The impact of the similarities strategy on the acquisition of historical concepts among fifth grade female students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/1/12Abstract
The problem of the research lies in the fact that the students of the same primary stage find it difficult for them to select concepts.
The main aspects of the content of the materials, the difficulty of acquiring them, and the ignoring of some teachers of the methods
and advanced strategies.
The research aims to identify the effects of the similarities strategy in the acquisition of concepts.
history of fifth grade female students, and put the null hypothesis, which states:
Similarities and the group that is taught in the usual way in the extent of acquiring concepts, there are no statistically significant differences between the group that is taught according to a strategy
historical.The researcher used the experimental approach, and the research sample was selected from (60) female students in
In the fifth grade of primary school, it is indicated for the year 2010-2011, and it has been distributed to two groups.
Each of them included (30) equal schoolgirls in the variables of age, intelligence, and parental achievement.
And the pre-test, the first one was studied according to the similarities strategy and the second one was studied by the method
The research tool was prepared, which is an achievement test of the multiple choice type
Its validity was verified, the difficulty coefficient and the discriminatory power of its paragraphs were extracted, and a procedure was conducted.
Stability based on the use of the Codder Rhett-Shardson equation (20) and a value of (0.86) and it is a constant.
And the stability was extracted according to Pearson's correlation coefficient, which was (0.87), and the test reached 40 paragraphs
References
المصادر العربية :
العدد الثامن والاربعون . مجلة الفتح . شباط لسنة ٢٠١٢ أ.د. عبد الرزاق عبد الله زیدان
انوار فاروق شاكر
-٢٧١-
١ .القران الكريم
٢ .السنة الشريفة
٣ .أبو رياش، حسين محمد، وآخرون، أصـول استراتيجيات التعلم والتعليم ،النظريـة
والتطبيـق، ط١ ، الإصدار الأول ، عمان ، ٢٠٠٩.
٤ .امطانيوس، ميخائيل ، القياس والتقويم في التربية الحديثة، سوريا، منشورات جامعة
دمشق،١٩٩٧
٥ .بوقس، نجاة عبد االله محمد، نموذج لبرنامج تدريبي في تنمية مهارات تدريس المفاهيم
العلمية بكليات التربية، الدار السعودية للنشر والتوزيع ،٢٠٠٢ .
٦ .الوهر ، محمد، درجة معرفة معلمي العلوم النظرية البنائية واثر تأهيلهم الأكاديمي
والتربوي وجنسهم عليها ، مجلة البحوث التربوية العدد (٢٢ ،(جامعة قطر،٢٠٠٢ .
٧ .حميدة، إمام مختار، وآخرون ، تدريس الدراسات الاجتماعية، ج٢،ط١ ،القاهرة ،مكتبة
زهراء الشرق ، ٢٠٠٠ .
٨ .غالب ، حنا ، مواد وطرائق التعليم في التربية المتحدة، ط٢،بيروت، دار الكتب اللبناني،
١٩٧٠
٩ .ألشمري، هالة حازم كامل اثر استخدام تصميم انموذج تعليمي – تعلمي للاندا في
اكــتساب طالبات الخامس الادبي للمفاهيم الجغرافية والاحتفاظ بها، رسالة ماجستير غير
منشورة، العراق، جامعة بغداد، كلية التربية، ٢٠٠٢ .
١٠.الشكرجي، لجين سالم مصطفى محمد، اثر استخدام المجمعات التعليمية وفرق التعلم في
التحصيل والاتجاهات نحو الجغرافية لطالبات الصف الخامس الاعدادي في مدينة
الموصل، رسالة دكتوراه غير منشورة، العراق ،جامعة الموصل، كلية التربية،٢٠٠٥ .
١١.ترجمة نوفل،شيرين، تأليف . Kyriacou Chris .مهارات التدريس الأساسية، ،ط١،
الإمارات العربية المتحدة،دار الكتاب الجامعي ، ٢٠٠٤ .
١٢.زيتون،عايش محمود، أساليب تدريس العلوم ، ط١ ،عمـان ،دار المشرق للتوزيع والنشر
.١٩٩٤ ،
١٣.القباطي،عبد االله عبد سليم،المفاهيم الشائعة الخطأ لدى طلبة الصف الرابع الثانوي في مادة
الفيزياء في مدينة عدن، الجمهورية اليمنية،رسالة ماجستير غير منشورة، ١٩٩٦ .
