The effect of the blended learning strategy according to sensory modeling on some combinatorial abilities and the learning of students’ soccer dribbling and handling skills
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/26/3/7Keywords:
Blended learning , sensory modeling , combinatorial abilitiesAbstract
Teaching sports skills needs manners with effectiveness and impact in learning that skill, as traditional methods are useless in make the required change in learning those skills , and because the development in different games has become clear and big because of using modern methods. The researchers wanted to study the effect of the blended learning strategy according to sensory modeling on some combinatorial abilities and to learn the skills of students’ soccer dribbling and handling skills . The experimental method with three experimental groups was used . It was divided by lottery from the distinguished students of Al-Jawahiri Secondary School for Boys in Baqubah District with a number of (30) students. The results of the research showed the development of the three experimental groups in the post-tests as a result of using skill exercises with a blended learning strategy.
References
بسطويسي احمد ؛ أسس نظريات الحركة : (القاهرة ، دار الفكر العربي ، 1996 )
جوزيف أوكانور ؛ ترجمة محمد الوالد : التخطيط اللغوي العصبي : ( سورية ، منشورات دار علاء الدين , 2010 )
سميرة سعيد داود ؛ فاعلية برنامج قائم على التعلم المدمج لتحسين مهارات الاملاء لدى ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الاعدادية ، مجلة كلية التربية ، جامعة عين شمس ، العدد 5 ، 2013
شيماء عبد مطر ويعقوب يوسف؛ المبادئ الأساسية لتعلم المهارات الحركية في الجمناستك الفني(بنين وبنات) ,ط1: (بغداد, مكتب النور للطباعة والنشر2010)
علي سلوم جواد الحكيم ؛ الاختبارات والقياس والاحصاء في المجال الرياضي :
( العراق ، الطف للطاعة ، 2004 )
علي سموم الفرطوسي واخرون ؛ القياس والاختبار في المجال الرياضي ، ط1 ؛ ( بغداد ، مطبعة المهيمن ، 2015 )
فاخر عاقل ؛ اسس البحث العلمي في العلوم السلوكية ، ط 8 ( بيروت دار العلم للملايين ، 1979 )
فراس سهيل ابراهيم ؛ تأثير اسلوبي فحص النفس والاكتشاف الموجه على وفق النمذجة الحسية في تطوير مهارتي الإرسال والضرب الساحق بالكرة الطائرة ( كلية التربية الرياضية ، جامعة بابل ، 2011 )
قاسم لزام صبر؛ موضوعات في التعلم الحركي , ط2: ( بغداد, دار البراق للطباعة والنشر,2012)
مجاهد حميد رشيد ؛ تأثير اللعب المباشر على وفق تفضيل النمذجة الحسية في مستوى الأداء واللعب والاحتفاظ لمهارتي الضرب الساحق وحائط الصد بالكرة الطائرة : ( أطروحة دكتوراه ,جامعة بغداد , كلية التربية الرياضية ,2009 )
محمد جسام عرب و حسين علي كاظم؛ علم النفس الرياضي, ط1: (النجف الأشرف, دار الضياء للطباعة والتصميم, 2009)
مروان عبد المجيد ؛ اسس البحث العلمي لإعداد الرسائل الجامعية ، ط 1:(عمان ، مؤسسة العراق للنشر والتوزيع ، 2000)
مروان عبد المجيد ابراهيم ؛ النمو والتعلم الحركي البدني: ( عمان ، الدار العلمية الدولية ودار الثقافة للنشر والتوزيع ، 2002 )
مصطفى حسين باهي ؛ المعاملات العلمية بين النظرية والتطبيق ، ط1 : ( القاهرة ؛ مركز الشباب للنشر 1999)
ناديا سميح السلطي ومحمد عودة الريماوي؛ التعلم المستند إلى الدماغ , ط2:( عمان , دار الميسرة للنشر والتوزيع ,2009)
نوري الشوك ؛ رافع الكبيسي ؛ دليل الباحث لكتابة الأبحاث في التربية الرياضية : (بغداد ب ، م ، 004 2 )
هديل عبد الإله عبد الحسين ؛ تأثير تمرينات وفق الأنظمة التمثيلية (بصري ـ سمعي ـ حسي) في تعلم بعض مهارات الطوق في الجمناستك الإيقاعي ( رسالة ماجستير , كلية التربية الرياضية , جامعة بغداد , 2009 )
يعرب خيون ؛ التعليم الحركي بين المباديء والتطبيق (, العراق , بغداد , مكتب الصخرة للطباعة , 2002 )
Schofield, N. J., & Kirby, J. R :Position location on topographical maps. (Effects of task factors, training, and strategies, Cognition and Instruction ,1994 )
Wislock,R.F , What are perceptual modalities and how do they contribute to learning:( New Directions for Adult and Continuing Education,1993 )
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.