Aesthetic obsession among university students, a field study Diyala University
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/28/1/18Keywords:
aesthetic obsessionAbstract
The aim of the current research is to identify the aesthetic obsession among university students. To achieve the objectives of the current research, the researcher built a scale (aesthetic obsession) based on the theory of (Pierre Bourdieu, 2001) in building the scale.
The psychometric properties of the scale have been extracted in terms of virtual honesty and indicators of the sincerity of construction, but stability has been extracted in two ways test and re-test, which amounted (0.88) while the coefficient of stability of the tool in a way Alpha-Cronbach was (0.87) as the scale became final consisting of (29) items and then the scale was applied to the current research sample consisting of (400) students from the University of Diyala for the morning study, of both sexes (male-female) and specialization (scientific-human)
for the academic year (2022-2023), which were chosen using the proportional random stratified method for ease of application. When processing the study data statistically (the t-test for one sample, Pearson's correlation coefficient, the t-test for two independent samples, and the Vakronbach equation).
The results revealed that the members of the research sample, the members of the current research sample, do not have an aesthetic obsession, and in light of the results, the current research came out with a number of recommendations and proposals.
References
- جون سكوت. (2013), علم الاجتماع: المفاهيم الأساسية، ترجمة محمد عثمان، الشبكة العربية للأبحاث والنشر، بيروت، لبنان، الطبعة الثانية.
- الخولي, انور امين,(1996), الرياضة والمجتمع, المجلس الوطني الثقافي للأدب والفنون, سلسلة عالم المعرفة الكويت.
- دافيد لو بروتون (2014) سوسولوجيا الجسد، )ترجمة عياد إبلال، وادريس المحمدي(، روافد للنشر والتوزيع، القاهرة.
- الدسوقي ، مجدى محمد ( 2008 ): فاعلية العلاج السلوكي في علاج اضطرابات صورة الجسم لدى عينة من طالبات الجامعة ، دراسة في الصحة النفسية ، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة
-________، مجدي محمد. (2006),اضطرا بات صورة الجسم"الأسباب، التشخيص، الوقاية والعلاج"، سلسلة الاضطرابات النفسية القاهرة:مكتبة الأنجلو المصرية.
- شلنج كرس,(2009) الجسد والنظرية الاجتماعية، )ترجمة منى البحر(، دار العبد القاهرة.
- عبد العظيم, حسني ابراهيم,(2011), الجسد والطبقة وراس المال الثقافي: قراءة في سوسولوجيا بيير بورديو، إضافات، المجلة العربية لعلم الاجتماع.
- عبد الكريم بزاز, (2007), علم اجتماع بيار بورديو، رسالة دكتوراه في العلوم، جامعة منتوري قسنطينة، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، قسم علم الاجتماع والديموغرافيا ، الجزائر.
- عبد المؤمن، علي معمر(2008) : مناهج البحث في العلوم الاجتماعية الاساسيات والفنيات والاساليب، منشورات جامعة 7 أكتوبر، ليبيا.
المصادر الاجنبية :-
-Allen, k. & Unwing, (2003), Body image development and its related Factors, Journal of psychology of women Quarterly.
-Brown, Randy, (2000), School comection and Alienation- University of Nevada, U.S.A.
-Coles, N. A., Larsen, J. T., & Lench, H. C. (2019). A meta-analysis of the facial feedback literature: Effects of facial feedback on emotional experience are small and variable. Psychological bulletin
-Cronbach, L.Gieser, G (1970): Essentials Of Psychological Testing, New York, Harper And Row Publisher.
-Davis, J. I., Senghas, A., Brandt, F., & Ochsner, K. N. (2010). The effects of BOTOX injections on emotional experience. Emotion,
-Eebel, R.L (1972): Essentials Of Educational Measurement, New Jersey , Englewood Cliffs
-Fang, A. & Hofmann, S. G. (2010) Relationship between social anxiety disorder and body dimorphic disorder, Clinical Psychology Review.
-Hewitt, J. P. (2009). Oxford handbook of positive psychology Oxford University Press.
-Sarwer, D. & Magee, L.(2006), physical appearance and society. In D. Sarwer, T. pruzinsky, T. Cash, R. Coldwyn, J. Persing, and, Psychology of reconstructive and cosmetic plastic surgery.
-Travaillot Yves,(1998) Sociologie des partiques d'entretien du corps, Paris, P.U.F.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.