The Effect of Rally Strategy on Achievement and Self-confidence for the Female Pupils of Fifth Primary Stage in the Subject of Sciences
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/4/1Keywords:
Rally Strategy ، Self- confidenceAbstract
The current study aims at knowing " the Effect of Rally strategy on Achievement and self-confidence for the female pupils of the fifth primary stage in the subject of sciences.
The community of the study is represented by the registered female pupils of the fifth primary stage in the Directorate of Education of Diyala.
The researcher، deliberately، selected Sabra Female Primary School as a field to implement the experiment. Using simple and random selection، Class "A" ، with "33" female pupils، was selected as the experimental group، to be taught the subject of sciences according to Rally strategy. While class "C" ، with "32" female pupils، was selected to represent the controlling group ، to be according to the traditional method.
The researcher used the experimental method with experimental design of partial control and post test which was composed of two groups، experimental and controlling. Equivalences، between both groups، were preformed using the equivalent variables" time age، intelligence، the previous biological information، previous achievement of the subject of sciences and self-confidence scale."
Statistics proved that both groups were equivalent according to the aforementioned variables. Having specified the scientific subjects the researcher designed the behavioral objectives and set the lessons plans for the female pupils of both groups. The achievement test was composed of "30" objective items of multiple choice with for alternatives 'distractors. '
Validity and Psychometric features: " difficulty and easiness factor of the items، the efficiency of distractors " were proved . In addition، stability of the items was also proved using Kuder Richardson، it was 0.85"."
The study was implemented in the first course of academic year "2020-2021". Al-Ghamdi's self-confidence scale was adopted. The scale contains "22" items. Using the statistical means، the results showed the superiority of the female pupils of the experimental group، taught according to Rally strategy، over the female pupils of the controlling group، in achievement and self-confidence. According to the results achieved، the researcher set a group of conclusions،
recommendations and suggestions.
References
أبو زينة ، فريد كامل ( 1992 ) : أساسيات القياس والتقويم في التربية ، ط1 ، مكتبة الفلاح ، الكويت.
احمد السيد ، عبد الحميد مصطفى (2007) : استراتيجيات معاصرة في تعليم الرياضيات وتعلمها ، كلية التربية ، جامعة المنوفية .
الاقصري ، يوسف (2001) : الثقة بالنفس وكيف تقوي ثقتك بنفسك امام الاخرين ، دار الطائف للنشر والتوزيع ، القاهرة .
امبو سعيدي ، عبد الله بن الخميس والحوسنية ، هدى بنت علي (2016) : استراتيجيات التعلم النشط 180 إستراتيجية مع تطبيق الأمثلة ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ،عمان .
براون ، ديك (2010) : شخصيتك المبدعة في اتخاذ القرار ،ترجمة عادل كامل ، دار النشر الاهلية ، عمان .
بيدي ، كاظم رحيم (2016 ) : اثر استراتيجيتي المدرب واوجد الخطأ في اكتساب المفاهيم والتفكير الجغرافيين عند طلاب الاول متوسط ، اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية للعلوم الانسانية ، بغداد .
الجدي ، مروة عدنان (2012) : اثر توظيف بعض استراتيجيات التعلم النشط في تدريس العلوم على تنمية المهارات الحياتية لدى طلبة الصف الرابع في محافظة غزة، رسالة ماجستير منشورة ، جامعة الازهر ، غزة .
حمزة ، حميد مجيد (2002) : استخدام المجمعات التعليمية في تدريس مادة علم الاحياء لطلاب الصف الرابع العام واثرها في تحصيلهم واتجاهاتهم نحو البيئة ، رسالة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد ، كلية التربية ، ابن الهيثم .
الخليلي ،يوسف عبد اللطيف (1997) : تدريس العلوم في مراحل التعلم العام ، دار القلم ، الإمارات.
الزاملي ، علي عبد جاسم ، عبد الله بن محمد الصارمي ، علي مهدي كاظم ( 2009 ) : مفاهيم وتطبيقات في التقويم والقياس التربوي ، مكتبة الفلاح .
الساعدي ، عمار طعمة جاسم (2011) : اثر استخدام التعلم النشط في تحصيل طلاب الصف الثالث متوسط في الرياضيات وميلهم نحو دراستها ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية الاساسية ، جامعة ميسان .
السامرائي ، عفراء صبري (2005) : اثر استخدام التعلم التعاوني في القدرة على حل المسائل الكيميائية واستبقائها لدى طالبات الصف الرابع العام ، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة ديالى ، كلية التربية الاساسية .
سعادة ، جودت احمد ، فواز عقل ، مجدي زامل ، جميل اشتيه ، هدى ابو عرقوب (2006) : التعلم النشط بين النظرية والتطبيق ، دار الشروق، عمان ، الأردن .
