Cognitive integration and its relationship to the achievement of history among sixth-grade literary students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/3/4Keywords:
Cognitive integrationAbstract
The current research aims to identify:
1- The cognitive integration among sixth-grade literary students.
2- Significance of differences in cognitive integration among sixth-grade literary students according to the gender variable (male-female)
3- The correlation between cognitive integration and the achievement of the sixth-grade literary students in the subject of history.
4- The significance of the statistical differences in the correlation between cognitive integration and the achievement of the sixth-grade literary students in the subject of history according to the gender variable (males – females).
The current research was limited to a sample of (337) male and female students with 40% of the research community in the sixth literary grade in the public preparatory and secondary day schools for boys and girls affiliated to the General Directorate of Education of Diyala Governorate, Baquba District, for the academic year (2021-2022). For the purpose of achieving the objectives of the research, the researcher built a scale of cognitive integration. The scale was presented to 20 jury members, experts and specialists in the field of educational and psychological sciences and methods of teaching history, measurement, and evaluation , as it consists of (44) items in its initial form. The jury members gave their notes on the scale's items, and the researcher relied on the opinions of the experts with the adoption of the value (chi-square) to keep the item, or delete it, or modify it. Some items were deleted, others were added and other items were modified, so the number of items became (40) items. After verifying the validity by the method of face validity, construction validity and verifying the reliability in two ways of re-testing, the reliability coefficient reached (0.85) - and the method of the alpha-Cronbach equation was (0.88). As the researcher relied on the statistical package for social sciences (spss) and the (Excel) software to extract the results, which are (T-test) for one sample, T-test ) for two independent samples, Cronbach’s alpha equation, Pearson correlation coefficient, skewness coefficient, flatness coefficient, standard error, arithmetic mean, median, and mode.
The following results showed that:
1- The research sample has cognitive integration.
2- The level of cognitive integration is affected by gender (males, females) in favor of females for the research sample.
3- There is a positive, direct, and statistically significant correlation between cognitive integration and academic achievement, because students who have cognitive integration have a higher level of achievement.
In light of the findings, the researcher recommends the following:
1- The educational institutions should constantly develop the capabilities of the learners in order to absorb different types of knowledge and its applications and produce great results in cognitive integration.
2- Maintaining the provision of information and knowledge in a coherent and gradual manner in order to maintain the students' ability to maintain their cognitive integration.
To complement the current research, the researcher suggested the following:
1- Develop a proposed teaching program for male and female history teachers to provide their students with cognitive integration in order to develop their cognitive activities.
- Conducting a study similar to the current study on other samples (primary school teachers, secondary school teachers, principals).
References
ال ياسين ، محمد حسين (2020): طرق التدريس العامة ،المبادئ الاساسية ، مكتبة النهضة ، بغداد .
أبو جادو ، صالح محمد علي ، ونوفل ، محمد بكر ( 2007) : تعليم التفكير بين النظرية والتطبيق ، ط 1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان – الأردن
ابو سليمان ,عبد الحميد احمد(1991) : ازمة العقل المسلم (المقدمة ) ,ط1 ,المعهد العامي للفكر الاسلامي , الرباط
الامين ، شاكر محمود (2005) : الشامل في تدريس المواد الاجتماعية ، دار اسامة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .
الجابري ، كاظم كريم رضا (2011) : مناهج البحث في التربية وعلم النفس ، ط1 ، مكتب النعيمي للطباعة والاستنساخ ، بغداد
جمهورية العراق , وزارة التربية (2017) : المديرية العامة للتخطيط التربوي وبناء المناهج ، بغداد.
الحبيب , بكر تركي عبد الامير(2006): استخدام مدخل التكامل المعرفي في التطوير التنظيمي لمنظمات الخدمة العامة , مجلة بغداد للعلوم الاقتصادية ,العدد 12 , كلية بغداد للعلوم الاقتصادية .
الدمرداش ، سرحان ، ومنير كامل (1972) : المناهج ، دار العلوم للطباعة والنشر ، القاهرة ، مصر .
دي بونو، ادورد ( 2005 ): الإبداع الجاد استخدام قوة التفكير الجانبي لخلق أفكار جديدة ، تعريب باسمة النوري ، ط1، مكتبة العبيكان ، الرياض.
دي بونو، ادورد ( 2010 ): التفكير الجانبي كسر القيود المنطقية ، ترجمة نايف الخوص ، منشورات وزارة الثقافة ، الهيئة العامة السورية للكتاب.
