسكندرية، دار المطبوعات الجديدة ، الإسكندرية ، مصر .

هلال , علي الدين (1995) : "النظام الدولي الجديد ( الواقع الراهن واحتمالات المستقبل ) القاهرة ، مجلة عالم الفكر , المجلد الثالث, العددان(3,4).

ثانياً: المصادر الاجنبية :

Sternberg , (1998) . Cognitive psychology .3rd ed, Newyork ,Academic press

Ricksen, and Cognitive control (1984)absentmindedness , in J .E. Harris & P . E Morris (EDS)Every day memory, actions and Absentmindedness – London : Academic press

Zurilla (2000) . Learning Online Models Frede nd Styles , Distance and Online Learning .

Published

2023-06-11

How to Cite

[1]
حسام يوسف صالح and نور محمد رضا, “The effect of a research-based learning strategy on analytical thinking in science for second-grade intermediate students”, jfath, vol. 27, no. 2, pp. 104–139, Jun. 2023.