The impact of the (V.A.R.K)model in acquiring grammatical concepts among students of the fourth scientific grade

Authors

  • Khalid Najee Ahmed General Directorate of Education / Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/27/4/13

Keywords:

(v.a.r.k) acquire grammatical concepts

Abstract

        The current  research  aims  to find out  the  impact  of  the  (v.a.r.k)model  in acquiring   grammatical  concepts  among  fourth  grade  students ,  by  venifying  the  following  zero  hypothesis : ( there   are  no  statistically  significant differences at  the level  (0,05) between  the  mean  scores  of the  experimental  group students  who will  study  the subject of grammatical concepts  using  the   ( v.a.r.k) model  and  mean  scores  of the  students   of  the  control  group  who will  study  the  same  subject  in  the  traditional  way  in  the  post  test .

        The researcher  followed   the   experimental  approach  in  finding  out  the  effect  of  the   (v.a.r.k) model  in  acquiring  grammatical   concepts  among  fourth   grade  students   . The researcher  adopted  an  experimental  design   with  partial   control . The  current  research   sample  consisted   of  (46)  fourth   grade   students   distributed   into  two   groups , in an  international   way   from  Al-Tala'a Al Nadeed  preparatory    school   for   boys.   The  researcher  rewarded  the  two  groups  in a number of  variables .

     For  the  purpose  of  achieving  the  goal of  the researcher, he  prepared  an achievement  test  consisting  of (30) objective  items  and  the  apparent  validity   and   validity   of  the  content  were  verified. The  difficulty   coefficient   the  discrimination   coefficient  and the effectiveness  of  alterative  were  extracted  and  then  to  find the  stability  of  the  achievement   test  items  by  the  half term method , and the  spearman  brown  equation  and  the  extent   equation  . The size  of  the effect  and  after  collecting  and  correcting   the  data    according   to  the  correction  key  for the   achievement   test   and  analyzing  it  statistically   using  the  T-test for two  independent  samples,  the  research appeared  asfollows  :( there is a statistically significant  between the mean scores of the  students  of the experimental  group that  studied  according  to  the  (v.a.r.k ) model  , and the  scores  of the  students  of  the  control  group  that  studied  according   to the .v.a.r.k. model. It was  studied  according   to the  traditional  method  in the  post  achievement  test,  in favor of the  experimental  group .

        At the  end  of the  experiment,  the researcher  came  out  with  a set of  conclusions,  recommendations  and  proposals  in  which he confirmed  the  effectiveness   of the ( v.a.r.k) model   in improving   the  level  of  students   in  acquiring  grammatical   concepts

References

ابراهيم ، احمد جمعة احمد (2011 ) فعالية برنامج قائم على نموذج ( دن ودن ) لاساليب التعلم في تنمية مهارات القراءة والاتجاه نحوها لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالصف الاول الاعدادي الازهري ، مجلة كلية التربية ، العدد /43 ، جامعة طنطا ، ص1ــــ 48 .

ابن منظور، جمال الدين محمد بن مكرم الانصاري (ت /711هـ ) لسان العرب ، طبعة اعتنى بتصحيحها عبد الوهاب ، امين محمد واخرون ، ط4 ، دار صادر ، بيروت .

ابو مغلي ، سميح (1986) الاساليب الحديثة لتدريس اللغة العربية ، ط2 ، عمان – الاردن .

ابو مغلي ، سميح (1986) الاساليب الحديثة لتدريس اللغة العربية ، ط2 ، عمان – الاردن .

الانبار للعلوم الانسانية ن العدد /2 العراق ، 2013 م .

البياتي ، عبدالجبار توفيق وزكريا اثناسيوس (1977) الاحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس ، مطبعة فوستر الثقافة العمالية ، بغداد .

الخزاعلة, محمد سلمان فياض وآخرون , , 2011 طرائق التدريس الفعال , ط, 1 دار الصفاء, عمان .

الخوالدة, ناصر احمد, وعبد يحيى إسماعيل , 2001 ، طرائق تدريس التربية النحوية وأساليبها وتطبيقاتها العلمية, مكتبة الفالح للنشر والتوزيع , عمان .

الدليمي ،طه علي حسين ، وسعاد عبد الكريم عباس ،اللغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن ،2005 م .

الذويخ ، نورة صالح (2016 ) انماط التعلم ،ط1 ، المملكة العربية السعودية.

الرواضية ، صالح محمد وحسن علي بني دومي وعمر حسين العمري ، (2011 ) التكنولوجيا وتصميم التدريس ، ط1 ، زمزم ناشر وموزع ، عمان ، الاردن .

الروسان ، سليم سلامة وآخرون (1992) مبادئ القياس والتقويم وتطبيقاته التربوية والانسانية ، ط1 ، المطابع التعاونية ، عمان .

زاير ، سعد علي ، ايمان اسماعيل عايز ، مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها ، ط1 ، دار صفاء للنشر ، عمان ، 2016 م .

الزهيري ، حيدر عبدالكريم ( 2017 ) مناهج البحث التربوي ، ط1 ، مركز ديبونو لتعليم التفكير للنشر ، عمان ، الاردن .

زيتون, عايش محمود , ( ( 1994 اساليب تدريس العلوم, ط, 1 دار الشروق للنشر والتوزيع , عمان – الاردن.

الظفيري, بشرى هباد ،( ,( 2010تأثير استراتيجية دورة التعليم المعدلة 5E'S على التحصيل . التفكير االبداعي عند طالبات الصف الخامس االبتدائي في مادة العلوم , كلية العلوم , جامعة الشرق األوسط – الكويت , رسالة ماجستير عمان ، الاردن .

عودة ، احمد سليمان (1998) القياس والتقويم في العملية التدريسية ، ط2 دار الامل للنشر والتوزيع ، اربد – عمان .

الكيلاني، عبدالله زيد ونضال كمال (2014 ) مدخل الى البحث في العلوم التربوية والاجتماعية ، اساسياته ، مناهجه ، تصاميمه ، اساليبه الاحصائية ، ط3 ، دار الميسرة للنشر ، عمان .

محمود، محمد شاكر ، دور المعلم في تنمية التفكير الابداعي لدى الطلبة ، مجلة جامعة

المشهداني ، احمد عبد الستار ، اثر استعمال أنموذجي ثيلين وكمب في اكتساب المفاهيم التاريخية والاحتفاظ بها لدى طالبات معهد إعداد المعلمات ، أطروحة دكتوراه ، كلية التربية / بن رشد ، جامعة بغداد ، 2008 م .

الهاشمي، علي ربيع،(2013 ) الانشطة الصفية والمفاهيم العلمية ، ط1 ،دار غيداء للنشر ، الاردن .

وزارة التربية ، نظام المدارس الثانوية ، المديرية العامة للتعليم الثانوي ، مديرية الشؤون الفنية ، العراق ، 2015 م

Gonzalez, David (2012) The Art of solving problems comparing the similarities and differences metween creative problem solving ( cps) lateral thinking and synectice master of science, state university of new york buffalo state college international center for studies in creativity.

Published

2023-12-31

How to Cite

[1]
خالد ناجي احمد, “The impact of the (V.A.R.K)model in acquiring grammatical concepts among students of the fourth scientific grade ”, jfath, vol. 27, no. 4, pp. 279–302, Dec. 2023.