The effect of Frayer's model supported by thinking maps on the achievement of fourth-grade female students in Biology

Authors

  • Ma'rib Mohammed Ahmed Education for Pure Sciences / University of Mosul
  • Abd al-Khaleq Fadel Abbas al-Khatuni Education for Pure Sciences / University of Mosul

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/28/1/10

Keywords:

Fryer model, thinking maps, scientific fourth

Abstract

The objective of the current research is to identify the impact of Fryer's model, supported by thinking maps, on the achievement of fourth-grade students  science of Biology".                                                                    

  ""To(achieve the aim of the research, the researcher formulated the following) hypothesis:

"""There is no statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of the experimental group( students who study according to the Frayer model supported by) thinking maps and the scores of the control group students who study according to the usual which is the achievement method variable for Biology.                                         

   " The researcher adopted the experimental design with partial control of the two equal groups, which includes two groups: the experimental and the control, and according to this design, the researcher intentionally chose the research sample from the female students of Ibn Al-Atheer Preparatory Girls for the fourth scientific grade in the city of Mosul. As the research sample was formed From (86) female students, the random selection took place on Division (B), consisting of (40) female students, to represent the experimental group, and Division (A), consisting of (46) female students, to represent the control group. The equivalence process was conducted between female students of the two groups in the variables (chronological age in month, the general average for the previous year, grades for attaining biology for the previous year, and the educational level of the parents and level of equilibrium).                                                                                        

With regard to the research tools, the researcher prepared an achievement test in biology for the chapters included in the research, namely (the second, third, fourth, and fifth), which is in its final form consisting of (30) test items, including (27) multiple-choice items, and (3) items. They are drawings and diagrams that need to be completed. The test was characterized by honesty and stability, and the difficulty and discrimination coefficient were extracted for its paragraphs, and they were all within the acceptable range. The researcher began applying the experiment in the first semester of the academic year (2022-2023), as the researcher taught the two research groups on 30/10 2022/2022 and continued until 11/08/2023, followed by applying the achievement test tool on 1/8/2023. After collecting data and analyzing them statistically using the t-test for two independent samples (t.test) and with the help of the statistical package program (spss), the results showed the following: There is a difference Statistically significant at the level of significance (0.05) between the mean scores of the students of the two research groups in the achievement of biology, in favor of the experimental group

References

اسراء ، حميد محمد أحمد (2019): "أثر استراتيجية خرائط التفكير القائمة على الدمج في تحصيل لدى طالبات الصف الثاني متوسط في مادة العلوم "، (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية ، جامعة العراقية ، بغداد .

أبو علام، رجاء محمود (2007)، مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية، الطبعة الأولى، دار النشر للجامعات، القاهرة، مصر.

البطش، محمد وليد وفريد كامل ابوزينة. (2007): مناهج البحث العلمي ( تصميم البحث والتحليل الاحصائي). عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

البياتي، حسين عبيد جبر:(2016). نماذج الاتصال التعليمي واستراتيجياته المتقدمة. دار الأيام للطباعة والنشر. عمان. الأردن.

الخفاجي, رائد إدريس والعتابي, عبدالله مجيد (2015). الوسائل الإحصائية في البحوث التربوية والنفسية, دار دجلة للنشر والتوزيع, الطبعة الأولى, الاردن.

الخزاعلة، محمد سلمان فياض وآخرون، (2011)، الاستراتيجيات التربوية ومهارات الاتصال التربوي، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان – الاردن.

الخفاف، ايمان عباس (2017): خرائط التفكير طريقك الى النجاح، ط1، دار الكتاب الجامعي، دولة الامارات العربية والجمهورية اللبنانية.

الداودي، فاطمة عبد الحسين علي:(2013). أثر أنموذج فراير في اكتساب المفاهيم العلمية العامة والميول لدى طالبات الصف الخامس الابتدائي. رسالة ماجستير غير منشورة. كلية التربية الأساسية . جامعة بابل.

الدويك، نجاح (2008): "أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالذكاء والتحصيل الدراسي لدى الأطفال في مرحلة الطفولة المتأخرة" ،(رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية، الجامعة الإسلامية، غزة.

