The Effectiveness of a Counseling Program in Reducing the Feeling of Social Marginalization Among Educational Counselors
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/4/18Keywords:
language programming, social marginalization, educational counsellorsAbstract
The current research aims to identify the effectiveness of a counseling program in reducing social marginalization among educational counselors by testing the hypothesis that ((there are no statistically significant differences between the scores of the two experimental and control groups on the scale of social marginalization in the pre and post tests and deferred at the level of significance 0.05)). For the purpose of identifying the level of social marginalization of the sample, the researcher adopted a scale (Al-Janabi, 2014), then the researcher extracted the statistical characteristics of the scale and it was found that all situations have discrimination and a statistically significant correlation. The value of Cronbach's alpha was (0.81), and the scale consisted of (19) items. After applying the counseling program to the experimental sample, the results of the current research concluded that there are statistically significant differences between the experimental and control groups in the post-test and in favor of the experimental one. The findings of the current research are stable, and in the light of these results, the researcher presented a number of conclusions, recommendations and suggestions.
References
أبو علام، رجاء محمود(1989):الفروق الفردية وتطبيقاتها التربوية، دار القلم، الكويت.
تسابحجي، مسلم وزياد التجار ، (2004):البرمجة اللغوية العصبية، دمشق ، سوريا.
التكريتي ، محمد عبد الكريم . (2001 ): أفاق بلا حدود ، ط5 ، الملتقى للنشر والتوزيع ، الجمهورية العربية السورية.
الجنابي، سلام احمد غجر (2014): التهميش الاجتماعي وعلاقته بالاتجاهات نحو الموت والاحساس بالخلود المزي لدى تدريسيي الجامعة، اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية الاداب، جامعة بغداد.
حمد، ليث كريم (2009): الفكر التربوي الإسلامي التعلم والتعليم والإرشاد، ط1، مطبعة فنون للطباعة والاستنساخ، ديالى – العراق.
حمد، ليث كريم(2013):الارشاد النفسي في التربية والتعليم أدبيات برامج دراسات، المطبعة المركزية، جامعة ديالى.
حمزة، عماد عبد(2012):التداخل الارشادي بفنيتي(الحوار-النموذج) لتنمية توقعات الفاعلية الذاتية العامة لدى طلاب الجامعة، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، الجامعة المستنصرية.
الخالدي، أمل أبراهيم(2012):أساسيات الارشاد والصحة النفسية، دار الكتب والوثائق، بغداد، العراق.
الدر، هاري و بيريل هيذر .( 2004 ): البرمجة اللغوية العصبية في 21 يوم ، ط5 ، مكتبة جرير ، المملكة العربية السعودية .
رشيد، احمد يحيى، (2013): الاغتراب وعلاقته بالرضا الوظيفي لدى المرشدين التربويين في المرحلة الثانوية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الاساسية، جامعة ديالى.
الشمري، سلمان جودة مناع والتميمي، محمود كاظم محمود (2012): الاساليب والبرامج الارشادية ،مطبعة ثائر جعفر العصامي للطباعة الفنية الحديثة، دار الكتب والوثائق، بغداد.
عباس، مُحَمَّد خليل ومُحَمَّد، بكر والعيسى، مُحَمَّد مصطفى وعواد، فريال مُحَمَّد (2009): مدخل إلى مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط2، المسيرة للنشر والتوزيع، الأردن.
عبد الحفيظ ، أخلاص محمد وباهي، مصطفى حسن (2000) ، طرق البحث العلمي والتحليل الاحصائي في المجالات التربوية والنفسية والرياضية ، مركز الكتاب للنشر ،القاهرة.
عبد الله، معتز السيد، (1989)، الاتجاهات التعصبية، عالم المعرفة، العدد (137)، الكويت.
عدس، عبدالرحمن (1998): أساسيات البحث التربوي، ط1، دار الفكر العربي، القاهرة، مصر.
علي، مُحَمَّد السيد (2011): موسوعة المصطلحات التربوية، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.
العيسوي، عبد الرحمن محمد (2000): الاحصاء السيكولوجي والتطبيق ،دار المعرفة الجامعية ،القاهرة.
العيسوي، عبدالرحمن (2000): مناهج البحث في علم النفس، ط1، دار الراتب الجامعية، الإسكندرية، مصر.
فان دالين، ديوبولد(2003): مناهج البحث في التربية وعلم النفس ترجمة سيد أحمد عثمان واَخرون،ط3،مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة.
الفقي، إبراهيم. (1999) : المفاتيح العشر للنجاح ، منار للنشر والتوزيع ، دمشق ، سوريا .
الكرخي، خنساء خلف نوري، ( 2011 ): "جودة الحياة لدى المرشدين التربويين وعلاقتها بالذكاء الانفعالي" رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الاساسية، جامعة ديالى.
كشرود، عمار الطيب(2007): البحث العلمي ومناهجه في العلوم الاجتماعية والسلوكية ،ط1،دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
ماكدبرموت، ايان وويندي جابو . (2004): مدرب البرمجة اللغوية العصبية ، ط1 ، مكتبة جرير ، المملكة العربية السعودية .
محجوب، وجيه(2002)، البحث العلمي ومناهجه ،مديرية دار الكتب للطباعة والنشر، بغداد.
مكلفن، روبرت، وغروس، رتشارد، (2002)، مدخل إلى علم النفس الاجتماعي، ط1، ترجمة: ياسمين حداد، وموفق الحمداني، وفارس حلمي، دار وائل للنشر، عمان.
ملحم ،سامي محمد(2000):القياس والتقويم في التربية وعلم النفس،ط1،دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان-الأردن.
هاريس ، كارول . (2004): البرمجة اللغوية العصبية ألان اكثر سهولة ، مكتبة جرير ، المملكة العربية السعودية.
وزارة التربية ، ( 1986 ) : مهام مدير المدرسة و الهيئة التدريسية في الإرشاد و التوجيه التربوي ، مديرية التقويم والتوجيه التربوي ، مطبعة وزارة التربية ، العراق.
Borders , L.O and S.M Drury 1992 " comprehensive school counseling programs , Are view for policy Makers and practitioners " journal of counseling and Development . No –USA , 1992 American Association for counseling and Development morch , Appil , 1992 .
Charlesworth, S. J. (2000). A phenomenology of working class experience. Cambridge: Cambridge University Press.
Dallas, Public, School (1995): Wet works for Student Success, At Risk Dropout Presentation, Resource Manual Amrecan School Counselors Association.
Eldering, L & Knorth, EJ. (1998). Marginalization of immigrant youth and risk factors in their everyday lives: the European experience. Child and Youth Care Forum, 27(3), 153-169.
Good , C. R, (1979): Dictionary Of Education , New York , Cognomen Graw hill, 3 rd. ed.
Mouly (1970 ) : the seince of fducation Research vein hold company .
Roebuck. M, Derek. P, Cleary. A & Mayer. D, (1973): Floundering among – measurement in education technology – in (Eols), Aspects of Education Technology, Bath, Pittmanpress.
Tajfel, H. Tarner, J.C. (1986), The Social Identity Theory of Intergroup Behavior. In S. Worchel and W.G. Austin. (Eds.), Psychology of intergroup relations, (2nd) Chicago, IL. Nelson-Hall PublisherKeniston, K. (1965), The Uncommitted Alienated Youth in American Society, N.Y., PP.13-15.
wardly D.M & Rocey J.R 1978 : toward a multi – factor theory of styles teir Relaionship to cognition affect journal personaility vol , 47 no . 3 p.p 474 – 505 .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.