Mental fitness and its relationship to social persuasion of special education teachers
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/2/13Keywords:
Mental fitness, social persuasionAbstract
- Research abstract: The aim of the research is to identify:
Mental fitness of teachers of people with disabilities.
2- Significance of differences in mental fitness of teachers of people with disabilities according to the gender variable (males, females)
3- Social persuasion of teachers with disabilities.
4- Significance of differences in social persuasion of teachers of people with disabilities according to the gender variable (males, females).
5-The correlation between mental fitness and social persuasion of teachers of people with disabilities.
The research sample consisted of (140) male and female teachers in special education who were chosen in a simple random way.
The two researchers prepared a mental fitness scale that consists of (27) items, the scale consists of two alternatives (A) and (B), where one of the two alternatives is correct, and the researchers gave a score for each alternative (1) for the correct answer and (0) for the incorrect answer, the highest score The respondent gets it (27), the lowest score is (0), and the hypothetical average is (13).
The scale of social persuasion in its final form consists of (24) items, and it consists of two fields: the first field is self-persuasion consists of (10) items, the second field of social persuasion consists of (14) items. Where five alternatives were placed in front of each item of the scale, the items indicating social persuasion were taken by arranging the weights of the alternatives from (5-1), as it gave (5) degrees to the alternative (it always applies to me), a degree of (4) to the alternative (it often applies to me), a degree of (3) to the alternative that (applies to me sometimes), a degree of (2) to the alternative (Applies to me rarely), and a degree of (1) for the alternative (never applies to me) for positive items, and its opposite for negative items, so the highest degree that the respondent can get is (110), and the lowest degree that the student can get (22), and the hypothetical average (66).
The results showed that:
- The research sample of special education teachers have a high level of mental fitness.
2- There are no differences in the mental fitness of special education teachers according to the gender variable (males, females).
3- The special education teachers have a high level of social persuasion.
4-There is a difference in social persuasion of special education teachers according to the gender variable and in favor of males.
5- There is a direct, statistically significant correlation between mental fitness and social persuasion.
The researchers came up with a number of recommendations and suggestions.
The researchers came up with some recommendations and suggestions.
References
أحمد ، دعاء محب الدين ( 2018 ) : اللياقة العقلية وعلاقتها بأداء مهارتي التهديف من الثبات والتهديف السلمي بكرة السلة .
ابو جادو، صالح محمد علي ، (2000 ) : علم النفس التربوي ، دار المسرة ، عمان .
الأعسر ،صفا يوسف (2002 ) : التعليم من اجل التفكير ، دار قباء ، القاهرة ، مصر .
الاميري ، أحمد البراء ( 2007 ) : اللياقات الست ، دار النهضة للنشر والتوزيع ، القاهرة ، ط1 .
.- جابر، جابر عبد الحميد.(1997): علم النفس التربوي، دار النهضة المصرية، القاهرة.
جيهان أحمد رشتي (1975 ) : الأسس العلمية لنظريات الإعلام، دار الفكر العربي . -
. www.leadership.com.sa- حقيبة المتدرب ، مهارات الأقناع ، تنمية القيادات ،
ريان ، هاشم ( 2004) : علم النفس التربوي وتطبيقاته ، دار الميسرة للنشر والتوزيع ، عمان ، ط1.
الزوبعي ،واخرون (1981): الاختبارات والمقاييس النفسية. وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، جامعة الموصل.
ساسي سلسبيلة ، زايدي سارة ،( 2015 ) : دور الأقناع في تفعيل الأتصال الداخلي دراسة ميدانية في مؤسسة الضمان الأجتماعي أم البواقي ، جامعة العربي بن مهيدي – البواقي ،رسالة ماجستير منشورة .
سمارة، عزيز وآخرون.(1989): مبادئ القياس والتقويم في التربية، دار الفكر للنشر والتوزيع، ط2، عمان .
صاحب ، وجدان عناد ،(2016 ) : اللياقة العقلية وعلاقتها بالمعالجة المعرفية والتفكير الأيجابي لدى طالبات قسم رياض الأطفال ، أطروحة دكتوراه ، غير منشورة ، جامعة بغداد ، كلية التربية للبنات .
العاني ، انتصار كمال (2018 ) : الأقناع الأجتماعي في ضوء بعض المتغيرات لدى طلبة الاعدادية ، Research .
a. عامر، مصباح ( 2010 ) :علم النفس الاجتماعي، دار الكتاب الحديث للنشر والتوزيع، الجزائر .
-عبد الرحمن، انور حسين وعزيز حنا داؤد (1990): مناهج البحث التربوي، جامعة بغداد، العراق.
علوان ،احمد حسن عبد ( 2018 ) : الاقناع الاجتماعي لدى طلبة كلية التربية ،كلية التربية ، جامعة القادسية .
عزيز، تقي بدري ( 2015 ) : الوعي الذاتي وعلاقته بالأقناع الأجتماعي لدى طلبة الجامعة ، رسالة ماجستير منشورة ، كلية التربية للعلوم الصرفة – ابن الهيثم ، جامعة بغداد.
الفتلاوي ، فاطمة عبد الأمير ( 2005 ) : برامج التفكير والتفكير الناقد ، بحث منشور ، كلية التربية ، مجلة العلومة الأنسانية .
فيركسون ، جورج ( 1991 ) : التحليل الأحصائي في التربية وعلم النفس ، ترجمة هناء محمد العكيلي ، مكتبة الحكمة ، بغداد ، العراق .
القرغولي ، حسن أحمد ، العكيلي ،جبار وادي ( 2012 ) : سيكولوجية الوعي الذاتي والأقناع الأجتماعي ، ط1 ، مكتبة اليمامة ، بغداد .
- كفافي ، علاء الدين ، 1999: الأرشاد والعلاج النفسي الأسري ، دار الفكر العربي ،القاهرة .
Anastasia , Anne (1976); psychological testing ,8thedition New York ,Macmillan company .
-Bandura , A(1986) : Social foundation of Theughts & Action A Social Cognitive Theory : prentice hall NJ.
------------------ ( 1995 ) Self - Efficacy in Changing Societies, Cambridge University press , New Yourk
-Costa&Kallick,)2002(:Discoering Exploring Habits Of Mind, ASCD,Alexandria USA.
. -Ebel,R.L(1972): Essential of Education Measurement, prentice Hall, new Jersey .
Perkins, D,(1991) : What Creative.thinking is In Acosta( ed ) Davaloping Minds are source book for teaching thinking (rev.ed) .vol.l( p.p 85-88).
Petter, B , F( 2003 ) :Fitness of mind publishing company , New york .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.