The effect of the numbered Russian strategy on developing critical thinking among fifth grade literary students in history

Authors

  • Caesar Ismail Ibrahim Diyala University/ College of Education for Human Sciences

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/28/1/9

Keywords:

strategy, numbered heads, development, critical thinking, historiography, literary fifth

Abstract

The current research aims to know (the effect of the numbered heads strategy on the development of critical thinking among fifth grade literary students in the subject of history). There are also no statistically significant differences at the level (0.05) between the mean scores of the experimental group students studying modern European history according to the numbered heads strategy in the pre and post applications of the test. Critical Thinking Finally, there are no statistically significant differences at the level (0.05) between the mean scores of the students of the control group who study modern European history according to the usual method in the pre and post applications of the critical thinking test. The experiment began in the first semester of the academic year (2022-2022). 2023 AD), and the first three chapters of the Modern European History book to be taught by the Ministry of Education, Grade The fifth literary for the academic year (2022-2023 AD), and the researcher relied on teaching the experimental group on the strategy of numbered heads, and took the experimental design with partial control in the experimental and control groups, and the pre and post tests as a design for the research; The research community consisted of preparatory and secondary governmental day schools for girls, affiliated to the General Directorate of Education of Diyala Governorate, and the researcher (intentionally) chose the Baquba district of the center, and through a simple random drawing, he chose Al-Khazaran Preparatory School for Girls as the current research sample, and Division (B) was chosen randomly to represent the group Experimental, and Division (A) to represent the control group, and the research sample reached (60) students, with (30) students for the experimental group, and (30) students for the control group; The researcher conducted equivalence in the variables represented by (grades of the previous year, the chronological age of the students calculated in months, the educational attainment of the parents, the scores of the intelligence test), and the researcher taught the two research groups himself in a period that lasted (15) weeks, using the following statistical methods: the t-test ( t-test) of two independent samples, chi-square, Pearson correlation coefficient, and Spearman–Brown equation; To process the research data, the results of the research showed that there were statistically significant differences at the level (0.05) in favor of the experimental group that studied European history using the numbered heads strategy in developing critical thinking over the control group that studied the same material in the usual way. The research concluded that the strategy of numbered heads had a positive effect on female students in the fifth literary grade of history, and this was evident through their critical thinking. This strategy helped to integrate critical thinking skills in th

References

أبو جادو، صالح محمد علي (2000): علم النفس التربوي، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمّان.

أبو جادو، صالح محمّد علي، ونوفل، محمد بكر (2007): تعليم التفكير – النظرية والتطبيق، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمّان.

أبو حرب، يحيى، والموسوعي، علي، وأبو الجبين، عطا (2004): الجديد في التعلّم التعاوني لمراحل التعليم والتعليم العالي، ط1، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع، الكويت.

أبو دية، عدنان أحمد (2011): أساليب معاصرة في تدريس الاجتماعيات، ط1، دار أسامة للنشر، عمّان.

أبو سلمية، محمد (2015): أثر توظيف إستراتيجية الرؤوس المرقمة في تنمية المفاهيم العلميّة ومهارات التفكير العلميّ بالعلوم لدى طلاب الصف الخامس الأساسي بغزة، رسالة ماجستير غير منشورة، كليّة التربية، الجامعة الإسلامية، غزة.

أبو شعبان، نادر (2010): أثر استخدام إستراتيجية الأقران على تنمية التفكير الناقد في الرياضيات والميل نحوها لدى تلاميذ الصف الرابع الأساسي بغزة، رسالة ماجستير غير منشورة، كليّة التربية، جامعة غزة الإسلامية.

البكر، رشيد نوري (2004): مدى تنمية معلم المواد الاجتماعية الشرعية لمهارات التفكير الناقد لدى طلاب المرحلة الثانوية في المملكة العربيّة السعودية، مجلة رسالة الخليج، العدد91، السعودية.

البلوشي، سليمان بن محمد، عبدالله بن خميس أمبو سعيدي (2009): طرائق تدريس العلوم مفاهيم وتطبيقات علميّة.

الجبيلي، أحمد (2013): مستوى التفكير الناقد لدى طلاب جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، المجلة السعودية للتعليم العالي، السعودية، المجلد12، العدد9، ص54.

الحراحشة، كوثر عبود (2014): أثر برنامج تعليمي قائم على إستراتيجية التخيل في تدريس العلوم في تنمية مهارات التفكير الناقد والدافعية نحو التعلّم لدى طلبة المرحلة الأساسيّة في الأردن، مجلة اتحاد الجامعات العربيّة للتربيّة وعلم النفس، سوريا، المجلد12، العدد1، ص188-221.

الحلاق، علي سامي (2010): اللّغة والتفكير الناقد أسس نظرية وإستراتيجيات تدريسية، تقديم: رشدي أحمد طعيمة، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمّان.

