Employing the flipped classroom in teaching computer subject and its impact on the achievement of second intermediate grade students and developing thinking
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/28/1/17Keywords:
inverted classroom, detective thinking, multiple-choice test, teaching computer subjectAbstract
The aim of the research is to employ the flipped classroom in teaching computer subject and its impact on the achievement of the second intermediate grade students and the development of their deductive thinking. In order to implement the research experiment, a sample was intentionally selected from the students of the second intermediate grade in Fatima Al-Zahra Secondary School for Girls in the city of Mosul for the academic year (2018/2019). Its members reached (64) students. It was distributed randomly into two divisions, one of which was the experimental group consisting of (32) students who studied using the flipped classroom strategy, and the other was the control group consisting of (32) students who studied according to the usual method . In order to achieve the goal of the research and test its hypotheses, the two researchers prepared an achievement test in the computer subject, in its final form, consisting of (40) objective paragraphs of the type of multiple choice with four alternatives. They were characterized by honesty and steadfastness. After that, the experiment was carried out in the second semester of the year (2018/2019) by the subject teacher, as study plans were prepared for both groups. After applying the two tools and collecting data and analyzing them statistically, the results showed the following : There is a statistically significant difference between the average achievement of the two research groups in computer subject and in favor of the experimental group, and the same result when developing deductive thinking
References
- المحيسن ، إبراهيم بن عبدالله (2000) : تعليم العلوم في المرحلة المتوسطة في امريكا واليابان وبريطانيا والسعودية (دراسة ميدانية مقارنة) ، مركز البحوث التربوية ، كلية التربية ، جامعة الملك عبد العزيز ، المدينة النورة ، السعودية.
- الملاح , محمد عبد الكريم (2010). الاسس التربوية لتقنيات التعليم الالكتروني , ط1 , دار الثقافة للطباعة والنشر والتوزيع , الاردن.
- الخزاعلة، محمد سليمان فياض وأخرون (2011). طرائق التدريس الفعال، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان.
- أبو جادو ، صالح محمد علي, (2003): "علم النفس التربوي"، ط3، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، المملكة الأردنية الهاشمية.
- أمبو سعيدي، عبدالله بن خميس وسليمان البلوشي (2011). طرائق تدريس العلوم مفاهيم وتطبيقات تعليمية، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة،.
- حامد , حمدي احمد (2013).التطبيقات التربوية للحاسوب في المواد الدراسية , ط1, دار المناهج للنشر والتوزيع , عمان.
- الدسوقي، عيد أبو المعاطي و رؤوف عزمي توفيق (2010). تدريس العلوم بالكمبيوتر، المكتب الجامعي الحديث.
- الدليمي , احسان عليوي , عدنان محمود المهداوي (2005) . القياس والتقويم في العملية التعليمية , ط2, دار الكتب والوثائق الوطنية , بغداد.
- رواشدة، إبراهيم فيصل وعمران جمال الوقفي (2008). "أثر تدريس العلوم بالدمج والفصل بين كل من المحتوى المعرفي ومهارات التفكير في تطوير التفكير الناقد لطلبة الصف السابع الاساسي"، مجلة العلوم التربوية والنفسية، البحرين، المجلد 9، العدد 3.
- زيتون عايش محمود (1986)، "طبيعة التعلم وتطبيقاته من التربية العلمية"، ط1، عمان – الأردن.
- الزين , حنان (2015)."اثر استخدام استراتيجية التعلم المقلوب في التحصيل الاكاديمي لطالبات كلية التربية بجامعة الاميرة نورة بنت عبدالرحمن" ,المجلة الدولية التربوية المتخصصة ,المجلد 4 العدد1.
- الصقار، عبد الحميد محمد (1986). اتجاهات حديثة في تدريس الرياضيات المدرسية، ط1، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة بغداد.
- العجرش , حاتم فالح (2013). استراتيجيات وطرائق معاصرة في تدريس التاريخ , ط1, مؤسسة دار الصادق الثقافية , الحلة , العراق .
- عيادات، يوسف أحمد (2004). الحاسوب التعليمي وتطبيقاته التربوية، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان.
- الفار , ابراهيم عبد الوكيل (2003). طرق تدريس الحاسوب , ج1 , ط1 , دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع , الاردن.
- مازن، حسام محمد (2009) . تكنولوجيا التربية وضمان جودة التعليم، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر .
- Brame, Cynthia J(2013). " Flipping the classroom ", Vanderbilt University for Teaching .
- Oxford advanced learners¸ Dictionary of current English & if the edition Ed (1998).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.