The effect of the live and symbolic model on developing speaking skill

Authors

  • Oudy Rashed Muhammad Al-Qalamjy University of Baghdad / College of Education for women / Department of Arabic Language

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/26/3/13

Keywords:

Teaching methods, the live and symbolic model, speaking skill

Abstract

The research aims to know the effect of the live and symbolic model in developing the speaking skill of the preparatory stage students. The purpose of achieving this aim, the researcher built a tool to measure the speaking skill, and deliberately chose one of the preparatory schools for boys to be a sample for the research, as it amounted to (20) students divided into two experimental groups and after conducting the reward between them, the first experimental group was taught according to the living model, while the second experimental group was taught according to the symbolic model. The researcher used statistical methods (Mann Whitney test, Wilcoxen test, the equation for extracting the distinction of test items, and the equation for extracting the difficulty of test items). The researcher reached the progress of the second experimental group, which was studied according to the symbolic model on the first experimental group, accordingly, the use of modern technological methods effectively contributes to better education.

References

ارنوف – ويتج (1983): نظريات ومسائل في علم النفس. سلسلة ملخصات شوم، ترجمة عادل عز الدين، دار ماكجروهل للنشر، لندن.

الجبالي، حسني (2009): التعلم الاجتماعي في المجتمع العالمي المعاصر، دار الانجلو المصرية، القاهرة.

-حجاج، علي حسين(1986): عالم المعرفة، سلسلة يصدرها المجلس الوطني للثقافة والآداب، الكويت.

الخزاعة، وصفي عواد(2011): اثر استخدام طريقة حل المشكلات في تحسين مهارات التحدث لدى طلبة الصف الرابع الاساسس في الأردن، رسالة ماجستير، جامعة اليرموك، الأردن.

رابح، احمد محمد (2013): اساسيات التعلم، دار النشر للطباعة والتوزيع، عمان، الأردن.

زاير، سعد وسماء تركي (2016): اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية، الدار المنهجية للنشر والتوزيع، عمان.

سكر، حيدر وهله وليد (2011): الذكاء اللغوي لدى طلبة المرحلة الإعدادية، مجلة البحوث التربوية والنفسية، العدد 31، جامعة بغداد، بغداد.

شحاته، حسن وزينب النجار ( 2003): معجم المصطلحات التربوية والنفسية، الطبعة الأولى، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة.

صالح، نورة (2016): انماط التعلم، مكتبة نور الاكترونية.

علي، ايمان عباس (2013): الذكاء الانفعالي، دار المناهج للطباعة والنشر، عمان.

عبد الخالق، احمد محمد (2016): علم نفس الشخصية، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة. مصر.

عبد الهادي واخرون (2005): مهارات في اللغة العربية والتفكير، الطبعة الثانية، دار المسيرة، عمان، الأردن.

العزاوي، رحيم يونس (2008): مقدمة منهج البحث العلمي، دار دجلة للطباعة والنشر، عمان، الأردن.

علوي، عبدالله (2010): تدريس اللغة العربية وفقا لأحدث الطرائق التربوية، الطبعة الأولى، دار المسيرة للطباعة والنشر، الاردن.

فرمان، جلال عزيز وعلياء وهاب (2017): اثر المدخل الاتصالي في تنمية مهارتي التحدث والاستماع في مادة قواعد اللغة العربية عند تلميذات الصف الخامس، مجلة كلية التربية الأساسية، العدد 35، جامعة بابل.

ليدز، دورثي (2018): فن التحدث مع الاخرين، دار الفاروق للنشر والتوزيع، دمشق، سوريا.

مصطفى وعبد الله (2007): مهارات اللغة العربية، دار المسيرة للطباعة والنشر، عمان، الاردن.

مقابلة، نصر وعبد الله احمد(2015): اثر استيراتيجية لعب الدور في تحسين بعض مهارات التحدث لدى طلاب الصف التاسع في الأردن، جامعة اليرموك، كلية التربية، مديرية التربية والتعليم لمنطقة اربد، الأردن.

المهتدي، رهام وريما اسعد وحسن عبد ربه(2017): درجة امتلاك طلبة الصف الثاني لبعض مهارت التحدث في ضوء المحتوى التعليمي، مجلة جامعة الحسين بن طلال للبحوث، المجلد(3)، العدد (1)، الاردن.

Published

2023-06-22

How to Cite

[1]
عدي راشد محمد القلمجي, “The effect of the live and symbolic model on developing speaking skill”, jfath, vol. 26, no. 3, pp. 265–282, Jun. 2023.