Bullying and its relationship to school adaptation among secondary school students

Authors

  • Jehan Zahim Muhammad Zaki Directorate General of Diyala Education

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/27/4/19

Keywords:

bullying, school adaptation, secondary school students

Abstract

  The aim of the current research is to reveal the relationship between bullying and school adaptation among secondary school students and the importance of the two variables at this stage in particular; therefore, its objectives were determined as follows:

1- Identifying school bullying behavior among secondary school students.

2- Identifying the school adaptation of secondary school students.

3- The level of the correlation between bullying behavior and school adaptation among secondary school students.

In order to achieve the objectives, the descriptive approach was used for its suitability to the subject of the research, and the sample of research consisted of (100) female students from the secondary stages. The researcher adopted the 2007 Subhayen bullying scale, which consisted of (38) items, and also adopted the Tareq Raouf scale, which consisted of (30) items. Their psychometric properties were found, as well as a statistical treatment, and the following results were reached:

1- The presence of bullying behavior in our research sample.

2- Female students suffer from disturbances in school adaptation.

3- There is a direct correlation between bullying and school adaptation, meaning that school adaptation decreases as bullying increases in the school environment.

References

إبتسام الزويني (بدون سنة): رسالة (الصحة النفسية والأزمات): المرحلة الثانية، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، قسم اللغة العربية، كلية التربية الأساسية، جامعة بابل.

إبراهيم طيبي (2013): خطة التوجيه المدرسي المعتمدة في الجزائر ودورها في تحقيق الذات والتوافق الدراسي والكفاية التحصيلية، دراسة نفسية تربوية بمرحلة التعليم الثانوي، الجزائر، ديوان المطبوعات الجامعية.

إبراهيم على خاطر (2016 ) ، تربية المراهقين و مشاكلهم، ط 1،عمان ،الأردن ، الجنادرية للنشرو التوزيع

احمد سليمان عودة (1985): القياس و التقويم في العملية التدريسية، المطبعة الوطنية، اربد.

أشرف الافي محمد زيادة (2019): التكيف المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، المجلة العلمية لكلية التربية، جامعة مصراته، ليبيا، م 1، عدد 13.

ألفت حقي (1996): سيكولوجية الطفل، علم نفس الطفولة، ط 1، الإسكندرية، مصر، مركز الإسكندرية للكتاب.

حسين قاسم حسن (1998): الموسوعة الرياضية والبدنية الشاملة في الألعاب والفعاليات والعلوم الرياضية ، دار الفكر للطباعة والنشر، عمان، الأردن، ط1، ص272.

حنان اسعد خوج (2010): المبادئ العلمية للصحة النفسية، منظور تربوي خاص، ط 1، الرياض السعودية، مكتبة الرشد ناشرون.

حنان أسعد خوج (2012): التنمر المدرسي وعلاقته بالمهارات الاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بمدينة جدة، كلية التربية، جامعة عبد المالك عبد العزيز، م 13 عدد 4 ديسمبر.

ديجة ملال (2017): السياقات النفسية وعلاقتها بمستوى التكيف لدى الطلبة الجامعيين، أطروحة لنيل شهادة الدكتوراه في علم النفس، منشورة، قسم علم النفس، كلية العلوم الاجتماعية، جامعة وهران.

سامي محمد ملحم (2007): المشكلات النفسية عند الأطفال، ط 1، عمان الأردن، دار الفكر للنشر والتوزيع.

سامي محمد ملحم (2015): الارشاد النفسي عبر مراحل العمر،ط 1، عمان، الأردن ، دار الأعمار العلمي للنشر و التوزيع.

سمية بن عائشة (2015): أساليب التفكير وعلاقتها بالتكيف المدرسي لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا والعاديين في المرحلة الثانوية، أطروحة مقدمة لنيل شهادة الماجستير في علم النفس.

صفوت فرج (1980): القياس النفسي، دار النهضة العربية، القاهرة.

عادل جورج طنوس و محمد خلف الخوالدة (2014): فاعلية التدريب التوكيدي في تحسين تقدير الذات و التكيف لدى الطلبة ضحايا الاستقواء، مجلة العلوم التربوية، م 41، عدد 01.