١٤.الحيلة، محمد محمود، تكنولوجيا التعليم بين النظرية والتطبيق، ط١ ،عمان،دار
المسيرة،١٩٩٨
١٥.الصانع، محمد إبراهيم، مناهج العلوم والثقافة العلمية في ضوء متطلبات العصر، المؤتمر
العلمي الخامس عشر، الجمعية المصرية، القاهرة، ٢٠٠٣ .
١٦.الشامل في تدريس المعلمين، تصميم التدريس،مؤسسة رياض للتربية والتعليم،ط١ ،لبنان
، دار الورق للنشر والطباعة، ٢٠٠٣ .
١٧.الالوسي ، أكرم ياسين محمد ، اثر أربع استراتيجيات قبليه في تنمية التفكير الناقد
والاستبقاء لدى طالبات معاهد إعداد المعلمات في مادة التاريخ ، أطروحة دكتوراه، كلية
التربية، ابن رشد، جامعة بغداد،٢٠٠٥ .
١٨.السبحي،عبد الحي أحمــد و بنجر،فوزي صالح، أسس المناهج المعاصرة،جدة،مكتبة دار
http://www.dahsha.com/viewarticle.php الالكتروني الموقع على.م١٩٩٧،جدة
العدد الثامن والاربعون . مجلة الفتح . شباط لسنة ٢٠١٢ أ.د. عبد الرزاق عبد الله زیدان
انوار فاروق شاكر
-٢٧٢-
١٩.الراوي، فاروق، وآخرون، التاريخ القديم للوطن العربي، مطبعة الصفري،١٩٩٩
٢٠.الهاشمي، علي ربيع حسين، اثر تحريك الأنشطة الصفية في اكتساب تلاميذ الصف
الخامس الابتدائي للمفاهيم العلمية واستبقائها، الجامعة المستنصرية، كلية المعلمين، رسالة
ماجستير غير منشورة، ٢٠٠٢ .
٢١.يعقوب ، غسان، تطور الطفل عند بياجيه، دار الكتاب ،١٩٧٣
٢٢.السعدي، فراس نبيل محمود، اثر المناقشة بتمثيل الأدوار في تحصيل تلاميذ الصف
الخامس الابتدائي في مادة التاريخ العربي الإسلامي، جامعة ديالى، كلية المعلمين، رسالة
ماجستير غير منشورة، ٢٠٠٢
٢٣.الهاشمي، علي ربيع حسين، اثر تحريك الأنشطة الصفية في اكتساب تلاميذ الصف
الخامس الابتدائي للمفاهيم العلمية واستبقائها، الجامعة المستنصرية، كلية المعلمين، رسالة
ماجستير غير منشورة، ٢٠٠٢
٢٤.سعيد،عاطف،وعبد االله،محمد، الدراسات الاجتماعية، ط١ ،القاهرة،الفكر العربي، ٢٠٠٨
٢٥.مسلم، صحيح، المنهاج في شرح صحيح مسلم بن الحجاج، ج٤ ،مكتبة العصرية،
بيروت،٢٠٠٩
٢٦.الرفيدي، حسن محمد، فاعلية إستراتيجية التشبيهات في تعديل التصورات البديلة عن
المفاهيم العلمية لدى طلاب الصف السادس الابتدائي بمحافظة القنفذة، رسالة ماجستير،
كلية التربية، عمان، ٢٠٠٨ .
٢٧.الأغا، إيمان اسحق، اثر استخدام إستراتيجية المتشابهات في اكتساب المفاهيم العلمية
والاحتفاظ بها لدى طالبات الصف التاسع الأساسي ،الجامعة الإسلامية،غزة، ٢٠٠٧ .
٢٨.قنديل، احمد، التدريس ألابتكاري، دار الوفاء للطباعة والنشر، المنصورة، ١٩٩٢ .
٢٩.زيتون،عايش محمود، أساليب تدريس العلوم ، ط١ ،عمـان ،دار المشرق للتوزيع والنشر
١٩٩٤ ،
٣٠.حافظ. بطرس، صعوبات التعلم ، كلية التربية، رياض الأطفال، جامعة القاهرة ، القاهرة
.١٩٩٩ ،
٣١.سليمان،السر احمد محمد، البحث العلمي عن الموهوبين في العالم العربي اتجاهاته
والصعوبات التي تواجهه ، المؤتمر العلمي الإقليمي ، جدة، السعودية، ٢٠٠٦ .