السعيد ، رضا مسعد (2007) : استراتيجيـــــات التدريس التعاوني (المجموعات الصغيرة) ، ط2 ، دار الزهراء ،الرياض .
شحاتة ، حسن وزينب النجار (2003) : معجم المصطلحات التربوية والنفسية ، دار المصرية اللبنانية ، القاهرة .
صبري ، ماهر (2002) : الموسوعة العربية لمصطلحات التربية وتكنولوجيا التعليم ، مكتبة الرشد ، للنشر والتوزيع ، الرياض .
الضامن ، منذر (2007) : اساسيات البحث العلمي ، دار المسيرة ، عمـــــــــــــــــــــــــــــــــــــان .
ظاهر ، اميمة محمد (1999) : التحصيل الدراسي وعلاقته بمفهوم الذات لدى طلاب الثانوية الفني ، دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ الصف الاول الثانوي في مدارس دمشق ، رسالة ماجستير غير منشورة ، قسم الارشاد النفسي ، كلية التربية ، جامعة دمشق .
عبد الرحمن ، سعد ( 2008) : القياس النفسي النظرية والتطبيق ، ط 5 ،هبة النيل ، القاهرة .
عبد الرحمن ، انور حسين ، عدنان حقي شهاب زنكنة (2007) : الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية ، دار الحكمة ، بغداد .
عبد المتجلي ، محمد رجاء (1992) : الثقة بالنفس اساس بناء الشخصية ، مجلة الرابطة ،العدد337 .
عبد المجيد ، نبيل عبد الغفور و لفتة ساجدة جبار (2013) : القياس والتقويم ، ط1 ، دار الدكتور للعلوم الادارية والاقتصادية ، شارع المتنبي ، بغداد.
عبيدات ، ذوقان ، كايد عبد الحق وعبد الرحمن عدس ( 1998 ) : البحث العلمي مفهومه وأدواته وأساليبه ، ط1 ، دار الفكر، عمان .
العجيلي ، صباح حسن وآخرون (2001) : مبادئ القياس والتقويم التربوي، ط1، دار الصادق ، بغداد .
عطية ، محسن علي (2018) : التعلم النشط استراتيجيات واساليب حديثة في التدريس ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان .
علام ، صلاح الدين محمود (2000) : القياس والتقويم النفسي والتربوي ، دار الفكر ، القاهرة .
العنزي ، فريح عويد (2001) : المكونات الفرعية للثقة بالنفس والخجل ، دراسة ارتباطيه عامليه ، مجلة العلوم الاجتماعية ، العدد 3 مجلد 29 ، الكويت.
العنزي ، عواد بن صغير (2012) : فعالية برنامج ارشادي في تنمية الثقة بالنفس لدى الايتام بالمرحلة المتوسطة ، رسالة ماجستير ، جامعة الملك عبد العزيز ، جدة .
عودة ، احمد (1999) : القياس والتقويم في العملية الدراسية ، ط 3 ، المطبعة الوطنية ، عمان .
العيسوي ، عبد الرحمن (1974) : القياس والتجريب في علم النفس والتربية ، دار النهضة العربية ، القاهرة .
الغامدي ، صالح يحيى (2009) : اضطرابات الكلام وعلاقتها بالثقة بالنفس وتقديرات الذات لدى عينة من طلاب المرحلة المتوسطة ، رسالة دكتوراه غير منشورة ، مكة المكرمة ، جامعة ام القرى .
الكيلاني ، عبدالله زيد ، نضال كمال الشريفين (2014) : مدخل الى البحث في العلوم التربوية والاجتماعية ، ط 5 ، دار المسيرة ، عمان .
ميخائيل اسعد يوسف (2000) ، الثقة بالنفس ، دار النهضة العربية ، القاهرة.
النعيمي ، سحر اكرم حسن (2004) : اثر استخدام خطة كيلر في التحصيل والثقة بالنفس لدى طالبات الصف الاول متوسط في مادة الجغرافية العامة ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة ديالى ، كلية التربية الاساسية.
اليعقوبي ، حيدر (2013) : التقويم والقياس في العلوم التربوية النفسية رؤيا تطبيقية ، دار الكفيل للطباعة والنشر والتوزيع ، كربلاء المقدسة .
المصادر الأجنبية :
Bloom، B، S، and Associates(1971) : taxonomy of educational Johnson، Ken (2000). Thinking ، Learning، Teaching .
Nunnally ، J.C& Bernstein ، I . H .( 1994 ) . Psychometric Theory . 3ed، McGraw- Hill ،INC Book Company ، New York .
Webster (1976) : Third New International Dictionary of G and C English Language U.S.A ،V.I and 3 ، Chicago ، merriane ، co .
Wilke ،R، (2001) :The effect of active learning on college students achievement ،and self-efficacy in human psychology course for non-majors ، DAI، 61.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.