The Effect of Cognitive Restructuration Style According to The Cognitive Theory On Motor Fluency Improvement And Learning Some Serving Skill in Table Tennis
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2022/26/4/18Keywords:
Cognitive restructuration method, motor fluency, learningAbstract
The research aimed at designing an educational sessions based on cognitive reconstruction style according to the cognitive theory for developing motor fluency and learning serving in table tennis. The researcher hypothesized that the educational sessions have a positive effect on the development of motor fluency and serving skill learning in table tennis. The researcher used the experimental method with two equal groups and pre and posttests to achieve the aims of the study. The subjects were (36) 1st grade secondary school students from Al Jolan Secondary school. The subjects were divided into two groups; experimental and controlling groups. The researcher concluded that cognitive restructuration style has a positive effect on the development of motor fluency and serving skill learning in table tennis. Finally the researcher recommended using this style in learning motor skills, especially serving, as well as benefiting from the advantages of this style in learning basic skills in table tennis.
References
المصادر العربية والاجنبية :-
- ابراهيم مجدي ; موسوعة التدريس (ج1) , دار الميسرة , عمان , 2005م .
- احمد حسين احمد ; تأثير منهج تعليمي بالأسلوب التدريبي باستخدام ادوات مساعدة في تعليم بعض المهارات الاساسية بلعبة تنس الطاولة , كلية التربية الاساسية , الجامعة المستنصرية , رسالة ماجستير ,غير منشورة , 2015.
- أمال عبد السميع اباظة : الصحة النفسية والعلاج النفسي ، دار عسكر للطباعة ، القاهرة ، مصر , ٢٠٠٣ .
- بيك ، جوديث : العلاج المعرفي) الأُسس – الابعاد ( ، تقديم أرون بيك ، ترجمة طلعت مطر ، ٢٠٠٧ .
- حسين طه عبد العظيم : استراتيجيات تعديل السلوك للعاديين وذوي الاحتياجات الخاصة ، دار الجامعة للنشر والتوزيع ، الاسكندرية ، مصر . ٢٠٠٨ .
- خليل حماد, وبدر ويسرى ; الابداع في التدريس , مكتبة الفلاح للتوزيع والنشر , عزة , 2014.
- سهير الصباح ، عايد الحموز ) : الافكار اللاعقلانية وعلاقتها بعض المتغيرات لدى طلبة , جامعات الضفة الغربية في فلسطين ، مجلة اتحاد الجامعات العربية ، عدد ( ٤٩ ) ، فلسطين , ٢٠٠٧ .
- عصام حسن الدليمي , علي عبد الرحيم : البحث العلمي اسسه ومناهجه , دار الرضوان للنشر والتوزيع , ط1 , عمان ,2014.
- علي السيد سليمان ; نظريات التعلم وتطبيقاتها في التربية الخاصة , جامعة القاهرة , جامعو الملك ابن سعود , 2000.
- لطفي عبد الفتاح ; طرائق تدريس التربية الرياضية والتعلم الحركي ،طبعة محدثة ،دار الكتب الجامعية ،الاسكندرية ,سنة 2000.
- محمد حسن علاوي و محمد نصر الدين رضوان ; القياس في التربية وعلم النفس الرياضي, ط 3 , القاهرة , دار الفكر العربي,2000 .
- محمد رحيم الاسدي ; اثر منهج تعليمي وفقاً لأسلوب التطبيق الذاتي المتعدد المستويات في تنمية القدرات الإبداعية الحركية و تعلم بعض المهارات الأساسية بتنس الطاولة , اطروحة دكتوراه , كلية التربية الاساسية , جامعة ديالى , 2021.
- محمد صبحي حسنين ; القياس والتقويم في التربية الرياضية والتربية البدنية , القاهرة , دار الفكر العربي، 1995.
- محمد عبد السلام غنيم ; مبادى القياس والتقويم النفسي والتربوي , جامعة حلوان 2004.
- هشام الزويد , و(اخرون) ; مبادىء القياس والتقويم في التربية , ط2, دار الكتب للطباعة والنشر والتوزيع , عمان , 1998م.
- وجيه محجوب ; اصول البحث العلمي ومناهجه ، ط1 , عمان ، دار المناهج للنشر والتوزيع ،2001م .
- يوسف قطامي : تفكير الاطفال وطرق تعليمه , الاهلية للنشر والتوزيع , ط1, عمان , 1990 .
- Steve Chandler ; 100 Ways to Motivate Yourself, The Career Press.2001,p61
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.