The effectiveness of teaching with a model from the constructivist theorygood Lavoies in acquiring Biological Concepts for sixth graders in the science book

Authors

  • Muna Abdullah Ismail College of Basic Education / University of Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/26/3/17

Keywords:

Teaching effectiveness, constructivist theory,good Lavoie model, acquisition of Biological Concepts

Abstract

      The current study aims to identify (the effectiveness of teaching with a model of the constructivist theorygood Lavoies in acquiring biological concepts for sixth-grade students in the Science Book)In Jaddah elementary mixed school of the General directorate of education for diyala for the academic year (2020-2021).The researcher used the experimental design with the two experimental and control groups, one of which controls the other partially and with the post-test for acquiring biological concepts. A) To represent the experimental group and the number of its members (32) taught according to the constructivist theory, while Division (C) represents the control group and the number of its members (32) students taught according to the usual method. Science) The scientific subject was defined in units (first, second, and third) from the science book for the sixth grade of primary school, and the experiment was applied in the first semester. For the academic year (2020-2021), the researcher taught the two research groups herself, and the teaching plans were prepared, as they amounted to (14) plans for the experimental group, and the same for the control group. For the three levels of acquisition (definition, discrimination, and application), as for the research tool, the biological concepts acquisition test was prepared, which consisted of (72) objective paragraphs of the multiple-choice type. It reached (85¸0) the ratio indicates that the tool obtained high stability, and the results of the research using the T-test for two independent samples showed the following: The students of the experimental group who studied according to model from the constructivist theory outperformed the students of the control group who studied according to the usual method in the acquisition test  Scientific concepts, as the calculated (T) value amounted to (3.33), while the tabular (T) value reached (2) at the level of significance ( 0.05), and thus the null hypothesis was rejected, and through the results the effectiveness of the intervention was concluded. Reiss with a model of the constructivist theory in acquiring biological concepts for sixth graders. Based on what was mentioned, the researcher recommended a number of recommendations, including the necessity of introducing constructivist theory models in teaching science because of its importance in acquiring different concepts and training science teachers on the use of modern models and how to prepare teaching plans both before and during service. The researcher recommended conducting more studies on different subjects and stages of study and on other variables

References

المصادر العربية

ألشمري, استبرق رعد محمد(2017), فاعلية التدريس بأنموذج جود لافويه في اكتساب طالبات الصف الرابع العلمي للمفاهيم الإحيائية وتنمية وعيهن البيئي, رسالة ماجستير غير منشورة, الجامعة المستنصرية.

بادي،غسان خالد(١٩٨٩م).تصور مقترح لزيادة فاعليـة المعلـم. المـؤتمر العلمـي الأول.آفاق وصيغ غائبة في إعداد المناهج وتطويرها.الجمعية المصرية للمنـاهج وطـرق التدريس .

حسام الدين, ليلى عبد لله(2002), اثر دورة التعلم فوق المعرفية ودورة التعلم العادية في التحصيل وعمليات العلم وبقاء اثر التعلم لتلاميذ الصف الرابع الابتدائي, دراسات في المناهج وطرائق التدريس,مجلة كلية التربية, جامعة عين شمس, العدد81, أغسطس, 154- 187.

حناوي, زكريا(2004), فعالية استخدام نموذج دورة التعلم في تدريس الهندسة لتنمية التحصيل والتفكير الإبداعي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية, رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة أسيوط مصر.

الطراونة، محمد حسن (2011), اثر استخدام دورة التعلم المعدلة في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى طالبات الصف العاشر الأساسي في الأردن, مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلوم الإنسانية), مجلد (25) 9.

الطراونة، محمد حسن،(٢٠٠٨) اثر التدريس باستخدام دورتي التعلم: المعدلة بنوعية التحليل الفرضي التنبؤي والاعتيادية في فهم طلبة المرحلة الأساسية العليا للمفاهيم وتنمية مهارات التفكير الناقد في مادة الفيزياء في الأردن، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة عمان العربية للدراسات العليا، عمان، الأردن

عبدالسلام, عبد السلام مصطفى(2001), الاتجاهات الحديثة في تدرس العلوم, ط1, دار الفكر العربي, القاهرة.

عبد القادر، عبد القادر محمد و شديد، فؤاد(2013)، نماذج واستراتيجيات التدريس الفعال بين النظرية والتطبيق، ط1، دار الكتاب الجامعي..

كاتوت, سحر أمين(2009), طرق تدريس العلوم, ط1, دار دجلة, عمان.

الكبيسي، وهيب مجيد والداهري، صالح حس(2000)، المدخل في علم النفس التربوي، ط1، دار الكندي للنشر والتوزيع، عمان.

اللولو, فتحية والأغا, إحسان (2007), تدريس العلوم, ط1, كلية التربية الجامعة الإسلامية غزة - فلسطين..

المصادر الأجنبية

Blank, L.(2000).A met cognitive learning cycle: a better warranty for student understanding; science Education, 84(4) 486-506 .

Lavoie, D,& Good, R.(1999). The Nature and Use of Prediction Skills In a Biological Computer Simulation. Journal of Research in Science Teaching, 25(5), 335-360.

Lavoie, D. (1999),Effects of emphasizing hypothetic predictive reasoning with in the science learning cycle on high students processes skills and conceptual understanding in biology, Journal of Research in science Teaching, 36 (10).

Published

2023-06-22

How to Cite

[1]
منى عبد الله إسماعيل, “The effectiveness of teaching with a model from the constructivist theorygood Lavoies in acquiring Biological Concepts for sixth graders in the science book”, jfath, vol. 26, no. 3, pp. 350–362, Jun. 2023.