The Effect of the Foresight Method on the Development of Personal Intelligence among University Students
Keywords:
Foresight MethodAbstract
The current research aims to identify the effect of a foresight method on the development of personal intelligence among university students, by testing the following hypotheses:
- There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the ranks of the control group scores in the pre-test and post-test on the personal intelligence scale.
- There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the ranks of the experimental group
scores in the pre-test and post-test on the personal intelligence scale. - There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the ranks of the experimental and control group scores in the post-test on the personal intelligence scale.
To achieve the aims of the research and test its hypothesis, the researcher used the semi-experimental approach with the design of the two groups (experimental and control). The research sample consisted of (20) students and was distributed randomly into two groups (10) students for each group.
The researcher adopted the personal intelligence scale, which consists of four fields and (33) items. A counseling program was designed based on the method of foresight and the researcher used appropriate statistical means through the use of the statistical program for social sciences (SPSS). The results of the current research showed that the guidance program has an
effect on the development of personal intelligence among the members of the experimental group. The researcher reached a set of conclusions, recommendations, and suggestions according to the results of the research
References
أبو أسعد ,أحمد عبد اللطيف (2009): المهارات الإرشادية , الطبعة الأولى, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة , عمان , الأردن.
ابو حطب , فؤاد (1996): القدرات العقلية , الطبعة الخامسة , القاهرة , مكتبة الانجلو المصرية .
الازيرجاوى, فاضل محسن، (1991): اسس علم النفس التربوي، دار الكتب، الموصل، العراق.
الزيباري ، صابر عبد الله (1997) : الخصائص السايكومترية لأسلوبي الخصائص اللفظية والعبارات التقريرية في بناء مقاييس مقياس الذكاء الشخصية ،(اطروحة دكتوراه غير منشورة ) كلية التربية ابن الرشد ، بغداد.
الجابري ، كاظم كريم وصبري ، داود عبد السلام (2013): مناهج البحث العلمي ،ط1, كلية التربية ابن رشد - جامعة بغداد – العراق.
الخفاف، إيمان عباس (2011): الذكاءات المتعددة برنامج تطبيقي ، عمان، الأردن، دار المناهج للنشر والتوزيع.
خير الله ، ٍسيد (1986 ): سيكولوجية الإنسان ، عالم الكتب ، القاهرة .
راجح، احمد عزت، (1968): اصول علم النفس،ط7، دار الكاتب العربي للطباعة والنشر، فرع الساحل، القاهرة، مصر.
زهران , حامد عبد السلام (1980) : الصحة النفسية والعلاج النفسي, ط3, عالم الكتب .القاهرة,مصر.
شاهين ,جودة (2010) : التنبؤ بالذكاء الشخصي من التوافق الدراسي واتخاذ القرار لدى عينة من طالبات كلية التربية بالمملكة العربية السعودية, مجلة دراسات نفسية ,مج2,ع2 , ص357-396 .
فيركسون ، جورج (1991): التحليل الإحصائي في التربية وعلم النفس ، ترجمة هناء العكيلي ، دار الحكمة للطباعة والنشر ، بغداد .
اللحياني ,مريم بنت حميد احمد (2002): فاعلية الذات الاجتماعية وعلاقتها بالذكاء الشخصي (الاجتماعي –الذاتي) وفق نظرية كاردنر للذكاء المركب ,رسالة ماجستير غير منشورة ,مكة المكرمة ,جامعة ام القرى.
محمود , سماح محمود (2016): النمذجة البنائية للعلاقات بين الحكمة والذكاء الاخلاقي والذكاء الشخصي والذكاء الاجتماعي لدى طالبات المرحلة الجامعية , مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس , ع76, ص69-109.
نوفل ، محمد بكر . (2007) : الذكاء المتعدد في غرفة الصف النظرية والتطبيق ، عمّان ، الأردن ، دار المسيرة للنشر والتوزيع .
Anastasi, A. (1976): Some merging trends in Psychology
measurement,Vol,1.
Borders: L.O & Drury: S.M (1992): Comprehensive School Counseling Programs: Are View For Policy Makers And practitioners: Journal Of Counseling And Development: No-4- USA: 1992 American Association For Counseling And Development.
Brothers,L.(1990): A Biological perspective empathy. American Journal of Psychology.
Christison, M. A. (2005). Multiple intelligences and language learning: A guide to theory, activities, inventories, and resources. San Francisco, CA: Alta Book Center Publishers.
Gardner, H. (1993). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences, Library of Congress Cataloging , New York: Basic Books.
Guilford, J.P. ( 1956 ). Personality. New York. McGraw –Hill.
Johnson, K. S. (2000). Affective component in the Education of the gifted ,Gifted Child today, 23 (4), 36 – 40.
Latham, C.(2006): what are cognitive abilities? Retrieved from http://www.Learning Rx center.com
Nunnally. J (1978): Psychometric Theory, McGraw-Hill, New York.
Sdorw, L., (1999) ,Multiple Intelligence ,Communicational , Inc , p. 311.
Shearer ,B.(1996): Multiple The Intelligence Developmental Assessment Scale , America .
Vernon, P.E. (1970): Creativity, Penguin Book, U.K.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.