الرفوع ، عاطف عيد (2016): مدخل في الاحصاء التربوي, ط1، دار الراية للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

الربيعي، نائل هاشم فاضل ( 2008)، " أثر التدريس على وفق ثلاث استراتيجيات تعليمية في اكتساب المفاهيم الإحيائية لدى طلاب الصف الثاني المتوسط ودافعيتهم لتعلم علم الأحياء "، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية للعلوم الصرفة أبن الهيثم ، جامعة بغداد.

الركابي، قصي قاسم جايد (2010)، "فاعلية الإنموذج التوليفي في تحصيل طلاب الصف الثاني متوسط ودافعيتهم لتعلم مادة الاحياء" رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية للعلوم الصرفة ابن الهيثم، جامعة بغداد.

زایر، سعد علي ،واخرون (2014)، طرائق التدريس العامة، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان - الأردن.

السعدون، زينة عبد المحسن ( 2012 )، اثر برنامج لتعليم التفكير في حل المشكلات والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ من المرحلة الابتدائية"، أطروحة دكتوراه غير منشورة جامعة بغداد، كلية التربية للعلوم الصرفة ابن الهيثم، جامعة بغداد.

سعيدي، عبد الله بن خميس والبلوشي، سليمان بن محمد ، 2009، طرائق تدريس العلوم، دار المسيرة، عمان، الأردن.

سمين، زيد، ورشا صباح:(2011). أثر استخدام نموذج فراير في اكتساب المفاهيم الفيزيائية لدى طالبات الصف الثاني المتوسط. مجلة العلوم النفسية والتربوية. ( 91) . ص ص 114- .147

سمارة ، عزيز ومحمد عبد القادر وعصام النمر (1989) " مبادئ القياس والتقويم في التربية " ، دار الفكر ، عمان ، الاردن .

شحاتة، حسن وزينب النجار (2003)، معجم المصطلحات التربوية والنفسية، ط1، دار المصرية اللبنانية ، القاهرة .

الشحماني، علي غني عبد المجيد ( 2008 ) " أثر إستراتيجية صياغة التعميمات على وفق إنموذج هيلدا تابا في تحصيل مادة علم الأحياء ومهارات التفكير العلمي لدى طالبات الصف الخامس العلمي " رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية للعلوم الصرفة ابن الهيثم، جامعة بغداد.

العبادي، رائد خليل (2006) : الاختبارات المدرسية ، ط١ ، مكتبة المجتمع العربي النشر والتوزيع ، عمان - الأردن.

عبد الباري، ماهر. (2011). استراتيجيات تعليم المفردات (النظرية والتطبيق) ، ط1. دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان ، الأردن.

العزام، حسام مسلم كاظم:(2011). أثر استعمال أنموذج ( فراير) في اكتساب المفاهيم الجغرافية واستبقائها لدى طلاب الصف الأول المتوسط. كلية التربية الأساسية. جامعة بابل.

العزاوي، رحيم يونس كرو (2008): مقدمة في البحث العلمي ، الطبعة الأولى ، مطبعة دجلة ، عمان ، الأردن .

عطية، محسن علي:(2018). التعلم النشط إستراتيجيات وأساليب حديثة في التدريس. دار الشروق للطباعة والنشر. عمان. الأردن.

العنبكي، أيمان حسن مظلوم ( 2014 )، "أثر دمج مهارات التفكير ضمن المحتوى المعرفي في تحصيل مادة علم الأحياء والدافعيه العقليه عند طالبات الصف الرابع العلمي"، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية للعلوم الصرفة ابن الهيثم، جامعة بغداد.

عويد، فالح عبد الحسن(2019)، أثر دورة التعلم السباعية(S,7E) في تحصيل طلاب الصف الخامس الاحيائي لمادة الكيمياء وتفكيرهم الحاذق، مجلة الفتح، 15(80)، 235-252.

الغاوي، احمد بن حمود بن المر. (2011). آليات واسس تشخيص وقياس التحصيل الدراسي، رسالة التربية سلطنة عمان. ع 34، ص 26 - 37.

