The Necessary training requirement for Teaching According to Blended Learning from The Point of View of Fourth grade Students / Department of Pure Sciences
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2022/26/2/8Keywords:
The Necessary training requirementAbstract
The study aimed to identify the necessary training needs for teaching according to blended learning from the perspective of fourth-grade students / Department of Biology Sciences and determined according to the gender variable (male, female). The importance of the study was determined in that it keeps pace with the global trend in the field of education as a result of the pandemic, by introducing (blended education), and provides extensive information on training needs and the importance of using it in blended education. The study sample consisted of (122) male and female students. For the purpose of verifying the two objectives of the study, the researcher needed to build a tool in. The tool consisted of (55) paragraphs divided into (6) fields: (lesson planning, teaching methods and styles, student's professional growth, classroom management and organization, evaluation, teaching aids and educational technology). The researcher applied the questionnaire electronically by preparing Forma. Then the answers were statistically treated by using Excel programme and the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program in data analysis. This was done After verifying the validity and reliability of the questionnaire. The results of the study indicated that the paragraphs of the lesson planning field came with a higher degree of severity and percentage weight than other fields. Then came the field of teaching aids and educational technology, then the field of teaching methods and styles ranked third, then the field of the Student's professional development in the fourth rank, then the field of evaluation in the fifth rank, and finally the field of classroom management and organization in the last rank. The study showed that there was a statistically significant difference at the significance level of (0.05) due to the gender variable in all fields of the study in the favor of males. The study was concluded with a set of recommendations in the light of the results
References
الآغا، إحسان والاستاذ، محمود (2002): تصميم البحث التربوي، ط2، غزة.
أبو صواوين، راشد (2010): الكفايات التعليمية اللازمة للطلبة المعلمين تخصص معلم في كلية التربية بجامعة الازهر من وجهة نظرهم في ضوء احتياجاتهم التدريبية، مجلة العلوم الاسلامية (سلسلة الدراسات الانسانية)، مجلد 18، العدد 2، الجامعة الاسلامية، غزة، فلسطين، ص (358- 359).
ابو قويدر، سلام عزام عبدالمعطي (2019): الاحتياجات التدريبية لمعلمي اللغة الإنجليزية في ضوء دمج التكنولوجيا في التعليم من وجهة نظرهم في لواء القويسمة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الاوسط.
الشناق، قسيم محمد و حسن علي بني دومي (2009): أساسيات التعلم الإلكتروني في العلوم، ط1، دار وائل للنشر، عمان.
الشهري، سلطان صالح (2008): برنامج تدريبي مقترح في مجال مستحدثات تقنيات التعليم لمعلمي العلوم بالمرحلتين الابتدائية والمتوسطة في ضوء احتياجاتهم التدريبية، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية التربية، جامعة الملك خالد، السعودية.
الطحان، عبدالستار طاهر يونس، (2019): تصميم برنامج قائم على الاحتياجات التدريبية للمدرسين وفاعليته في اكسابهم مهارات الاتصال ضمن معايير الجودة الشاملة، اطروحة غير منشورة، جامعة الموصل، العراق.
النعيمي، فادية محمود يونس، (2006): الاحتياجات التدريبية لمعلمي المدارس الابتدائية في مركز محافظة نينوى من وجهة نظر المشرفين والمديرين والمعلمين، اطروحة غير منشورة، جامعة الموصل، العراق.
جاد الله، فوزي سلمان (2010): الاحتياجات التدريبية لدى معلمي المرحلة الاساسية في المدارس الحكومية بمحافظة غزة، رسالة ماجستير، جامعة الازهر، غزة، فلسطين.
جمعة، عوض (1993): الاحتياجات التدريبية لمعلمي ومعلمات الصفوف الثلاثة الاولى في مدارس محافظة اربد، رسالة ماجستير، جامعة اليرموك، اربد، الاردن.
حجازي، وجيه (2002): الاحتياجات التدريبية لمعلمي الرياضيات في المدارس الحكومية في محافظات شمال فلسطين، رسالة ماجستير، جامعة النجاح الوطنية، نابلس، فلسطين.
عبدالرحمن، عبدالله مصطفى (1993): احتياجات معلمي اللغة العربية في المرحلة الثانوية الى التدريب كما يراها المعلمون والمديرون والمشرفون التربويون في الاردن، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الاردنية، عمان، الاردن.
عودة، احمد (2002): القياس والتقويم في العملية التدريسية، ط2، دار الامل للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
غباين، عمر (2004): برنامج مقترح لتدريب معلمي التكنلوجيا في مرحلة التعليم الاساسي العليا في فلسطين بناء على احتياجاتهم التدريبية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة النجاح الوطنية، نابلس، فلسطين.
هداية، رشا حمدي (2008): تصميم برنامج قائم على التعليم المدمج لإكساب مهارات صيانة الاجهزة التعليمية لدى طلاب كلية التربية، رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة المنصورة، مصر.
المصادر الاجنبية
Slaugher, S. (1998).Experienced New Teachers: Who are They, and What Support do, Dissertation Abstracts International, A49/ 08, They University of Cidiz (2002 ). “Training Needs Analysis of Teachers in Multigrade Schools in Spain ”, www3ellinogermanik,gr/ef/muse/date/ image/spain.
Vayghan, R (2003): Exploring hoe blended learning could support faculty development in higher education, The Graduatdivition of educational research, Faculty of education, Degree of Doctor of philosophy, Galgary, Alberta
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.