The effect of the one-time principle strategy on the collection of expression material for fifth grade students

Authors

  • Hussein Hamid Press General Directorate of Education - Baghdad / Rusafa Third

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/27/4/4

Keywords:

one-time principle strategy, achievement, expression

Abstract

The research aims to identify (the effect of the one-time principle strategy on the collection of expression material among the fifth grade students), and to achieve the goal of the research, the researcher adopted an experimental design with partial control, and the research sample was selected from the fifth grade students in Al Manhal Elementary School for Boys, affiliated to the Directorate Baghdad Education - Al-Rusafa III, and the number of fifth-grade students in this school was two divisions (A + B), and by random drawing method, Division (A) represented the experimental group, which numbered (28) students, who were taught the subject of expression according to the one-time principle strategy. Division (B) represented the control group, and its number was (25) students who were taught the subject of expression according to the traditional method used. The researcher identified the scientific material that included (6) topics for the subject of expression from the book of reading the Arabic language to be taught to the fifth grade students for the academic year (2018-2019), and the researcher prepared teaching plans for the topics of the experiment, behavioral goals, and a post-test.

  The researcher used the following statistical methods: (the t-test for two independent samples to find equivalence between the experimental and control groups in the variables (age, degrees of the Arabic language for the previous year, the academic achievement of the parents), the researcher reached a number of results, including: the superiority of the students of the experimental group over the students of the control group In expressive performance, and in the light of the results, the researcher recommended the following: Urging teachers of the Arabic language to use the one-time principle strategy in teaching expression

References

إبراهيم، عبد العليم (1966): الموجه الفني لمعلمي اللغة العربية، ط3، دار المعارف، مصر.

ابن منظور، جمال الدين أبي الفضل محمد بن مكرم(2003): لسان العرب، حققه: عامر أحمد حيدر، مراجعة: عبد المنعم خليل إبراهيم، ج1، المحتوى(أـ ب)، دار الكتب العلمية، بيروت ، لبنان.

أحمد، محمد عبد القادر(1985): طرق تعليم اللغة العربية، مكتبة النهضة، القاهرة ، مصر.

الأعرجي، مرتضى عبد الكاظم(2016): اللغة العربية وطرائق تعليمها، مكتبة اليمامة للطباعة والنشر، بغداد، العراق.

أمبو سعيدي، عبدالله بن خميس، و هدى بنت علي الحوسنية (2016) : استراتيجيات التعلم النشط ، دار المسيرة ، عمان, الأردن .

البجة، عبد الفتاح حسن (1999): أصول تدريس اللغة العربية بين النظرية والممارسة، دار الفكر للطباعة والنشر، عمان، الأردن.

بدوي، رمضان مسعد(2010): التعلم النشط، دار الشروق، عمان، الأردن .

جبير، عدي صبحي(2013): استراتيجيات التعلم النشط، بحث في جامعة بغداد، كلية التربية ابن رشد، بغداد , العراق.

الجعافرة، عبد السلام يوسف(2011): مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها بين النظرية والتطبيق، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

الحلفي، انتصار عودة موسى(2013): اثر استراتيجية إعادة التصريف السياقي في الأداء التعبيري عند تلاميذ الصف الخامس الابتدائي، رسالة ماجستير غير منشورة ، بغداد، العراق.

الدليمي، طه علي، وسعاد عبد الكريم الوائلي(2005): اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية، دار الكتب الحديثة، عمان, الاردن.

الدليمي، عصام حسن(2014): النظرية البنائية وتطبيقاتها التربوية، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن.

رزوقي، رعد مهدي وآخرون( 2005): طرائق ونماذج تعليمية في تدريس العلوم، بغداد ، العراق.

الركابي، جاسب صاحب ياسر(2018):أثر استراتيجية معلوماتي المتسلسلة في الأداء التعبيري عند تلاميذ الصف الخامس الابتدائي، رسالة ماجستير غير منشورة، بغداد، العراق.

