Difficulties faced by students in solving mathematical problems for the third grade. Preparation of male and female teachers from the students’ point of view

Authors

  • M. M. Kamal Ismail Ghafoor معهد إعداد المعلمين بعقوبة

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/1/11

Abstract

Most of the students of the Teachers Training Institute, the third stage, suffer from:
Difficulties in solving mathematical problems, and this is what the researcher noticed through his teaching of those
Because of the low grades of their achievement in mathematics, we find that the achievement of a lot of
For students, mathematics is a complex problem for them, and they feel that it is an unsuitable subject
For them and that whatever they do, they will not be good at it, and this problem is clearly noticed whenConfronting students with some mathematical problems, we find them responding to them with some pain and indifference
As a result, (Kogel mens Nigro E.warreng, 1978, p45) generated focus
When the researcher has the idea of ​​conducting a research to identify these difficulties, he has identified the problem of the research
the following question:
1- What are the difficulties faced by students in solving mathematical problems for the third grade preparation?
Male and female teachers from the students' point of view? 2- Are there any statistically significant differences between the difficulties that students face?
And female students?

References

المصادر

المصادر العربية :

١ -أمين ، منى طه(١٩٩٩:(بحث مشكلات حل المسائل الرياضية لدى طلبة الصف

الثاني المتوسط في مادة الرياضيات من وجهة نظر المدرسين ، الجامعة المستنصرية

، مجلة كلية المعلمين ، العدد العشرون .٢ -أبو زينة ، فريد كامل(١٩٨٢:(الرياضيات منهاجها وأصول تدريسها ،دار

الفرقان للنشر والتوزيع ط١ ،عمان .٣ -ألبياتي ، عبد الجبار توفيق وزكريا اثناسيوس (١٩٧٧:(الإحصاء الوصفي

والاستدلالي ،مطبعة الثقافة العالمية ،بغداد .٤ -ألبياتي ، مظفر فاضل ورشيد عبد الرزاق ألصالحي(١٩٨٤ :(الإحصاء التربوي

، مطبعة جامعة بغداد ، بغداد .٥ -جابر عبد الحميد وعايد حبيب(١٩٦٧:(أساسيات التدريس ، مطبعة العاني ، بغداد

.

٦ -السيد ، فؤاد البهي(١٩٧١:(علم النفس الإحصائي وقياس العقل البشري ، ط٢،

دار الفكر ، القاهرة .

٧ -الشارف ، احمد ألعريفي(١٩٩٦:(المدخل لتدريس الرياضيات ، الجامعة

المفتوحة ، طرابلس .٨ – سيد احمد شكري(١٩٨٨:(تطبيقات أسس ومبادئ الإحصاء ، جامعة قطر ،

قطر .

٩ -المعموري ،عصام عبد العزيز والخالدي ،ولاء عبد الرزاق

الصالحي(٢٠٠٦:(الصعوبات التي تواجه طالبات معهد إعداد المعلمات المسائي في

حل المسائل الفيزيائية من وجهة نظرهن ، جامعة ديالى ، مجلة الفتح ، العدد السادس

والعشرون .

١٠ -المقدادي ، احمد محمد(١٩٩٢:(أسباب ضعف الطلبة في الرياضيات من وجهة

نظر كل من (الطالب ومعلم الرياضيات ومشرف الرياضيات)الجامعة الأردنية ،

مجلة رسالة المعلم ، العدد الرابع ، المجلد الثالث والثلاثون ، الاردن١١ -يحيى حامد هندام (١٩٨٢:(تدريس الرياضيات ، دار النهضة العربية ، القاهرة

.

المصادر الأجنبية :

- Good CarterV. (1973)Dictioonary of Educatin,3rd

, ed New

York mogran – Hill

العدد الثامن والاربعون . مجلة الفتح . شباط لسنة ٢٠١٢ م.م. كمال اسماعیل غفور

-٣٢٩ -

- Jhon son & Rising(1972) . Guielines for Teaching Matheaties chap 14

- Kogel mens Nigro E. warreng (1978)Mind over math over

eoming math Annity at the Dation School Lnde Pendent School

- Polya ,G.(1957) How to solve it Princetun University Press

مل

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
م.م.كمال إسماعيل غفور, “Difficulties faced by students in solving mathematical problems for the third grade. Preparation of male and female teachers from the students’ point of view”, jfath, vol. 16, no. 1, pp. 1–17, Aug. 2023.