٣٢.الشريف. كوثر عبد الرحيم شهاب، المدخل المنظومي والبناء المعرفي، بحث تجريبي،
كلية التربية بسوهاج، جامعة جنوب الوادي، ٢٠٠٩ .
٣٣.الدليمي، محمد عبد غيدان،تقويم منهج التاريخ للمرحلة الابتدائية في العراق في ضوء
معايير محددة ، جامعة بغداد، كلية التربية، ابن رشد، أطروحة دكتوراه غير منشورة،
.٢٠٠٢
٣٤.نزال،شكري حامد، مدى اكتساب تلاميذ الصفوف الرابع والخامس والسادس في دبي
للمفاهيم الواردة في الكتب الدراسية للدراسات الاجتماعية المقررة للعام الدراسي
١٩٩٩/٢٠٠٠ واثر كل من الجنس والصف الدراسي فـــي ذلك،مجلة العلوم
التربوية،دراسات،المجلد (٢٩ (العدد(١ ،(الجامعة الأردنية ، الأردن، ٢٠٠٠ .
٣٥.عطية،محسن علي، الإستراتيجية الحديثة في التدريس الفعال، عمان . الأردن ،دار صفاء
للنشر والتوزيع، ٢٠٠٨
العدد الثامن والاربعون . مجلة الفتح . شباط لسنة ٢٠١٢ أ.د. عبد الرزاق عبد الله زیدان
انوار فاروق شاكر
-٢٧٣-
٣٦.ذياب،أنيسة، البنائية في تدريس العلوم،دورات التربية في إثناء الخدمة ،ط١،عمان . دائرة
التربية والتعليم، الاونروا ، ٢٠٠٢ .
٣٧.شهاب،منى، والجندي، أمينة ، تصحيح التصورات البديلة لبعض المفاهيم العلمية
باستخدام نموذجي التعلم البنائي والشكلV لطلاب الصف الأول الثانوي في الفيزياء
واتجاههم نحوها، الجمعية المصرية للتربية العلمية، المؤتمر العلمي الثالث (٢٥-٢٨ (
يوليو ، المجلد ٢ ،الإسماعيلية، ١٩٩٩
٣٨.قطامي،يوسف ، ونايفة ، قطامي،نماذج التدريس الصفي، ط١،عمان، الأردن،١٩٩٣
٣٩.سرايا، عادل ،تكنولوجيا التعليم المفرد وتنمية الابتكار،دار النشر في القاهرة، ٢٠٠٧ .
٤٠.طلبة،جودة احمد، الاتجاهات الحديثة في تدريس العلوم للطلاب الموهوبين، اللجنة العلمية
الدائمة لمناهج التدريس،٢٠٠٤
٤١.الحيلة، محمد محمود ، مهارات التدريس الصفي، ط٢ ،عمان ،دار المسيرة ، ٢٠٠٧ .
٤٢.الهادي،جودت ،وعزت،عبد. نظريات التعلم وتطبيقاتها التربوية، الدار العلمية الدولية ،
الأردن، ٢٠٠٠ .
٤٣.عبد الرحمن، أنور حسين، والصافي،فلاح محمد حسن، طرائق تدريس العلوم التربوية
والنفسية،ط١ ،بغداد ،دار التأميم، ٢٠٠٦
٤٤.الكبيسي، وهيب مجيد،والداهري صالح حسن ، المدخل في علم النفس
التربوي.ط١.الأردن.مؤسسة حمادة للخدمات والدراسات الجامعية.دار الكندي
للنشر.٢٠٠٠ .
٤٥.العقبي، باسم عبد الجبار كاظم، اثر استخدام انموذج هيلدا تابا في اكتساب المفاهيم
الجغرافية والاتجاه نحو المادة لدى طلاب الصف الثاني المتوسط، ديالى،٢٠٠٤
٤٦.طاهر، علوى، مدى اكتساب التلاميذ والتلميذات لبعض المفاهيم التاريخية المتضمنة في
كتاب ( تاريخ العرب الحديث والمعاصر) المقرر للصف التاسع الأساسي،رسالة
ماجستير،المركز الوطني للمعلومات،اليمن،٢٠٠٤ .
٤٧.النداوي، سميرة محمود، اثر التدريس بتحريك الأنشطة الصفية في اكتساب المفاهيم
التاريخية واستبقائها لدى طالبات الصف الثاني المتوسط، العراق، الجامعة المستنصرية،
كلية التربية، ٢٠٠٧.
