Organizational development of academic programs to keep pace with the needs of the labor market in view of the 2030 vision at Princess Noura Bint Abdul Rahman University
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2022/26/2/11Keywords:
organizational development, academic programs, labor marketAbstract
The study aims to present proposals for the organizational development of academic programs at Princess Nourah bint Abdulrahman University so it can meet the needs of the labor market in accordance with the Kingdom’s 2030 Vision from faculty members’ point of view. This is done by identifying the state of organizational development of academic programs and the challenges that may prevent the harmonization of academic programs at the university so it can meet the needs of the labor market, and to identify the differences between faculty members’ assessment and level of organizational development at Princess Noura bint Abdul Rahman University according to theseز، variables: (college, academic rank, and number of years of experience).
To achieve the objectives of the study, the descriptive analytical approach was used, and the study relied on questionnaires as its tool, which was applied to a sample of (360) faculty members at Princess Nourah University Bint Abdul Rahman. It scored (3.67 out of 5), which is an average located in the third category of the five-year Likert Scale, between (2.61 to 3.40), it is the category that indicates a medium degree of approval. The challenges that prevent the harmonization of academic programs at the Princess Noura University Bint Abdul Rahman University to meet the needs of the labor market scored an average (4.55 out of 5), and this average falls in the fifth order of the five-point Likert Scale, which is between (4.21 to 5), it is the category that indicates a very high degree of agreement that there exists challenges for the organizational development for academic programs. Then came the terms of the proposals for the organizational development of the academic programs at Princess Nourah Bint Abdul Rahman University to meet the needs of the labor market according to the Kingdom’s 2030 vision from faculty members’ point of view with a high degree which is very good with an arithmetic mean of (4.63 out of 5), it indicates the approval of the study sample for the organizational development proposals.
The study revealed that the variables (college, academic rank, number of years of experience) are not statistically significant, which means that there are not significant statistical differences (i.e., no effect) in the trends of the study sample’s vocabulary towards the organizational development of academic programs to keep pace with the needs of the labor market in the light of the 2030 Vision at Princess Noura University.
References
أبالخيل، عبد الله (1433هـ). التطوير التنظيميّ لمكاتب التربية والتعليم في ضوء مُتَطَلَّبَات مجتمع المعرفة. رسالة دكتوراه غير منشورة، قسم الإدارة والتخطيط التربويّ، كلية العلوم الاجتماعية، جَامِعَة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، الرياض.
جوهر ، علي ورضوان، وائل.(2012). التعليم العالي العام والخاص الواقع والتحديات توجهات عالمية و عربية معاصرة، المكتبة العصرية، القاهرة.
الحريري، خالد حسن.(2010). العلاقة بين الجامعات والقطاع الخاص ودورها في تحقيق جودة التعليم العالي في الجمهورية اليمنية، المؤتمر العلمي الرابع لجَامِعَة عدن "جودة التعليم العالي نحو تحقيق التنمية المستدامة" ، عدن، 11-13أكتوبر ، 2010م.
الروقي، مطلق (2014). معوقات التطوير التنظيميّ بجَامِعَة شقراء، مجلة البحث العلمي في التربية، القاهرة، جمهورية مصر العربية.
رؤية المملكة العربية السعودية2030، مجلس الشؤون الاقتصادية والتنمية، المملكة العربية السعودية، برنامج التحول الوطني 2020، مجلس الشؤون الاقتصادية والتنمية، المملكة العربية السعودية.
الرويلي، نواف بن عبد الله بن دعان.(2017). مجالات تطوير التعليم الجامعي في بعض الجامعات السعودية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس: دراسة ميدانية، المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي.مج10، ع29.
الشملان، خالد والفوزان، الجوهرة.(2017). مُتَطَلَّبَات تطبيق الجامعات للإدارة الاستراتيجية لتحقيق رؤية 2030 من وجهة نظر أعضاء الجمعية السعودية للإدارة، ورقة عمل في مؤتمر جَامِعَة القصيم، بعنوان: دور الجامعات السعودية في تفعيل رؤية المملكة 2030 خلال الفترة من 14-16 جماد الأول 1440هـ
الشيشاني، أحمد موسى عادل؛ طيفور، عاكف محمد؛ خصاونة، أمان صالح.(2011). تطوير البرامج الأكاديميَّة الجامعية وتأثيرها في زيادة فرص عمل خريجيها: كلية التربية البدنية- الجَامِعَة الهاشمية نموذجياً، مجلة العلوم التربويّة، مج38، ملحق5.
العتيبي، منير.(2006). تحليل ملاءمة مخرجات التعليم العالي لاحتياجات سوق العمل السعودي، جَامِعَة الملك سعود، https://ncys.ksu.edu.sa/ar المملكة العربية السعودية
العجمي، نوف بنت عبد العالي ؛ القرزعي، مها بنت أحمد.(2020). مُتَطَلَّبَات وتطوير وظائف الجامعات السعودية الحكومية بمدينة الرياض في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030، المجلة الدولية للأبحاث التربويّة، جَامِعَة الإمارات العربية المتجدة، مج44، ع1.
علي، كرم عبد العاطي إبراهيم.(2014). "مخرجات التعلم" الهيئة الوطنية للتقويم والاعتماد الأكاديمي، جَامِعَة الملك سعود، المملكة العربية السعودية.
فضيل، رايس.(2015). دور جودة التعليم في المواءمة بين مخرجات التعليم العالي ومُتَطَلَّبَات سوق العمل، المؤتمر العربي الدولي الخامس لضمان جودة التعليم العالي خلال الفترة 3-5 مارس 2015، جَامِعَة الشارقة، الإمارات العربية المتحدة.
محمد، كوثر ناهي.(2017). دور التعليم في تحقيق التنمية البشرية، جَامِعَة القادسية، كلية الإدارة والاقتصاد، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، العراق.
المرزوقي، شريفه رحمة الله.(2020). محددات التوافق بين مخرجات مؤسسات التعليم العالي، ومُتَطَلَّبَات سوق العمل الحكومي في مجال الاتصال: دراسة حالة على كلية الاتصال بجَامِعَة الشارقة وعدد من المؤسسات الحكومية، مجلة جَامِعَة الشراقة للعلوم الإنسانية والاجتماعية.
المنيع، حمد بن إبراهيم (1428هـ). التطوير التنظيميّ لإدارات التربية والتعليم بالمملكة العربية السعودية – تصور مقترح، رسالة دكتوراه، قسم الإدارة التربويّة، كلية التربية، جَامِعَة الملك سعود، الرياض.
المراجع الأجنبية:
De Waal، A.; Frijns، M. (2011). Longitudinal research into factors of high performance: The follow up case of Nabil Bank. Measuring Business Excellence، 15(1) ، 4-19.
Nabwera. H. Purnell, S. & Bates, I . 2008. development of a quality assurance hand book to improve educational courses in Africa. Biomed central, Vol. (6), P.p (155–161).
Pavlin, Just “The role of higher education in supporting graduates’ early labour market careers” International Journal of Manpower, 2014 VOLUME 35, ISSUE 4.
Sarojni ,Choy(2011) “Partnerships between universities and workplaces: some challenges for work-integrated learning”, 20 Apr 2010, Journal Studies in Continuing Education Volume 33, 2011 - Issue
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.