THE DIFFICULTIES OF USING THE ELECTRONIC TEACHING FROM THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF OF THE SCIENCE DEPARTMENTS IN THE COLLEGS OF BASIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2009/26/2/1Keywords:
: Difficulties ,E-Learning ,The Teaching staff.Abstract
This research aims at realizing the difficulties that face the teaching staff in the colleges of basic education -science departments- when using electronic type of teaching, knowing the differences in the responses of the research sample, in this work, depended upon variables of (university, degree, rank and service experience).
The researcher used descriptive approach and designed a from of questionnaire to collect the data, this questionnaire from was filled by (288) members of the staff of the above mentioned department in the Iraqi universities (Al-mustansiriya, Mosul, Babil, Diyala, Al-muthana, Summer, Misan, Wasit, Al-anbar, and Tikrit) in the year (2020-2021), after checking its stability and reliability, the researcher applied this approach among the mentioned staff using the (SPSS)statistical way for checking and analyzing the resulting data.
The results showed the following :
- From the staff point of view, the use of the electronic teaching faces (74.90%) of difficulties, These difficulties rang as follows; in the first degree comes the difficulties that are related to students, second; the difficulties related to evaluation and examination s, third; those that face the university administration , fourth; the difficulties that are concerned with the curriculum and fifth; the difficulties that have a concern with the teaching staff.
- At (0.05) statistical indicator, no differences of statistical values have been noticed among the responses of the above mentioned staff sample.
The results have been checked and analyzed and the researcher in traduced many recommendations and suggestions that many help in avoiding the above difficulties
References
استيتية : دلال ملحس، عمر موسى سرحان، 2007م، تكنولوجيا التعليم والتعليم الالكتروني،ط1 ، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
الحسني: علا بنت سالم، 2014م، استخدام الوسائط المتعددة في تصميم برنامج تقنيات الملابس الجاهزة وفاعليته في التعليم الالكتروني،(رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة ام القرى، السعودية.
الحوامدة: محمد فؤاد 2011م، معوقات استخدام التعلم الإلكتروني مـن وجهـة نظـر أعضـاء الهيئة التدريسية فـي جامعـة البلقـاء التطبيقيـة ، مجلـة جامعـة دمشـق، المجلـد 27 ،العـدد الأول والثاني، 2011م.
دانييل: جوني، 2015م، اساسيات اختيار العينة في البحوث العلمية، ترجمة: طارق عطية عبد الرحمن، معهد الادارة العامة، الرياض.
شحاته: حسن، 2010م، التعليم الالكتروني وتحرير العقل (آفاق وتقنيات حديثة للتعليم)، دار العالم العربي للنشر، القاهرة، مصر.
عبدالرؤوف: طارق،2015م، التعليم الالكتروني والتعليم الافتراضي ( اتجاهات عالمية معاصرة)، ط2، المجموعة العربية للتدريب و النشر، القاهرة، مصر.
العمري: محمد عبدالقادر،2015م، أسباب عزوف اعضاء هيئة التدريس في جامعة اليرموك عن استخدام منظومة التعليم الالكتروني على موقع الجامعة من وجهة نظرهم، المجلة الاردنية في العلوم التربوية، المجلد11، عدد4. 2015 . 417ـ 426.
غنام، ابو بكر يوسف وحنان عبد الله الغامدي، (2018م)، (تصور مقترح لتطوير مركز مصادر التعلم لاكتساب معلمات التعلم العام مهارات التعليم الالكتروني)، المجلة التربوية المتخصصة، المجلد (7) العدد (12) - كانون الاول،2018م
قطيط: غسان يوسف، 2015م، تقنيات التعلم والتعليم الحديثة، ط1، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
الكناني : سلوان خلف جاسم، (2020)م ، البرامج التعليمية الاتجاهات الحديثة التي يقوم عليها واستراتيجياتها رؤية نظرية معرفية توظيفية، مكتب اليمامة للطباعة والنشر، بغداد، العراق
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.