٤٨.الروسان ،سليم سلامة وآخرون ، مبادئ القياس والتقويم وتطبيقاته التربوية والإنسانية
،جمعية عمال المطابع التعاونية ،عمان ،الاردن ،١٩٩١
٤٩.الخولي ، محمد علي : قاموس التربية ، ط١ ، بيروت ، دار العلم للملايين ، ١٩٩٨ ..
٥٠.فيركسون،جورج أي، التحليل الإحصائي في التربية وعلم النفس، ترجمة هناء محسن
العكيلي، بغداد، دار الحكمة، ١٩٩١
٥١.دوران، دورين، أساسيات القياس والتقويم في تدريس العلوم، ترجمة محمد سعيد
صباريني ، دار التربية ، جامعة اليرموك، اربد، ١٩٨٥ .
٥٢.الإمام ، مصطفى محمود وآخرون، التقويم والقياس ، وزارة التعليم العالي، بغداد،
.١٩٨٨
المصادر الاجنبية :
العدد الثامن والاربعون . مجلة الفتح . شباط لسنة ٢٠١٢ أ.د. عبد الرزاق عبد الله زیدان
انوار فاروق شاكر
-٢٧٤-
- Booth. M .Ages and concepts. A. Critique of the Piagetian
Approoch to History Teaching .In PorIaI .C.(ed) .The History
curriculum for Teachers .The Flamer Press.Iondon.1987
- Anderson .Neil. The Role of Met cognition in second language
Teaching and learning Eric Digest Eric Identifier .2002
- Harre.H.R.philosophical issues &conceptual change .Theory in
to practice. 1971.
- -Herges heimecutting to the essence : concept in social studies.
social studies Review .2000
- Joyce, W .and Weil, Models of teaching. Englewood Elffs.
“M.1986
- Adams .Dennlsm m :& Hamm .Mary E. cooperative learning
critical thinking and collaboration across the curriculum. Charles .C
Thomas pu.blisher speingfield.llinois.USA.1961
- Gronlund, N.E. Measurement and Evaluation in teaching,
Fourth edition, collier Macmillan Canada Ltd U.S.A. 1987.
Abstract Search:-
The problem with the research, said pupils the primary stage is
difficult to them the selection of the key concepts of the content of
the materials, and the difficulty of acquiring it, and ignore some of
the teachers methods and new strategies developed. In order to
search to identify the impact of strategic similarities in the
acquisition of historical concepts to pupils fifth grade primary and
put null hypothesis, which states: -
- No statistically significant differences among the group that is
considering the similarities and according to the strategy group is
considering the usual way in the acquisition of historical concepts.
The researcher used the experimental method was chosen as the
research sample of (60) fifth grade pupil at primary school in
Diyala for the year 2010-2011, has to abide by two sets each
comprising (30) schoolgirl in a variable equal age and intelligence
and the collection of parents.
العدد الثامن والاربعون . مجلة الفتح . شباط لسنة ٢٠١٢ أ.د. عبد الرزاق عبد الله زیدان
انوار فاروق شاكر
-٢٧٥-
And pre-testing, she studied first according to the strategy the
similarities and examined the second in the usual way, was the
preparation of search tool is a test of the type of multiple-choice
has been to verify truthfulness, and extract the coefficient of
difficulty and strength discriminatory paragraphs, and a
consistency using the equation Cooder Richardson (20) and
amounted to (0 0.86), which is highly reliable and extract stability
according to the Pearson correlation coefficient to (0.87)
The total test paragraph 40.
Was also prepared concepts and behavioral objectives, plans and
applied experience on 10.7.2010 and continued to the first chapter
and then applied the achievement test on 03.01.2004 and the
results showed: -
and there is a statistically significant difference between the
experimental group first examined the strategy of the similarities
and the control group, who studied in the usual way in the
acquisition of concepts for the experimental group first.
And exited the researcher Baltnusiat the following: - adoption of
a strategy similarities in the teaching of history to fifth grade
primary school because of its many benefits such as the
development of thinking and accuracy of observation and
comparison of concepts through the presence of similarities and
differences, which helps in the speed of acquisition.
Aqtraan and studies similar to the current study are: -
a descriptive study to see how close or move away methods of
teaching at the primary stage strategy for simila
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 أ.د. عبد الرزاق عبد االله زيدان، انوار فاروق شاكر

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.