الروايضة، صالح محمد، وآخرون(2011): التنكولوجيا وتصميم التدريس، دار زمزم ناشرون وموزعون ، الأردن.

زاير، سعد علي، وإيمان إسماعيل عايز(2011): مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها، مؤسسة مصر مرتضى للكتاب العراقي.

زاير، سعد علي، وسماء تركي داخل(2013): اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية، دار المرتضى للطبع والنشر والتوزيع، بغداد، العراق.

زاير، سعد علي وآخرون(2014): الموسوعة التعليمية المعاصرة، الجزء الأول ، الجمعية العراقية للدراسات التربوية والنفسية، بغداد ، العراق.

زاير، سعد علي، وخضير عباس جري(2015): تصميم التعليم وتطبيقاته في العلوم الإنسانية، مكتبة نور الحسن، بغداد ، العراق.

زاير, سعد علي, ورائد رسم يونس(2016): اللغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها, الدار المنهجية للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.

الساموك، سعدون محمود، وهدى علي جواد الشمري(2005): مناهج اللغة العربية وطرق تدريسها، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

السفاسفة, عبد الرحمن إبراهيم(2011): طرائق تدريس اللغة العربية ,مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع,الكويت.

الشمري، ماشي بن محمد. (2011): ( 101)استراتيجية في التعلم النشط، وزارة التربية والتعليم، السعودية.

طاهر, علوي عبد الله(2010): تدريس اللغة العربية وفقاً لأحدث الطرائق التربوية, ,دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.

عاشور, راتب قاسم, محمد فخري مقدادي(2009): المهارات القرائية والكتابية طرائق تدريسها واستراتيجياتها ,ط2,دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.

عبد الوهاب، فاطمة(2005): فاعلية استخدام بعض استراتيجيات التعلم النشط في تحصيل العلوم وتنمية مهارات التعلم مدى الحياة والميول العلمية لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي، مجلة التربية العلمية ، مجلة علمية محكمة، المجلد الثامن، العدد الثاني.

عبدالرحمن، أنور حسين، وعدنان حقي زنكنه(2007): الأنماط المنهجية وتطبيقها في العلوم الإنسانية والتطبيقية، بغداد, العراق.

عطية, علي محسن(2010): استراتيجيات ما وراء المعرفة في فهم المقروء ,دار المناهج للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.

عطية, محسن علي(2008): مهارات الاتصال اللغوي وتعليمها, دار المناهج للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.

القرشي، احسان كاظم شريف(2007): الطرائق المعلمية والطرائق اللامعلمية في الاختبارات الإحصائية، مطبعة الديوان، بغداد، العراق.

قطامي، يوسف(2013): استراتيجيات التعليم والتعلم المعرفي، دار المسيرة للطباعة والنشروالتوزيع، عمان، الاردن.

القلقشندي، احمد بن علي( 1987): صبح الأعشى في صناعة الانشاء، جـ1، دار الكتب العلمية ، بيروت, لبنان.

الكخن، أمين( 1992) :" دليل أبحاث ميدانية في تعليم اللغة العربية في مرحلة التعليم الأساس "، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، تونس.

اللقاني، أحمد حسين( 1995): معجم المصطلحات التربوية المعرفة في المناهج وطرق التدريس، عالم الكتب، القاهرة, مصر.

المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم(1983): تطوير مناهج تعليم القواعد النحوية وأساليب التعبير في مراحل التعليم العام ، تونس.

الوائلي, سعاد عبد الكريم(2004): طرائق تدريس الأدب والبلاغة والتعبير بين التنظير والتطبيق , دار الشروق للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.

وزارة التربية(1996): تطوير التربية في العراق من سنة( 1992ـــ 1995)، مديرية وزارة التربية رقم(1)،بغداد, العراق.

Published

2023-12-31

How to Cite

[1]
حسين حميد بريس, “The effect of the one-time principle strategy on the collection of expression material for fifth grade students”, jfath, vol. 27, no. 4, pp. 92–113, Dec. 2023.