(Emotional balance and its relationship to parental psychological control)
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/4/12Keywords:
to parental psychological control- Emotional balanceAbstract
The current research aims to identify:
- 1- The degree of emotional balance among middle school students.
2- The degree of parental psychological control among middle school students.
3- The relationship between emotional balance and parental psychological control among middle school students.
4- The difference in the relationship between emotional balance and parental psychological control among middle school students according to the gender variable (males-females).
To achieve the objectives of the research, the researcher adopted a scale (Baker Paper 1996) translated by (Bandar 2020) consisting of (26) items and three alternatives to measure parental psychological control. After applying the two scales to the research sample consisting of (200) middle school students. The results showed that the degree of emotional balance among middle school students was (low) and the degree of parental psychological control was (high). As for the relationship between the two variables, it is an (inverse) relationship. The results also showed that there were no statistically significant differences between the two variables according to the gender variable.
References
الأشول، عز الدين. (1989): علم النفس النمو ، مكتبة الأنجلو المصرية، بدون طبعة، القاهرة ، مصر.
بندر ، زينة شهيد علي ، 2020، السيطرة النفسية الوالدية والقلق الاساس وعلاقتهما بالعجز المتعلم لدى طلبة المرحلة المتوسطة ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة ديالى
التميمي ، محمود كاظم (1999) خبرات الاسر المؤلمة وعلاقتها بالاتزان الانفعالي لدى الاسرى العراقيين العائدين ، كلية الاداب ، الجامعة المستنصرية . (اطروحة دكتوراه غير منشورة)
جرادات، عبد الكريم، الجوارنة، أحمد يحيى.(2014): علاقة أساليب المعاملة الوالدية بالاعراف الاكتئابية وسمة القلق، مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، المجلد الثاني عشر، العدد الرابع.
حمزة، مختار.(1982): أسس علم النفس الاجتماعي، دار البيان العربي للطباعة والنشر، جدة، بدون طبعة.
الداهري، صالح حسن، و الكبيسي وهيب مجيد(1998) علم النفس العام، ط1، اربد، الأردن، دار الكندي للنشر والتوزيع.
الريماوي، محمد والتل رشادية العتوم،عدنان وعلاونه، شفيق والبطش ،محمد وليد والزغول، رافع، واخرون.(2004): علم النفس العام، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، ط2،عمان ، الأردن.
الزبيدي، براء محمد حسن.(2011): نمط الشخصية السائد وعلاقته بالاتجاهات العصابية (مسايرة، عدوان،انسحاب) لدى طلبة جامعة بغداد، كلية التربية للبنات ،جامعة بغداد ، اطروحة دكتوراه (غير منشورة) ، العراق.
عودة ، احمد سليمان وملكاوي، فتحي حسن ، 1992 ، اساسيات البحث العلمي في التربية والعلوم الانسانية ، مكتبة الكناني ، اربد
غازدا، جورج. أم (1986): نظريات التعلم. ج2. ترجمة علي حسين حجاج. سلسلة عالم المعرفة. المجلس الوطني للثقافة والفنون. الكويت.
فرويد ، سيجموند (1967) حياتي والتحليل النفسي ، ط2 ، ترجمة مصطفى زيود وعبدالمنعم المليجي ، دار المعارف بمصر ، القاهرة .
النافع، عبد الله (2002): اكتشاف الموهبة ورعاية الموهوبين. الناشر مكتب التربية العربي لدول الخليج. الرياض.
يوسف ميخائيل اسعد (1968): رعاية المراهقين. دار غريب. القاهرة.
المصادر الانكليزية
Barber ,B. (1996) . Parental Psychological Control : Revisiting a neglected construct . Child Development , 67, 3296-3319.
Barber ,B .& Harmon , E. (2002) .Violaing the self : Parental Psychological control of cgildren and adolescents . In B .K
Grusec , J. E.,& Davidov, M. (2007). Socialization in the family: The roles of parents. In J.E. Grusec & P.D. Hastings (Eds). Handbook of socialization theory and research (pp. 284 – 308). New York : Guilford
Erikson, E. H (1963) Children and society, Norton, New York.
Hjell, Iarry. A & Ziegler. O. J (1976) personality theories Basic assumptions, research and application, McGraw-Hill Book com, New York.
Hogan, robert (1976) personality theory. The peron logical tradition, prentic-Hall, New Jersey.
Schaeferـ,R.(1977) .The role of the mother in early social development, Mcgurk, H(ed) methuer and, coltd.. London.
Schaefer, E.S.( 1965) .A Configuational analysis of childrens reports of parent behavior . Journal of consulting psychology 29, 52 -557.
Samuel, Willim (1981) personality, searching for the source of Human behavior, McGraw-Hill inc, New York.
Sternberg R. & Williams , w . (2004) ((Educational Psychology)) Allyn & Bacon.
Steinberg , L., Lamborn , S.D ., Dornbusch , S. M .,& Darling ,N.(1989) . Impact of parenting practices on adolescent achievement : Authoritative parenting , school in volvement, and encouragement to succeed. Child Development ,63, 1266-1281.
Sears, R,(1967) : Relation of Early socialization Experiences to self concept and Gender Rolein childhood, child Development, Vol. 41. Pp.69-57.
Roth, G., Asosor, A., Niemiec, C. P., Ryan, R . M .,& Deci , E. L. (2009) . The emotional and academic consequences of parental conditional regard : comparing conditional positive regard, conditional negative regard, and autonomy support as parenting practices. Developmental psychology 45,1119- 1142.
Johanson , R. C. & Medinnus, G.R. (1969) : Child psychology Behavior and Development , Newyork , John Wiley sons.
Helen W. Boigon . ( 1964) Horneys concept of Basic Anxiety its Relationship to the Phenomenon of Violence , The New York Academy .
Deilman J. Ecattle , R .be (1982) : Harpper & Rhades, P.A.67.20.
Ryan ــ, Deci, E. L., Grolnick, W.S .,& La Guardia , J. G. (2006). The significance of autonomy and autonomy support in psychological development and psychopathology . In D. Cicchetti & D. Cohen (Eds), Developmental psychoathology (2nd) ed Theory and methods (Vol. 1, pp. 795-849). New York : Wiley.
Barber ,B . K ., & Shagle , S.C(1992) . Adolescent problem behaviors : A social- ecological analysis. Family perspective, 26,493-515.
Costa ,S., Soenens, B., Gugliandolo , M. C., Cuzzocrea, f., & Larcan ,R. (2015) . The mediating role of need satisfaction in associations between parebtal psychological control and internalization problems: A study among Italian college students. Journal of Child Family Studies , 24, 1106- 1116
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.