عبد الوهاب مغار (2015): التنمر الوظيفي – مقاربة وظيفية، مجلة العلوم الإنسانية، جامعة منتوري، مجلد ب، عدد 41.

عبد الحسن عبد الصاحب الحمداني (2012): سلوك التنمر لدى الأطفال والمراهقين و علاقته بالعمر و الجنس و الترتيب الولادي، رسالة ماجستير، جامعة بغداد، كلية التربية ابن رشد.

عبد الكريم جرادات ( 2008 ): الاستقواء لدى طلبة المدارس الاساسية انتشاره و العوامل المرتبطة به، المجلة الاردنية العلوم التربوية، م (4)، عدد (2)، اربد – الاردن.

عدنان السبيعي (2002): الصحة النفسية للمراهقين و الشباب، ط 1، دمشق، سوريا، دار الفكر بدمشق.

علي موسى الصبحيين ومحمد فرحان القضاة (2013): سلوك التنمر عند الأطفال والمراهقين مفهومه-اسبابه-علاجه، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، الرياض.

علي موسى الصبحيين (2007) أثر برنامج إرشاد جمعي عقلاني انفعالي سلوكي في تخفيض سلوك الاستقواء لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في البادية الشمالية الغربية، رسالة دكتواره غير منشورة، جامعة اليرموك، اربد –الاردن.

مجدي محمد الدسوقي (2016): مقياس السلوك الت نمري لأطفال و المراهقين،ط 1،القاهرة.

مصلح احمد الصالح (1996) التكيف الاجتماعي و التحصيل الدراسي، الرياض، السعودية، دار الفيصل الثقافية.

مدحت عبد الرزاق الحجازي ( 2012 ) ، معجم مصطلحات علم النفس، ط 1، بيروت،لبنان.

محمد جاسم العبيدي (2009): مشكلات الصحة النفسية امراضها و علاجها، ط 1، عمان الأردن، دار الثقافة للنشر و التوزيع.

محمود احمد أبو سحلول و آخرون (2018): واقع ظاهرة التنمر المدرسي لدى طلبة المرحلة الثانوية في محافظة خان يونس و سبل مواجهتها، فلسطين، مجلس البحث العلمي وزارة التربية و التعليم العالي.

محمود عبد الحليم منسى (2003): التعلم، الانجلو المصرية، القاهرة، ص ص207-208.

معاوية أبو غزال ( 2010 ): أسباب السلوك الاستقوائي من وجهة نظر الطلبة المستقوين والضحايا، مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية والاجتماعية، م (7) ،عدد (2).

منصور عمر العتيري (2018): التنمر المدرسي لدى بعض تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي، مجلة كلية الآداب العدد السادس والعشرون الجزء الأول. جامعة الزاوية.

نايفة قطامي و منى الصرایرة (2009): الطفل المتنمر، دار المسيرة للنشر والتوزيع و الطباعة،ط 1 ،عمان الأردن.

نادية محمد العمري (2012): التكيف الأكاديمي وعلاقته بالدافعية للإنجاز لدى طالبات المرحلة الثانوية، مجلة كلية التربية، ج 1 جامعة الأزهر عدد173.

الوقائع العراقية (2011 : ( نشر قانون وزارة التربية، عدد 4209.

Bandura, A. (1977): Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioural change, Psychological Review, 84 (2), 191–215.

Baldry, A. (2003): Cognitive Behavior Training Peer Group Intervention (Peer Counselling and Mediation) School

Gilbert. (1999 august 25): Study finds bellies and victims are more Alike than different both group likely to be suffering from depression. Retrieved October 5/2006. From http://www.sf Gate. Com.

Olweus (1993): Bullying at School What we know and what we can Do. Oxford Blackwell.

Wolke, D; Sarah, w: Stanford, k s Schulz (2002): Bullying and victimization of primary school children in England and German, prevalence and school factors. British journal of Psychology.92. Retrieved October 5 /2006. From EBSCO host Master file data base.

Published

2023-12-31

How to Cite

[1]
جيهان زاحم محمد زكي, “Bullying and its relationship to school adaptation among secondary school students”, jfath, vol. 27, no. 4, pp. 393–413, Dec. 2023.