Requirements of the physical educational environment in middle schools for art education subject from the point of view of art education teachers and teachers

Authors

  • Walid ail habeeb Directorate of Education / Diyala Institute of Fine Arts / Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/28/1/12

Keywords:

Physical educational environment, art education

Abstract

The aim of the research is to discover the extent to which the educational environment specifications are available for teaching art education in middle schools. The research community was selected from male and female teachers who teach art education for middle schools within the geographical area of ​​the center of Diyala Governorate and up to (253) while the research sample was up to (100).

 And in applying the research procedures, it relied on the analytical descriptive approach and using the statistical means package in analyzing the data that was collected and classified according to its paragraphs. The results showed that the appropriate educational environment was not available in teaching and investigation  the goals of art education and its educational outputs which are in accordance with sustainable feasibility criteria in most of the schools that have been identified.

The areas in which the educational environment must be provided, which is (the material component). The researcher concluded that the engineering design in most government schools is similar in the design of the school building, and here fore there is no specific privacy, but rather the mere division of spaces into classrooms, and this is consistent with the results of the study.  Therefore, the researcher recommends that the educational specifications and requirements be taken into account when planning to establish and build schools in accordance with international developments in building schools and their appendices. The researcher also suggests conducting
A complementary experiment for the subject of the educational environment, including the role of the educational curriculum in developing the cognitive achievement skills of middle school students.

References

زيتون , كمال عبد الحميد ,2005,التدريس نماذجه ومهاراته , عالم الكتب القاهرة ,مصر .

اعداد الادارة العامة للتدريب , 1435ه, ادارة البيئة الصفية ,الادارة العامة للتدريب والابتعاث المهارات المهنية الاساسية لتمكين المعلم , وزارة التربية والتعليم , المملكة العربية السعودية .

السعود, خالد محمد ومحمد عبد اللطيف الملا,1441, مدى توفر معايير التصميم الفني الخاصة بتنمية البيئة التعليمية المستدامة من وجهة نظر معلم التربية الفنية, مجلة العلوم التربوية ,العدد 51,الجزء 3, المملكة العربية السعودية .

الجزار ,منى محمد واحمد مصطفى عصر (2009) تصميم بيئة تعليمية قائمة على نمط التدريب المدمج لتنمية مهارات استخدام نظم أدراه بيئات التعلم الإلكترونية لدى اعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم , مجلة مستقبل التربية العربية ,المجلد (16) العدد (60) مصر.

قطامي ,يوسف وقطامي نايفة (2002) سيكولوجية التعلم الصفي ,دار الشروق , عمان ,الاردن .

المبدل ,عبد المحسن بن رشيد (2009 ) المكونات الايجابية للبيئة الصفية في ضوء نظرية موراي وعلاقتها بالتفكير الناقد , رسالة دكتوراه غير منشورة, جامعة الام محمد بن مسعود الاسلامية ,الرياض السعودية .

عزمي ,نبيل جاد (2001) التصميم التعليمي للوسائط المتعددة , دار الهدى للنشر والتوزيع , مصر

هارون الطيب احمد ( 1999), التفاعل بين انماط الابحار في محتوى المقرر الاكتروني والتنظيم الذاتي للتعلم على التحصيل الدراسي في التصميميم التعليمي والرضا لدى طلاب كلية التربية ,مجلة العلوم التربوية والنفسية الخرطوم , السودان.

اميرة, احمد محمد (2018 ) تحليل وتقيم عناصر التصميم الداخلي للابنية التعليمية من خلال مفهوم الاستدامة مدارس المرحلة الابتدائية , جامعة حلوان , كليةالفنون التطبيقية , مصر.

الكناني ,ماجد نافع (2007) بيئة تعليمية متعددة الأغراض لتدريس مادة التربية الفنية في مدارس المرحلة الثانوية ,مجلة التربية الاساسية , كلية التربيةالاساسية , العدد 52, الجامعة المستنصرية , العراق.

صادق، محمود محمد واخرون(1992) التربية الفنية .. اصولها وطرق تدريسها، ط1، دار الامل، عمان.

معلولي, ريمون (2010) جودة البيئة المادية للمدرسة وعلاقتها بالانشطة البيئة في التعليم الاساسي ,مجلة جامعة دمشق, المجلد 26, العدد (1+2) كلية التربية الاساسية , سوريا .

مكاريوس (1974) الصحة النفسية والعمل المدرسي, مكتبة النهضة المصرية , القاهرة .

كوميز (1971) ازمة التعليم في عالمنا المعاصر , ترجمة احمدخيري وجابر عبد الحميد , دار النهضة العربية , القاهرة . نقلا عن معلولي .

الراوي، خاشع محمود، (2000) , المدخل إلى الإحصاء, كلية الزراعة والغابات، ط2، جامعة الموصل، العراق.

الغريب، رمزية،(1977) التقويم والقياسات النفسية والتربوية, مكتبة الانجلو المصرية،

القاهرة..

الزوبعي , عبد الجليل , والفتاح محمد احمد (1981) مناهج البحث في التربية , جزء 1,مطبعة جامعة بغداد , العراق .

Peacock, S., Williams, S., Robertson, A., Giatsi, M. (2007). Using learning content management systems as a research tool for online focus groups, Proceedings

of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications, .

cooper k .s.(2013) safe, affirming, and productive spaces ; classroom engagement among Latina high school students urban education

Anderson, m . (2016) learning to choose, choosing to learn ;the key student motivation and achievement .ASCD retrieved from ;http//www.ascd.org /learning to choose choosing to learn .

philippe,D. L.(2017) implementing social emotional learning (sel) : an evaluation of Illinois teachers capacity to provide sel instruction and use the Illinois sel standards doctoral dissertational loyola university Chicago. Libraries.

swe and swee chiew (2001) investigation of tertiary classroom learning environment in Singapore ;paper presented at the international research conference ,Australia.

1 Likert, R- And Others (1934) ,A simple and Reliable method of Scoring the Thurston Attitude series,journal of Social Psychology, Vol. 5, No. 3.

Published

2024-03-23

How to Cite

[1]
وليد علي حبيب, “Requirements of the physical educational environment in middle schools for art education subject from the point of view of art education teachers and teachers”, jfath, vol. 28, no. 1, pp. 232–249, Mar. 2024.