رابعة عبد الناصر مسحل ، واسماء مسعود البليطي (2017) :التكامل المعرفي وعلاقته باساليب التفكير والقدرة على اتخاذ القرار لدى اعضاء هيئة التدريس ، كلية الدراسات الانسانية ، جامعة الازهر.
الربيعي ، شذى قاسم (2003 ) : اثر ثلاث اساليب علاجية في تحصيل طالبات الصف الرابع العام والاحتفاظ به في مادة التاريخ ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ابن رشد ، جامعة بغداد .
الرشدان ،عبدالله ، نعيم حبيب جعيني (1999) : المدخل الى التربية والتعليم ، مطبعة دار الشروق ، عمان ، الاردن .
رشيدي , عمر ( 2016 ) : مفهوم التكامل المعرفي بين العلوم شروطه المعرفية والمنهجية , القاهرة , مصر .
عبيدات ، ذوقان (2006) :البحث العلمي مفهومه وادواته واساليبه ، ط1 ، دار الفكر ، عمان ، الاردن
عبد الرحمن , طه ( 1994) : تجديد المنهج في تقويم التراث , ط1 ,المركز الثقافي العربي , الدار البيضاء , بيروت .
عبد القادر، حامد (1973) : علم نفس التربوي ، ج2 ، دار القومية للطباعة والنشر ،القاهرة ، مصر .
العبسي ، محمد مصطفى (2010) : طرق تدريس الرياضيات ذوي الاحتياجات الخاصة ، دار المسيرة ، عمان ، الاردن .
العجيلي ، صباح حسين واخرون (2001) : مبادئ القياس والتقويم التربوي ، مكتب احمد الدباغ للطباعة ، بغداد , العراق .
العلي ، محمد ناجي حسن (2018): التكامل المعرفي وعلاقته بالوعي بالإبداع لدى طلبة المدارس الثانوية للمتميزين واقرانهم في المدارس العادية دراسة مقارنة ،( رسالة ماجستير غير منشورة ) , الجامعة المستنصرية ، كلية التربية .
عودة ، احمد سليمان (2010 ) : القياس والتقويم في العملية التدريسية ، ط2 ، دار الراتب الجامعية ، بيروت ، لبنان .
العيساوي ، سيف طارق حسين (2014 ) : تعليم التفكير مع الامثلة التطبيقية والاختبارات التفكيرية ، ط1، مكتبة الرضوان ،عمان ، الاردن .
عيسوي ، عبد الرحمن محمد (1999) : القياس والتجريب في علم النفس والتربية ، ط1 ، دار النهضة العربية للطباعة والنشر ، بيروت .
فارس ، امجد كاظم (2021) : الشغف الاكاديمي وعلاقته بالتكامل المعرفي لدى طلبة الجامعة ، مجلة نسق ، العدد 30 ، كلية الامام الاعظم .
محمد ، امال عبد الفتاح (2015) : مهارات التفكير رؤية تربوية معاصرة ، ط1 ، دار الكتاب الجامعي ، بيروت .
المسعودي ، الحسن بن علي (1984) : مروج الذهب ومعادن الجوهر ، ج1 ، ط3 ، دار الاندلس للنشر والتوزيع ، بيروت ، لبنان .
معمريه ، بشير (2007) : بحوث ودراسات متخصصة في علم النفس ، ط1 ، منشورات الجبر ، الجزائر .
مرعي ، توفيق احمد ومحمد بكر نوفل (2008): الصورة الاردنية الأولية لمقياس كاليفورنيا للدافعية العقلية (دراسة ميدانية )على طلبة كلية العلوم التربوية الجامعة الأونروا في الاردن، مجلة جامعة دمشق، المجلد 24، العدد٢
نصر الله ، عمرو عبد الرحيم (2004) : تدني مستوى التحصيل والانجاز المدرسي ، اسبابه وعلاجه ، دار وائل للنشر والتوزيع ،الاردن .
Adams, G (1964): Measurement and Evaluation Education psychology Guidance, Holt, New York.
Baron , R. (1992): Psychology .advising of simon, Schuster, Inc. (3th ed). Boston, London
Giancarlo, C. A., Blohm, S. W., & Urdan, T. (2004). Assessing secondary students' disposition toward critical thinking: Development of the California Measure of Mental Motivation. Educational and Psychological Measurement, 64(2), 347–364.
Giancarlo, Carol. Ann& Facione, Peter A(1998): CM3 - California Measure of Mental Motivation - Test Manual. California Academic Press LLC . .
Piaget, J. (1978): Logic and Psychology, Bssic Books, New YorkU.S.A
Stanly , J. C. & Hopkins, K, D (1972): Educational and psychological measurement and evaluation, new jersey, prentical Hall
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.