Organizational commitment and its relationship to job performance for primary school principals
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2022/26/2/17Keywords:
organizational commitment, job performance, primary school principalsAbstract
The current research aimed to identify (organizational commitment and its relationship to the job performance of primary school principals from the point of view of their teachers). The current research identified primary school principals in the Third Rusafa Directorate of Education in Baghdad Governorate for the academic year (2020-2021), and the research sample consisted of (300) teachers. With (100) males and (150) females, they were chosen from the original community of primary school teachers in the Third Rusafa Directorate of Education in Baghdad Governorate, which numbered (6558) teachers in a stratified random manner. To measure organizational commitment, consisting of 15 paragraphs, and the second to measure job performance, consisting of 21 paragraphs, and five alternatives for correction (always, often, sometimes, rarely, never) were developed for it The weights for correction reached (5-4-3-2-1), and the researcher extracted the indicators of validity and reliability of the scale. The researcher used a set of statistical methods, including (one-sample t-test, two independent samples t-test, Pearson correlation coefficient, and Cronbach's alpha equation). The Statistical Package for Humanities and Social Sciences (SPSS) was used to reach the required results in the research procedures, the most important of which are the following:-
1.Primary school principals have an organizational commitment in their behavior from the point of view of their teachers.
2.Primary school principals perform at a good level from the point of view of their teachers.
3.There is a moderate direct correlation between organizational commitment and job performance for school principals
The most important recommendations and suggestions that the researcher reached are:
1.Enhancing the organizational commitment of managers by providing them with material and moral incentives, because of the positive effects of organizational commitment on the individual and the institution
2.Develop policies and take educational decisions that will provide the regulatory legislation, which enables managers to perform work in a space of freedom, and increases their independence in administrative work
References
استهدف البحث الحالي التعرف على (الالتزام التنظيمي وعلاقته بالأداء الوظيفي لمديري المدارس الابتدائية من وجهه نظر معلميهم) وقد تحدد البحث الحالي مديري المدرس الابتدائية في مديرية تربية الرصافة الثالثة في محافظة بغداد للعام الدراسي (2020- 2021) , وتألفت عينة البحث من (250) معلماً بواقع (100) من الذكور و (150) من الاناث ، اختيروا من المجتمع الأصلي لمعلمين المدارس الابتدائية في مديرية تربية الرصافة الثالثة لمحافظة بغداد والبالغ عددهما (6558) معلماً بطريقة العشوائية الطبقية ، تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي ، اما اداتي البحث أعدت الباحثة اداتين الاولى لقياس الالتزام التنظيمي المتكونة من 15 فقرة والثانية لقياس الاداء الوظيفي المتكونة من 21 فقرة ووضعت له بدائل خماسية للتصحيح ( دائما ، غالبا، احيانا، نادرا ، ابداً ) بلغت الأوزان للتصحيح (5-4-3-2-1) وقد استخراج الباحث مؤشرات الصدق والثبات للمقياس. وقد استعمل الباحث مجموعة من الوسائل الإحصائية منها (الاختبار التائي لعينة واحدة , الاختبار التائي لعينتين مستقلتين . ومعامل ارتباط بيرسون , ومعادلة ألفا كرونباخ) . وقد تمت الاستعانة بالحقيبة الإحصائية للعلوم الإنسانية والاجتماعية (SPSS ) للوصول إلى النتائج المطلوبة في إجراءات البحث وأهمها ما يلي :-
أن مديري المدارس الابتدائية لديهم الالتزام تنظيمي في سلوكهم من وجهه نظر معلميهم .
ان مديري المدرس الابتدائية أدائهم الوظيفي بمستوى جيد من وجهه نظر معلميهم.
وجود علاقة ارتباطيه طردية متوسطة بين الالتزام التنظيمي والاداء الوظيفي لمديري المدارس
وأهم ما توصل إليه الباحث من التوصيات والمقترحات نذكر منها :
تعزيـــز الالتـــزام التنظيمـــي لـــدى المدراء مـــن خـــلال تقـــديم الحـــوافز الماديـــة والمعنوية لهم، لما للالتزام التنظيمي من آثار إيجابية على الفرد والمؤسسة.
تطوير السياسات واتخاذ القرارات التربوية التي من شأنها توفر التـشريعات النظامية، الذي يمكن المدراء من أداء العمل في مساحة من الحرية ، ويزيـد من استقلاليتهم في العمل الاداري
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.