Attitudes of Teachers Towards Students with Learning Difficulties in the Primary Stage
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/4/14Keywords:
attitudes, basic stage teachersAbstract
Teachers’ attitudes are one of the important topics in the educational process, due to their significant role in influencing their behavior in dealing with learners. An important segment of these learners are selected, namely pupils with learning difficulties in primary schools who study in the first basic primary grades (first, second, and third) and who are exposed to psychological disorders more than others as a result of the difficulty of their psychological, educational and social compatibility with their peers.
The aim of this study :
- Identifying attitudes of primary school teachers towards students with learning difficulties who are integrated into regular classes
- Identifying the differences in attitudes among teachers towards students with learning difficulties according to the variables (gender, educational qualification, and years of service).
The sample of the research includes male and female teachers in primary schools within the Tikrit district. The data are statistically processed and the following results are obtained:
-The primary school teachers' attitudes are positive towards students with learning difficulties.
- There are no statistically significant differences according to the variables (gender, educational qualification) between teachers in the basic stage of primary school towards students with learning difficulties.
- There are statistically significant differences according to the variables (years of experience) between teachers in the basic stage of primary school towards students with learning difficulties.
The researcher recommends:
- Organizing workshops for teachers and principals of primary schools in order to raise awareness of the importance of adopting modern methods and means to deal with and take care for students with learning difficulties.
- The need to develop modern audio-visual teaching aids that are suitable for students with learning difficulties
References
إبراهيم نجيب واخرون؛ مدخل لعلم النفس التعليمي (الإسكندرية، دار المعرفة الجامعية للنشر، 2000).
أسامة محمد واخرون؛ صعوبات التعلم النظرية والممارسة (عمان، دار المسيرة للنشر، 2005) .
احمد غلوم اشكاني ؛ آراء معلمي ومديري مدارس التعليم العام الحكومي بدولة الكويت حول دمج ذوي صعوبات التعلم في مدارس العاديين ،مجلة الطفولة والتربية الكويتية ،مجلد (3) ، العدد (6) ، (2011) .
توفيق مرعي ؛ الكفايات التعليمية (الأردن، دار الفرقان للنشر والتوزيع، 2003) .
تيسير مفلح ؛ صعوبات التعلم والخطة العلاجية المقترحة (عمان ، دار المسيرة للنشر ، 2005) .
حسين عبدالله محمد النجار ؛ مدى توافر الكفايات التقنية لدى معلمي مرحلة التعليم الأساسي في الأردن وممارستهم لها من وجهة نظر المعلمين أنفسهم ، رسالة ماجستير (اربد ، جامعة اليرموك ، 1997) .
فاروق الروسان؛ دراسات وبحوث في التربية الخاصة (عمان، دار الفكر للطباعة والنشر،2000) .
علي محمد؛ مفهوم القيم الاجتماعية –الأسس النظرية والمؤثرات الإجرائية (القاهرة، المركز الإقليمي للبحوث والتوثيق في العلوم الاجتماعية ، 1982) .
عبد الحافظ سلامة ؛ علم نفس الاجتماعي ، ط1 (عمان، الأردن، اليازوري للطباعة والنشر، 3007) .
عبد الرحمن السيد سليمان؛ مناهج البحث، ط1 (القاهرة، عالم الكتب، 2013) .
- عبداللطيف عبدالكريم مومني وقاسم محمد خزعل ؛أثر المؤهل العلمي والخبرة التدريبية على درجة ممارسة معلمي المرحلة الأساسية الدنيا للكفايات التدريسية ، مجلة دراسات للعلوم التربوية ، المجلد (37)، العدد(1)،2010 ، متاح على ، https://journals.ju.edujo بتاريخ(1/6/2022).
سليمان عبد الواحد يوسف؛ سيكولوجية صعوبات التعلم، ط1 (الإسكندرية، دار الوفاء للطباعة والنشر، 2010) .
فيصل خليفة ناصر الشرعة وعايد محمد احمد ملحم؛ اتجاهات معلمي المرحلة الأساسية الدنيا في محافظة المفرق نحو الطلبة ذوي صعوبات التعلم المدمجين في المدارس العادية (عمان، جامعة البلقاء التطبيقية، مجلة دراسات في التعليم العالي، العدد السادس، يناير 2014) .
مروان احمد؛ علاقة الاتجاهات المتبادلة بين المدرسين والطلاب بأداء كل منهم رسالة ماجستير، (جامعة دمشق ، كلية التربية ، 1997) .
محمد إسماعيل عمران؛ أسس علم النفس التربوي رؤية إسلامية معاصر (مصر، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع، 2005).
محمد حمدان؛ معجم مصطلحات التربية والتعليم، ط1 (الأردن، عمان، دار كنوز للنشر والتوزيع، 2007) .
ناصر سعد العجمي و عائض فهد الودعاني ؛ اتجاهات معلمي التلاميذ العاديين نحو برامج صعوبات التعلم بمدارس محافظة السليل ، دراسة تحليلية ،المملكة العربية السعودية ، مجلة التربية الخاصة والتأهيل ، المجلد (5)، العدد (17) .
وجيه محجوب؛ البحث العلمي ومناهجه (بغداد، مديرية دار الكتب للطباعة والنشر، 2002).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.