The impact of the (V.A.R.K)model in acquiring grammatical concepts among students of the fourth scientific grade
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/4/13Keywords:
(v.a.r.k) acquire grammatical conceptsAbstract
The current research aims to find out the impact of the (v.a.r.k)model in acquiring grammatical concepts among fourth grade students , by venifying the following zero hypothesis : ( there are no statistically significant differences at the level (0,05) between the mean scores of the experimental group students who will study the subject of grammatical concepts using the ( v.a.r.k) model and mean scores of the students of the control group who will study the same subject in the traditional way in the post test .
The researcher followed the experimental approach in finding out the effect of the (v.a.r.k) model in acquiring grammatical concepts among fourth grade students . The researcher adopted an experimental design with partial control . The current research sample consisted of (46) fourth grade students distributed into two groups , in an international way from Al-Tala'a Al Nadeed preparatory school for boys. The researcher rewarded the two groups in a number of variables .
For the purpose of achieving the goal of the researcher, he prepared an achievement test consisting of (30) objective items and the apparent validity and validity of the content were verified. The difficulty coefficient the discrimination coefficient and the effectiveness of alterative were extracted and then to find the stability of the achievement test items by the half term method , and the spearman brown equation and the extent equation . The size of the effect and after collecting and correcting the data according to the correction key for the achievement test and analyzing it statistically using the T-test for two independent samples, the research appeared asfollows :( there is a statistically significant between the mean scores of the students of the experimental group that studied according to the (v.a.r.k ) model , and the scores of the students of the control group that studied according to the .v.a.r.k. model. It was studied according to the traditional method in the post achievement test, in favor of the experimental group .
At the end of the experiment, the researcher came out with a set of conclusions, recommendations and proposals in which he confirmed the effectiveness of the ( v.a.r.k) model in improving the level of students in acquiring grammatical concepts
References
ابراهيم ، احمد جمعة احمد (2011 ) فعالية برنامج قائم على نموذج ( دن ودن ) لاساليب التعلم في تنمية مهارات القراءة والاتجاه نحوها لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالصف الاول الاعدادي الازهري ، مجلة كلية التربية ، العدد /43 ، جامعة طنطا ، ص1ــــ 48 .
ابن منظور، جمال الدين محمد بن مكرم الانصاري (ت /711هـ ) لسان العرب ، طبعة اعتنى بتصحيحها عبد الوهاب ، امين محمد واخرون ، ط4 ، دار صادر ، بيروت .
ابو مغلي ، سميح (1986) الاساليب الحديثة لتدريس اللغة العربية ، ط2 ، عمان – الاردن .
ابو مغلي ، سميح (1986) الاساليب الحديثة لتدريس اللغة العربية ، ط2 ، عمان – الاردن .
الانبار للعلوم الانسانية ن العدد /2 العراق ، 2013 م .
البياتي ، عبدالجبار توفيق وزكريا اثناسيوس (1977) الاحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس ، مطبعة فوستر الثقافة العمالية ، بغداد .
الخزاعلة, محمد سلمان فياض وآخرون , , 2011 طرائق التدريس الفعال , ط, 1 دار الصفاء, عمان .
الخوالدة, ناصر احمد, وعبد يحيى إسماعيل , 2001 ، طرائق تدريس التربية النحوية وأساليبها وتطبيقاتها العلمية, مكتبة الفالح للنشر والتوزيع , عمان .
الدليمي ،طه علي حسين ، وسعاد عبد الكريم عباس ،اللغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن ،2005 م .
الذويخ ، نورة صالح (2016 ) انماط التعلم ،ط1 ، المملكة العربية السعودية.
الرواضية ، صالح محمد وحسن علي بني دومي وعمر حسين العمري ، (2011 ) التكنولوجيا وتصميم التدريس ، ط1 ، زمزم ناشر وموزع ، عمان ، الاردن .
الروسان ، سليم سلامة وآخرون (1992) مبادئ القياس والتقويم وتطبيقاته التربوية والانسانية ، ط1 ، المطابع التعاونية ، عمان .
زاير ، سعد علي ، ايمان اسماعيل عايز ، مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها ، ط1 ، دار صفاء للنشر ، عمان ، 2016 م .
الزهيري ، حيدر عبدالكريم ( 2017 ) مناهج البحث التربوي ، ط1 ، مركز ديبونو لتعليم التفكير للنشر ، عمان ، الاردن .
زيتون, عايش محمود , ( ( 1994 اساليب تدريس العلوم, ط, 1 دار الشروق للنشر والتوزيع , عمان – الاردن.
الظفيري, بشرى هباد ،( ,( 2010تأثير استراتيجية دورة التعليم المعدلة 5E'S على التحصيل . التفكير االبداعي عند طالبات الصف الخامس االبتدائي في مادة العلوم , كلية العلوم , جامعة الشرق األوسط – الكويت , رسالة ماجستير عمان ، الاردن .
عودة ، احمد سليمان (1998) القياس والتقويم في العملية التدريسية ، ط2 دار الامل للنشر والتوزيع ، اربد – عمان .
الكيلاني، عبدالله زيد ونضال كمال (2014 ) مدخل الى البحث في العلوم التربوية والاجتماعية ، اساسياته ، مناهجه ، تصاميمه ، اساليبه الاحصائية ، ط3 ، دار الميسرة للنشر ، عمان .
محمود، محمد شاكر ، دور المعلم في تنمية التفكير الابداعي لدى الطلبة ، مجلة جامعة
المشهداني ، احمد عبد الستار ، اثر استعمال أنموذجي ثيلين وكمب في اكتساب المفاهيم التاريخية والاحتفاظ بها لدى طالبات معهد إعداد المعلمات ، أطروحة دكتوراه ، كلية التربية / بن رشد ، جامعة بغداد ، 2008 م .
الهاشمي، علي ربيع،(2013 ) الانشطة الصفية والمفاهيم العلمية ، ط1 ،دار غيداء للنشر ، الاردن .
وزارة التربية ، نظام المدارس الثانوية ، المديرية العامة للتعليم الثانوي ، مديرية الشؤون الفنية ، العراق ، 2015 م
Gonzalez, David (2012) The Art of solving problems comparing the similarities and differences metween creative problem solving ( cps) lateral thinking and synectice master of science, state university of new york buffalo state college international center for studies in creativity.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.