الحمداني، عمر (2013): أثر طريقة الرؤوس المرقمة معًا في تحصيل تلاميذ التربية الخاصة في مادة الرياضيات، مجلة أبحاث كليّة التربية الأساسيّة، جامعة الموصل، 13 (1)، ص31.

الحمداني، عمر، والجرجري، خشمان (2013): أثر طريقة الرؤوس المرقمة معًا في تحصيل تلاميذ التربية الخاصة في مادة الرياضيات، مجلة أبحاث كليّة التربية الأساسيّة، كليّة التربية الأساسيّة، جامعة الموصل.

حمزة، عناية يوسف (2018): أثر استعمال إستراتيجية الرؤوس المرقمة في تحصيل مادة البلاغة والتطبيق واستبقائها لدى طالبات المرحلة الإعدادية، مجلة كليّة التربية الأساسيّة، الجامعة المستنصرية، العراق، العدد24.

حنونة، أحمد جميل محمد (2017): أثر توظيف إستراتيجية الرؤوس المرقمة في تنمية بعض مهارات القراءة لدى تلاميذ الصف الثّاني الأساسي بغزة، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الإسلامية، غزة.

الحيلة، محمد محمود (2009): تكنولوجيا التعليم من أَجل تنمية التفكير بين القول والممارسة، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمّان.

الخياط، ماجد (2011): التفكير التحليلي وحلّ المشكلات، ط1، دار الراية للنشر والتوزيع، عمّان.

زاير، سعد علي، وسماء تركي داخل (2013): اتجاهات حديثة في تدريس اللّغة العربيّة، ط1، دار المرتضى، بغداد.

الزغلول، عماد (2004): علم النفس التربوي، ط3، دار الكتاب الجامعي، العين، الإمارات.

زيتون، عاشور (2007): النظرية البنائية وإستراتيجيات تدريس العلوم، دار الشروق، عمّان.

السخاوي، محمد بن عبدالرحمن (1986): الإعلان بالتوبيخ لمن ذم أهل التاريخ، مؤسسة الرسالة، بيروت.

السرور، ناديا (2000): مدخل إِلى تربية المميزين والموهبين، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عمّان.

سعد، محمود حَسّان (2000): التربية العلميّة بين النظرية والتطبيق، ط1، دار الفكر، عمّان.

شحاتة، حسن زينب النجار (2003): معجم المصطلحات التربوية والنفسية، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة.

شحاتة، حسن، والنّجار، زينب (2003): معجم المصطلحات التربوية والنفسية، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة.

الطيطي، محمد حمد (2002): الدراسات الاجتماعية طبيعتها وأهدافها وطرائق تدريسها، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمّان.

عبدالرحمن، أنور حسين، والصافي، فلاح محمد حسن (2007): طرائق تدريس العلوم التربوية والنفسية، بغداد.

العتوم، كامل علي سليمان (2012): التفكير أنواعه ومفاهيمه ومهاراته وإستراتيجيات تدريبه، عالم الكتاب الحديث، أربد.

عفانة، عزو، وعبيد، وليم (2003): التفكير والمنهاج المدرسي، ط1، مكتبة الفلاح، الإمارات.

العفّون، نادي حسين، وعبدالصاحب، منتهى مطشر (2012): التفكير أنماطه ونظرياته وأساليب تعليمه وتعلمه، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمّان.

الفتلاوي، سهيلة محسن (2011)، المدخل إِلى التدريس.

قطاوي، محمد إبراهيم (2007): طرق تدريس الدراسات الاجتماعية، دار الفكر، عمّان.

الكبيسي، عبدالواحد حميد، وحسون، أفاقة حجيل (2014): تدريس الرياضيات وفق إستراتيجية النظرية البنائية (المعرفية وما فوق المعرفية)، دار الإعصار العلميّ، عمّان.

اللقاني، أحمد حسين، والجمل، علي أحمد (1990): معجم المصطلحات التربوية المعرفة في المناهج وطرق التدريس، ط3، عالم الكتب، القاهرة.

مرعي، توفيق، والحيلة، محمود (2000): المناهج التربوية الحديثة (مناهجها، وعناصرها، وأسسها، وعملياتها)، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمّان.

ملحم، سامي ملحم (2006): سيكولوجية التعلّم والتعليم الأسس النظرية والتطبيقية، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمّان.

الهادي، محمد طاهر محمد (2012): أسس المناهج المعاصرة، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزع والطباعة، عمّان.

هنري، جونسون (1995): تدريس التاريخ، ترجمة: أبو الفتوح رضوان، دار النهضة العربيّة، القاهرة.

الوقفي، راضي (2003): صعوبات التعليم النظري والتطبيقي، ط1.

Published

2024-03-23

How to Cite

[1]
قيصر اسماعيل ابراهيم, “The effect of the numbered Russian strategy on developing critical thinking among fifth grade literary students in history”, jfath, vol. 28, no. 1, pp. 162–187, Mar. 2024.