The effect of using the memory board strategy on the expressive performance of middle school students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/4/21Keywords:
memory boardAbstract
The current research aims to find out the effect of using the memory board strategy on the expressive performance of middle school students. To achieve the goal of the research, the following zero hypothesis was put: There is no statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of the students of the experimental group who study expression according to the board strategy memory, and the mean scores of students in the control group who study expression in the usual way in the post-expressive performance test. The research was limited to a sample of second intermediate students in Diyala Governorate for the second semester of the academic year 2022-2023. As the research sample reached (44) students distributed equally into two divisions, with (22) students in each division, the researcher conducted an equivalence process for the two research groups, which is believed to affect the safety of the experiment and its results. 10) Topics After being presented to a group of experts and specialists in the methods of teaching the Arabic language. The research relied on a ready-made simulation, which is the Hashemite Correction Criteria, to be a tool for measuring the expressive performance of the students of the two research groups, and after using appropriate statistical methods, the results showed the superiority of the experimental group students that used the memory board strategy in teaching expression to the students of the control group that studied the same subject according to the usual method and through the results of the research. The researcher recommended a set of recommendations as well as proposing a set of proposals to complement the current study
References
- ابن فرج، عبد اللطيف بن حسين. طرق التدريس في القرن الواحد والعشرين، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان الاردن، 2009.
- ابو الضبعات، زكريا. طرائق تدريس اللغة العربية، ط1، دار الفكر، عمان، الاردن، 2007.
- أحمد، بيمان جلال. اثر استراتيجية المراحل الخمس في الاداء التعبيري والتفكير الابتكاري عند طالبات الصف الخامس الادبي، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد، كلية التربية – ابن رشد، 2010.
- أمبو سعيدي، عبد الله خميس وآخرون. استراتيجيات المعلم للتدريس الفعال 200 فكرة تدريسية مع الامثلة التطبيقية، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن، 2019.
- أمبو سعيدي، عبد الله خميس والعفيفي، منى. البيئة الصفية الواقعية والمفضلة في حصص مادة الفيزياء من وجهة نظر طلبة المرحلة الثانوية بسلطة عمان. ورقة عمل مقدمة الى المؤتمر الثامن لمعلمي العلوم والرياضيات، بيروت، الجامعة الامريكية، 2004.
- بدوي، رمضان سعد. التعلم النشط، ط3، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الاردن، 2010.
- بطرس، حافظ بطرس. تدريس الاطفال ذوي صعوبات التعلم، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الاردن، 2009.
- البياتي، عبد الجبار توفيق. البحث التجريبي واختبار الفرضيات في علوم النفسية والتربوية، دار جهينة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن، 2007.
- حسان، تمام. مقالات في اللغة والأدب، ط1، عالم الكتب، القاهرة، مصر، 2006.
- الحلاق، علي سلمان. اللغة والتفكير الناقد، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن، 2007.
- الحمداني، موفق. اللغة وعلم النفس، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، بغداد، العراق، 1982.
- حميدة، امام مختار، مهارات التدريس، مكتبة زهراء الشرق، القاهرة، مصر، 2000.
- الخزاعلة، محمد سلمان فياض وآخرون. طرائق التدريس الفعال، ط1، دار صفاء للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، الاردن، 2011.
- خلف الله، سلمان. المرشد في التدريس، دار جهينة للطباعة والنشر، عمان، الاردن، 2002.
- سعيد، ابو طالب محمد. علم التربية في التعليم العالي، ج1، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة بغداد، العراق، 1990.
- الشربيني، فوزي، وعفت الطناوي. تطوير المناهج التعليمية، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الاردن، 2011.
- العادلي، شاكر غني. التنبيه على الخطأ الشائع والصواب الضائع، ط1، بغداد، 2007.
- عاشور، راتب قاسم، ومحمد فؤاد الحوامدة. اساليب تدريس اللغة العربية بين النظرية والتطبيق، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن، 2007.
- عبد الرحمن، أنور حسين، وعدنان حقي زنكنة، الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية، بغداد، العراق، 2007.
- عبد الكريم، نور فراس. أثر استعمال الخريطة الدلالية في تنمية مهارات الاداء التعبيري لدى طالبات الصف الاول المتوسط، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية- الاصمعي، جامعة ديالى، 2011.
- عبيدات، ذوقان وآخرون، البحث العلمي مفهومه وادواته واساليبه، ط6، دار الفكر للطباعة والنشر، عمان، الاردن، 1998.
- علي، محمد السيد. موسوعة المصطلحات التربوية، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن، 2011.
- كبة، نجاح هادي. دراسات في طرائق تدريس التعبير، دار الطريق للطباعة والنشر، عمان، الاردن، 2008.
- النعيمي، علي. الشامل في تدريس اللغة العربية، ط1، دار اسامة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن، 2004.
- الهاشمي، عبد الرحمن بن علي. التعبير، فلسفته، واقعه، تدريسه، اساليب تصحيحه، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الاردن، 2005.
- الهاشمي، عبد الرحمن عبد ، طه علي حسن الدليمي. استراتيجيات حديثة في فن التدريس، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الاردن، 2008.
- وزارة التربية. نظام المدارس الثانوية، مطبعة وزارة التربية، بغداد، العراق، 1985.
- وزارة التربية، جمهورية العراق. منهج الدراسة الاعدادية، ط1، شركة الفنون للطباعة والنشر، بغداد، 1990.
- Mathewason, J.H, visual spatial thinking; An aspect of science over looked by edurators, since Eduction. 1999.
- Schunk, D.H: Learnning theories: Aneducational perspective, New Jersy: prentice Hall, inc, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.