The effect of skill exercises according to the participatory learning strategy in learning the accuracy of handball shooting for students

Authors

  • Maha Mohammed Saleh Al-Ansari College of Basic Education / University of Diyala
  • Abdullah Abbas Khalifa Eyal College of Basic Education / University of Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/26/3/9

Keywords:

skill exercises, participatory learning strategy, shooting accuracy

Abstract

There is a need to search for teaching methods and strategies that achieve the goal away from memorization and memorization, especially that the learner, in the learning stage, fulfills his psychological and physical needs through play. By practicing motor activity, it benefits both physically and mentally. The learner is characterized by curiosity, intelligence, knowledge of the environment, and the desire to do everything, whether he is capable of it or not. His questions abound and his ability to imagine, interpret, analyze and create is increased. If given an appropriate opportunity, the physical aspect and thinking overlap. They develop the learner for individual experience and strengthen the ability to discover and innovate to reach the best methods of motor performance.

The aim of the research is to

  1. Recognizing the effect of skill exercises according to the participatory learning strategy in learning the skill of shooting handball for first-stage students, Department of Physical Education and Sports Sciences.

The research community is represented by the students of the first stage, Department of Physical Education and Sports Sciences, College of Basic Education, University of Diyala for the academic year 2021/2020, numbering (85) students divided into two divisions. (A) and Division (B) the control group, and (5) students for whom the exploratory experiment was applied and (30) female students were excluded because they did not want to take the test, so that the final group of the research sample was (50) students, with (25) students per group. The researcher took into account the element of homogeneity and parity among the sample members, as they are all of the same gender and of one age group, and the researcher concluded that the educational approach of the participatory learning strategy is effective in developing the skill of shooting in handball for students.

References

إلهام عبدالرحمن محمد؛ بعض المتطلبات المهمة في التفوق الرياضي لكرة الطائرة بين فرق المدارس الرياضية: (المجلة العلمية للتربية البدنية والرياضية، القاهرة، 1997)

امل طعمة ورند العظمة ؛ هندسة التفكير , ط1( دمشق ، المطبعة الهاشمية .2003)

حسن معوض؛ طرائق التدريس في التربية الرياضية: (القاهرة، دار الفكر العربي، 1987)

صلاح الدين العمدية؛ التفكير الإبداعي، ط1: (مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، 2010)

ضياء الخياط-نوفل محمد الحيالي؛كرة اليد: (جامعة الموصل، دار الكتب للطباعة والنشر , ,2001)

عبدالله عبد الرحمن ؛ مدخل الى مناهج البحث العلمي في التربية الرياضية والعلوم الانسانية ,ط2 :(الكويت , مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع , 1999 )

عفاف أحمد توفيق وعزة عمر عبدالحليم؛ دراسة مقارنة لفعالية أسلوبين من أساليب التدريس على المستوى المهاري والمعرفي الكرة الطائرة: (مجلة نظريات وتطبيقات، العدد(4)، الإسكندرية، جامعة حلوان، كلية التربية الرياضية للبنين، 1988)

مروان عبد المجيد ؛ الاسس العلمية والطرق الاحصائية للاختبارات والقياس في التربية الرياضية , ط1 : (عمان , دار الفكر للطباعة ,1999 )

مروة عمر مرسي ؛ اثر استراتيجية القبعات الست وفقا للذكاء الجسمي المهاري في بعض اساليب التفكير وتعلم المهارات الهجومية بكرة اليد للطالبات :( اطروحة دكتوراه ، كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة للبنات ، جامعة بغداد ، 2017)

نوري الشوك ورافع الكبيسي :دليل الابحاث لكتابة الابحاث في التربية الرياضية :(بغداد ,ب , م , 2004 )

Published

2023-06-22

How to Cite

[1]
مها محمد صالح الانصاري and عبدالله عباس خليفة عيال, “The effect of skill exercises according to the participatory learning strategy in learning the accuracy of handball shooting for students”, jfath, vol. 26, no. 3, pp. 171–183, Jun. 2023.