Emotional awareness among university students

Authors

  • Mohammed Ibrahim Hussein كلية التربية للعلوم الانسانية
  • Roa'a Malik Hussein كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2022/26/4/14

Keywords:

emotional awareness

Abstract

       The current research aims to know the emotional awareness of university students, and used the descriptive research method, and the research community is determined by the students of Diyala University for the academic year (2021-2022 AD). The College of Education for Human Sciences, the College of Islamic Sciences, the College of Basic Education, the College of Agriculture, the College of Science, and the College of Physical Education and Sports Sciences) with a number of (200) male and (200) female students. To achieve the research objectives, the researchers relied on the emotional awareness scale of (Raja 2018). Implemented according to the theory and definition (Golman, 2005), The apparent validity, the construct validity, and the reliability were checked by retesting; The reliability coefficient was (0.70), while the tool’s stability coefficient was (0.82) by Alpha Cronbach’s method. To treat the research data, the researchers used the SPSS statistical package to extract (the t-test for one sample, the following test for two independent samples, and the Pearson correlation coefficient). The results showed that university students have a high emotional awareness, and in light of the results of the research, the researchers presented a number of recommendations and suggestions.

 

References

الجابري، كاظم كريم وصبري، داود عبدالسلام (2013): مناهج البحث العلميّ، دار الكتب والوثائق للنشر، بغداد، العراق.

رجا، قيس سلمان .(2018) . الذكاء المنظومي والوعي الانفعالي وعلاقتهما بنسق المعتقدات لدى التدريسيين في الجامعة ، اطروحة دكتوراه، كلية التربية ابن رشد

جولمان، دانيال (2005): الذكاء الانفعالي، الطبعة الثانية، ترجمة د. هشام الحناوي، هلا للنشر والتوزيع ، الجيزة، جمهورية مصر العربية.

-------- ، دانيال (1998): الذكاء العاطفي، ترجمة: ليلى الجبالي (2000)، سلسلة عالم المعرفة، الكويت، العدد 262

-------- (1995): الذكاء العاطفي، ترجمة: ليلى الجبالي، سلسلة عالم المعرفة، الكويت، العدد 262

العساف، صالح بن حمد (2006): المدخل إِلى البحث في العلوم السلوكية، ط4، مكتبة العبيكان، الرياض.

الطريري، عبدالرحمن بن سليمان (1997): القياس النفسي والتربوي، نظريته، أسسه، تطبيقاته، ط1، مكتبة الرشيد، الرياض.

الركابي، لمياء ياسين والعتابي، حيدر كريم سكر والركابي، عبد الأمير ناصر غلوب (2010): في الشخصية، مؤسسة مصر مرتضى للكتاب العراقي للنشر، العراق، بغداد.

سارانتاكوس، سوتيريوس (2017): البحث الاجتماعي، ترجمة شحدة فارع، ط1، المركز العربي للأبحاث دراسة السياسات للنشر والتوزيع، بيروت.

المصادر الاجنبية

Barchard.et, al, (2008). Emotional Awareness: Computer and Hand Scoring of an Open-Ended Test. Report presented at the American Psychological Association convention, San Diego, CA.

Cheriness,C & Goleman,D.(2001):the emotional Intelligent work place Journal.8(1) p,912.

Moore, C. (2020, January 9). Teaching Emotional Intelligence to Teens and Students.https://positivepsychology.com/teaching-emotional-intelligence/.

Oppenheimer, A.N. (1978): Questionnaires Design Attitude Measurement, Helemanco, London.

Anastasia A. (1976): Psychological Testing, New York, Macmillian Publishing Inc

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
محمد إبراهيم حسين and رؤى مالك حسين, “Emotional awareness among university students”, jfath, vol. 26, no. 4, pp. 317–330, Aug. 2023.