غضبان، حمید؛ نهاد، شجن(2014) . أثر أنموذج فراير في اكتساب مفاهيم ومادة مبادئ الفلسفة وعلم النفس لدى طلبة الخامس الأدبي، مجلة كلية التربية، جامعة واسط .

فان دالين، ب، ديوبولد وآخرون ( 1985): مناهج البحث في التربية وعلم النفس، الطبعة الثالثة، ترجمة محمد نبيل وآخرون، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة، مصر.

الفتلي، حسين هاشم(2016)، علم التدريس والتعليم وفنونه المبادئ، النظريات، النماذج، الاستراتيجيات، ط1، دار الوضاح ، عمان.

قرني، زبيدة محمد(2017)، استراتيجيات التعليم وخرائط التعلم، ط1، المكتبة العصرية، القاهرة.

الكبيسي، عبد والواحد حميد، مدركة صالح عبدالله (2018): خرائط التفكير والعقل في تدريس الرياضيات، ط1، دار الاعصار العلمي للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

المبروك، فرج (2016): طرائق التدريس العامة طريقة الى النجاح في مهنة التدريس، ط1، دار حميثرا للنشر، القاهرة، مصر.

المالكي، جواد كاظم فهد ( 2008 )، "أثر الطريقة الاستكشافية باللعب في تحصيل وتنمية المهارات العقلية لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي في مادة العلوم"، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية للعلوم الصرفة ابن الهيثم، جامعة بغداد.

المنيزل ، عبد الله فلاح و عايش موسى غرايبة. (2010): الاحصاء التربوي. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

النبهان، موسى (2004): أساسيات القياس في العلوم السلوكية، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

نصار، احمد عبد الهادي ( 2015 ) ، " أثر استخدام استراتيجية خرائط التفكير في تنمية مهارات التفكير الناقد وعمليات العلم بالعلوم لدى طلاب الصف العاشر" ، رسالة ماجستير منشورة ، الجامعة الاسلامية ، غزة .

النعيمي، محمد عبدالعال, عبد الجبار توفيق البياتي, غازي جمال خليفة. (2009): طرق ومناهج البحث العلمي. عمان: مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع.

نوافله وليد؛ العمري، وصال (2016) . أثر استخدام نموذج فراير التدريسي في اكتساب المفاهيم العلمية لدى طلاب الصف السابع الأساسي في مادة العلوم واتجاهاتهم نحوه، مجلة الدراسات التربوية والنفسية، جامعة السلطان قابوس، 10(3)، ص (540 - 560).

Allen, Janet(2007). Tools for Teaching Academic Vocabulary, Grades 4-12, Stenhouse Publisher, P(43-48).

Charles , Peters (1973) : A Comparison Between The Frayer Model Of Concept Attainment And The Text Book Approach To Concept Attainment , Dissertation Abstracts international , Vol . 349 . No . 9 March.

Dattalo, Patrick (2010): Strategies to Approximate Random Sampling and Assignment, Oxford University Press, USA.

Meliana, Fika(2014). Teaching Writing by Combining Frayer Model and Quick Write Strategies at Senior High School, Student Scientific Journal West Sumatra, P(1 – 7).

National Behaviour Support Service. (2005). Frayer Model - VocabularyLearning Strategy. https://www.nbss.ie/node/228.

Sue Tracy.(2018). The Frayer Method: teaching vocabulary in the science content area for middle school life science. A professional paper submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree. Montana state university.

Sullivan, M. T. (2014). Using adapted Frayer model as graphic organizer for graph Vocabulary. JALT2013 Conference Proceedings, P(471 – 481).

Webester, n& carr (2005) w.s. collgiate dictionary , mass achnsttes Incorporated spring fieled , p2491.

Published

2024-03-23

How to Cite

[1]
مأرب محمد احمد and عبدالخالق فاضل عباس الخاتوني, “The effect of Frayer’s model supported by thinking maps on the achievement of fourth-grade female students in Biology”, jfath, vol. 28, no. 1, pp. 188–212, Mar. 2024.