The Effectiveness of Rally strategy on the Achievement and self-confidence among First-Grade Intermediate Students in Social Subject
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/26/3/22Keywords:
Rally Strategy, Achievements , Self- confidenceAbstract
The current research aims at identifying the effectiveness of the Rally Strategy on the achievement and self-confidence among first-grade intermediate students, in social subject
The research community is represented by the first-grade intermediate students registered with the General Directorate of Education in Diyala Governorate. The researcher selects the Al-Baladhuri Intermediate School for Boys intentionally, specifically the first-grade intermediate students as a field to conduct the experiment. By using a simple random draw method, section (A) is chosen to be an experimental group who taught the social subject according to the Rally strategy which numbered (33) students, and section (C) is represented the control group who taught according to the traditional way of teaching which numbered (32) students.
The researcher has used an experimental method and chose an quasi- experimental design with a posttest consisting of an experimental group and control group for his research. With equivalence variables, namely: (chronological age, intelligence, previous historical information, previous achievement in social subject, self-confidence scale) of both research groups, the statistics proved the equivalence of the two research groups in those variables. Then after identifying the scientific topics, the researcher formulates the behavioral objectives and prepares the teaching plans for the students of the experimental and control groups.
The achievement test consists of (30) objective items of multiple choice type with four alternatives, and its validity and psychometric properties are verified (ease and difficulty factor Its paragraphs, discriminatory power, and the effectiveness of wrong alternatives. The stability of its paragraphs was found by adopting the Keoder Richard equation, which amounted to (0.85). The experiment was applied in the first academic course for the year (2021-2022), and the Al-Ghamdi scale (2009) of self-confidence, consisting of (22) items, was adopted, and using Statistical means The results showed that the students of the experimental group who were taught according to the Rally strategy were superior to the students of the control group. In achievement and self-confidence, and in light of the results reached by the researcher, a set of conclusions, recommendations and suggestions. From (30) substantive paragraphs of the type of multiple choice with four alternatives. It and its psychometric properties (the coefficient of ease and difficulty of its items, the discriminatory strength and the effectiveness of the wrong alternatives, and the stability of its items is verified by adopting the Richard’s equation, as it is reached to (0.85), the experiment is applied in the first academic course of the year (2021-2022), and the Al-Ghamdi scale (2009) is adopted for the self-confidence which contains (22) items. Through using statistical methods, the results show that the students of the experimental group who are taught according to the Rally strategy are superior than the students of the control group in terms of the achievement and self-confidence, and in light of the results reached by the researcher, he puts forward a set of conclusions, recommendations and suggestions.
References
أبو زينة ، فريد كامل ( 1992 ) : أساسيات القياس والتقويم في التربية ، ط1 ، مكتبة الفلاح ، الكويت.
الاقصري ، يوسف (2001) : الثقة بالنفس وكيف تقوي ثقتك بنفسك امام الاخرين ، دار الطائف للنشر والتوزيع ، القاهرة .
امبو سعيدي ، عبد الله بن الخميس والحوسني ، هدى بنت علي (2016) : استراتيجيات التعلم النشط 180 إستراتيجية مع تطبيق الأمثلة ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ،عمان .
براون، ديك(2010) : شخصيتك المبدعة في اتخاذ القرار ،ترجمة عادل كامل ، دار النشر الاهلية ، عمان .
بيدي ، كاظم رحيم (2016 ) : اثر استراتيجيتي المدرب واوجد الخطأ في اكتساب المفاهيم والتفكير الجغرافيين عند طلاب الاول متوسط، اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية للعلوم الانسانية ، بغداد .
الجلالي , لمعان مصطفى ( 2011 ) : التحصيل الدراسي , دار المسيرة للنشر والطباعة , عمان , الاردن .
حمزة ، حميد مجيد (2002) : استخدام المجمعات التعليمية في تدريس مادة علم الاحياء لطلاب الصف الرابع العام واثرها في تحصيلهم واتجاهاتهم نحو البيئة ، رسالة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد ، كلية التربية ، ابن الهيثم .
الزاملي ، علي عبد جاسم ، عبد الله بن محمد الصارمي ، علي مهدي كاظم (2009) : مفاهيم وتطبيقات في التقويم والقياس التربوي ، مكتبة الفلاح .
الضامن ، منذر (2007) : اساسيات البحث العلمي ، دار المسيرة ، عمـــــــــــــــــــــــــــــــــــــان .
ظاهر ، اميمة محمد (1999) : التحصيل الدراسي وعلاقته بمفهوم الذات لدى طلاب الثانوية الفني ، دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ الصف الاول الثانوي في مدارس دمشق ، رسالة ماجستير غير منشورة ، قسم الارشاد النفسي ، كلية التربية ، جامعة دمشق .
الراوي , خاشع محمود ( 2000 ) : المدخل الى الاحصاء , ط2 , جامعة الموصل , العراق .
الرحمن ، انور حسين ، عدنان حقي شهاب زنكنة (2007) : الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية ، دار الحكمة ، بغداد .
الزوبعي , عبد الجليل , ومحمد احمد الغنام ( 1987 ) : مناهج البحث في التربية , مطبعة بغداد , العراق .
عبد المتجلي ، محمد رجاء (1992) : الثقة بالنفس اساس بناء الشخصية ، مجلة الرابطة ،العدد337 .
عبد المجيد ، نبيل عبد الغفور و لفتة ساجدة جبار (2013) : القياس والتقويم ، ط1 ، دار الدكتور للعلوم الادارية والاقتصادية ، شارع المتنبي ، بغداد.
عبيدات ، ذوقان ، كايد عبد الحق وعبد الرحمن عدس ( 1998 ) : البحث العلمي مفهومه وأدواته وأساليبه ، ط1 ، دار الفكر، عمان .
عطية ، محسن علي (2018) : التعلم النشط استراتيجيات واساليب حديثة في التدريس ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان .
علام ، صلاح الدين محمود (2000) : القياس والتقويم النفسي والتربوي ، دار الفكر ، القاهرة .
العنزي ، فريح عويد (2001) : المكونات الفرعية للثقة بالنفس والخجل ، دراسة ارتباطيه عامليه ، مجلة العلوم الاجتماعية ، العدد 3 مجلد 29 ، الكويت.
العنزي ، عواد بن صغير (2012) : فعالية برنامج ارشادي في تنمية الثقة بالنفس لدى الايتام بالمرحلة المتوسطة ، رسالة ماجستير ، جامعة الملك عبد العزيز ، جدة .
العيسوي، عبد الرحمن (1974) : القياس والتجريب في علم النفس والتربية، دار النهضة العربية ، القاهرة .
الغامدي ، صالح يحيى (2009) : اضطرابات الكلام وعلاقتها بالثقة بالنفس وتقديرات الذات لدى عينة من طلاب المرحلة المتوسطة ، رسالة دكتوراه غير منشورة ، مكة المكرمة ، جامعة ام القرى .
الكيلاني ، عبدالله زيد ، نضال كمال الشريفين (2014) : مدخل الى البحث في العلوم التربوية والاجتماعية ، ط 5 ، دار المسيرة ، عمان .
ميخائيل اسعد يوسف (2000) ، الثقة بالنفس ، دار النهضة العربية ، القاهرة.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.